Hallo Bikers,
Ik zwerf al een tijdje over het forum en heb al veel van jullie geleerd. Na 12 jaar dijkjes fietsen op een merkloze MTB vorig jaar een Cube LTD Pro gekocht en inmiddels ook van echt terrein geproefd
Ik ben mede aangestoken door mijn zoon van 14 die fanatiek en minder geremd is (ik ben 50). Hij fietst op een gebruikte Giant Warp. Weinig gebruikt, maar wel gedateerd. Toch voelt de fiets erg goed aan en hij is er blij mee.
Mede omdat we deze vakantie naar de Vinschgau (N-Italië) gaan vroegen we ons af of zijn fiets te upgraden is, en welke aanpassingen jullie dan adviseren.
Oké, zowiezo andere banden, goed schoonmaken en smeren etc. Maar kunnen hier bijvoorbeeld hydraulische schijven met toebehoren op? Hij lijkt erop voorbereid...
Ook de shifters en schakelgroepen zijn matig, maar wat is hier nog voor te krijgen en wat gaat dat kosten?
Een andere fiets wordt budgettair wat lastig bovendien is hij nogal aan het groeien. We zijn niet onhandig, maar nog niet zo thuis in deze materie.
En nog een andere vraag: het stuur heeft een lichte 'klik' (zwaar punt) in het midden. Is dat voor bij het jumpen of zou er iets defect zijn?
Hier staan wat foto's van de fiets en zijn berijder: https://goo.gl/photos/H2XADpedmqGmv7v47" onclick="window.open(this.href);return false;
Graag jullie advies.
Nieuw - Giant Warp vragen
- gomez
- Mountainbike Junk
- Berichten: 297
- Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
- Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT
Hallo Gerard,
Ik zou er niets aan upgraden, enkel zorgen dat alles goed functioneert en in het kader daarvan misschien wat vervangen. Zo hou je meer budget over voor de volgende fiets, die als hij enthousiast blijft zeker niet lang op zich zal laten wachten.
Je zoon is de huidige remmen gewend en die voldoen wel voor zijn gewicht, mits in goed werkende staat.
Waar ik wel in zou investeren is goede protectie als je daar ruig terrein gaat opzoeken. Denk dan aan helm, knie/elleboog bescherming.
De klik in het stuur kunnen de balhoofdlagers zijn. Niet direct een groot defect maar wel vervelend, mogelijk is het minder als de lagers schoon gemaakt worden en voorzien zijn van nieuw vet.
Trouwens mooie Wheely die komt er wel...
Ik zou er niets aan upgraden, enkel zorgen dat alles goed functioneert en in het kader daarvan misschien wat vervangen. Zo hou je meer budget over voor de volgende fiets, die als hij enthousiast blijft zeker niet lang op zich zal laten wachten.
Je zoon is de huidige remmen gewend en die voldoen wel voor zijn gewicht, mits in goed werkende staat.
Waar ik wel in zou investeren is goede protectie als je daar ruig terrein gaat opzoeken. Denk dan aan helm, knie/elleboog bescherming.
De klik in het stuur kunnen de balhoofdlagers zijn. Niet direct een groot defect maar wel vervelend, mogelijk is het minder als de lagers schoon gemaakt worden en voorzien zijn van nieuw vet.
Trouwens mooie Wheely die komt er wel...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
- Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
- Contacteer:
Onderhoud, dat advies kan ik je mee geven.
Nieuwe remblokjes, nieuw balhoofdlager?, setje banden scoren hier in het te koop topic. En voor de rest wassen nazien op speling andere lagers de ketting verzorgen, helm op en fietsen met dat ding.
Voor nieuwe remmen en andere zaken gewoon laten sparen/werken voor een mooie andere goede gebruikte/nieuwe mountainbike, deze niet meer upgraden.
Een fijne veilige vakantie gewenst.
Nieuwe remblokjes, nieuw balhoofdlager?, setje banden scoren hier in het te koop topic. En voor de rest wassen nazien op speling andere lagers de ketting verzorgen, helm op en fietsen met dat ding.
Voor nieuwe remmen en andere zaken gewoon laten sparen/werken voor een mooie andere goede gebruikte/nieuwe mountainbike, deze niet meer upgraden.
Een fijne veilige vakantie gewenst.
Dank voor jullie reacties, lijkt me een goed advies! Inmiddels zijn we bij een specialist geweest voor zowel de bike als de helmen (die zaten al in de planning). Ze hebben nog alleen de foto's gezien, maar we gaan hem daar brengen voor groot onderhoud. Dan kunnen ze ook zien wat er eventueel vervangen moet en wat de kosten worden. Omdat ook ik veiligheid het belangrijkste vind geeft het een goed gevoel om dat voor de trip door hen te laten doen.
Uitkomst van dit verhaal: nieuwe balhoofd- en trapaslagers, remblokjes achter, 1 schakelkabel en 2 lekkere noppenbanden. Verder is hij inderdaad helemaal nagelopen en afgesteld, remt weer (bijna) als hydraulisch en junior is een blije eigenaar! Dit alles ook nog tegen redelijke kosten.
Oh ja en voor beiden een setje flat pedalen gescoord. Nou nog flink oefenen voordat de vakantie daar is we hebben meteen het rondje bij Rucphen gedaan
Oh ja en voor beiden een setje flat pedalen gescoord. Nou nog flink oefenen voordat de vakantie daar is we hebben meteen het rondje bij Rucphen gedaan
Helphelp! Na net goed in de fiets geïnvesteerd te hebben, is ie eerst al gestolen maar hebben we hem door heel veel mazzel weer teruggevonden, en nu is ineens de voorvork overleden Het zit niet mee
Er komt olie uit één van de poten en volgens de specialist is ie te oud en niet meer te maken (o.a. geen keringen meer voor). Is er heel misschien iemand die nog een passende, redelijke 26 inch vork ter overname heeft?
Zie https://goo.gl/photos/H2XADpedmqGmv7v47" onclick="window.open(this.href);return false; voor foto's. Ik weet niet of de bevestigingspunten van de mechanische schijfremklauw anders zijn dan hydraulische, dat zal ik nog opmeten...
Er komt olie uit één van de poten en volgens de specialist is ie te oud en niet meer te maken (o.a. geen keringen meer voor). Is er heel misschien iemand die nog een passende, redelijke 26 inch vork ter overname heeft?
Zie https://goo.gl/photos/H2XADpedmqGmv7v47" onclick="window.open(this.href);return false; voor foto's. Ik weet niet of de bevestigingspunten van de mechanische schijfremklauw anders zijn dan hydraulische, dat zal ik nog opmeten...
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 5&t=133641" onclick="window.open(this.href);return false;
Update: we hebben vrij onverwacht een knoop doorgehakt, en mede vanwege de vakantie voor junior een gebruikte Stevens Stoke gekocht bij de specialist. Vrijwel geheel xt afmontage (alles nieuw!), Fox voorvork en shimano hydraulische remmen (volgens mij ook nieuw) en met garantie. En een gat in het vakantiebudget, maar wel goed besteed en zeker qua veiligheid. De drone-spaarpot van junior is ook opgeofferd.
De Giant blijft als lekkere gooi- en smijtfiets en voor momenten/ plekken waar je de Stevens liever niet inzet. Dus het voorvorkprobleem gaan we nog proberen op te lossen.
De Giant blijft als lekkere gooi- en smijtfiets en voor momenten/ plekken waar je de Stevens liever niet inzet. Dus het voorvorkprobleem gaan we nog proberen op te lossen.
Hoi inderdaad was de Giant aan een poets- en smeerbeurt toe op die foto's. Maar zoals gezegd is hij nog vóór de vakantie vervangen door een gebruikte Stevens Stoke.
De vakantie is trouwens net achter de rug en het was gaaf! We hebben soms wel iets te pittige trails gedaan (S2/S3) voor ons en onze hardtails maar genoten en veel geleerd. We willen meer en kijken al met een schuin oog naar trailfullys voor ergens in de toekomst.
Dit topic kan dus in feite gesloten worden.
De vakantie is trouwens net achter de rug en het was gaaf! We hebben soms wel iets te pittige trails gedaan (S2/S3) voor ons en onze hardtails maar genoten en veel geleerd. We willen meer en kijken al met een schuin oog naar trailfullys voor ergens in de toekomst.
Dit topic kan dus in feite gesloten worden.