Framemaat nieuwe MTB!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MrHPE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 21:09

Ok, dat 't passen wordt ging ik al wel vanuit, voor mezelf ook overigens.
We zijn compleet nieuw m.b.t. mountainbiken, dus eigenlijk in 1ste instantie MP aan 't afstruinen..

Qua specs heb ik ondertussen wel een redelijk beeld, maar 't passen en de juiste houding vinden is eigenlijk meer iets om in de winkel te doen.. lastig :)
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Tja, je zal ergens mee moeten beginnen. Een en ander hangt af van hoe je rijdt. De ene zit dieper en knalt op hoge snelheid, de andere zit rechtop en wil vooral lekker spelen en bunnyhoppen. Met zadelpen en stuurpen is het een en ander wel altijd aan te passen, dus zolang de fiets die je koopt in de buurt zit is het waarschijnlijk wel ok. Dan eerst er wat op rijden en later zien of je het zadel/stuur iets anders wil hebben. Nog later koop je een nieuwe fiets en weet je precies wat je wilt. Dan hoor je jezelf opeens tegen een verkoper zeggen "ja maar bij die is de reach 2cm langer en dat zint mij toch weinig" :o :bier:
MrHPE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 21:09

Hahaha zover zijn we idd nog lang niet :') We willen wel met een een beetje relatief goed spul beginnen. Ook omdat we hier tegen de bossen aanwonen en dus niet van plan zijn om over de fietspaden te gaan rijden.
Ik kijk een beetje naar Cube, Merida, Giant, Trek, het liefst afgemonteerd met Shimano XT, al zou LX voor ons misschien nog wel acceptabel zijn. Verder het liefst schijfremmen maar das niet perse een must.

Ik denk dat we met zoiets wel leuk kunnen starten en dan kijken we wel weer verder..

Nu weet ik tenminste in welke orde van framehoogtes ik zo'n beetje moet kijken. Passen moeten de evt. verkopers maar gewoon accepteren :)
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

LX bestaat niet meer. Op oude MTB's zit dat nog wel, maar volgens mij heb je het dan over 2009 of eerder. SLX en Deore zijn gewoon boswaardig hoor.
MrHPE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 21:09

Ok :) schakelen die dan, zeg maar, ook redelijk soepel zoals ik van de XT begreep? Schijnt dat je in sommige gevallen aardig getrainde duimen nodig hebt?
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Hoe zwaar het schakelt heeft niks met de groep te maken. Dat is een kwestie van goed onderhoud, en dan metname de binnen- en buitenkabels.

Misschien moet je overigens even een eigen topic starten, begint een flink hijack te worden. :D
MrHPE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 21:09

True :D Ik ben weer een stuk wijzer geworden, dank daarvoor!

@topicstarter, mijn welgemeende excuses voor de hijack ;)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik ben 1.68m en rijd een S 15.5 inch.
Voor haar lengte zal het een XS worden of een vrouwenmodel S.
Plaats reactie