Mountainbike onder €600, te doen?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Mir86
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 22 juli 2016, 16:57

Is een moutainbike onder de €600 te doen? Mag eventueel ook tweedehands.Hij is vooral bedoelt om parcours mee te rijden (beginner). Lichaamslengte is 193cm. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij adviseren?

Alvast bedankt, Mir
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Richt je op tweedehandse bikes.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

2ehands kan prima als je er een beetje kijk op hebt. ..en anders is een nieuwe voor die prijs ook een prima fiets om op te beginnen.. al zal je vermoedelijk na een jaar of 2 wel tegen tekortkomingen aan gaan lopen.
Richt je in iedergeval op een hardtail..of wel alleen een verende voorvork. Een degelijke fully (volledig geveerde) is niet te koop voor die prijs.. ook 2ehands niet
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Nieuw ook goed te doen. Kijk vooral naar 26'' die zijruiten de mode en dus goedkoop te scoren. RCZ heeft er regelmatig heel veel voor een hele scherpe prijs....

Link staat rechtsboven in het scherm
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Zijruiten mode :wink:

Idd als je geen wielmaat eisen hebt is dat een prima oplossing
Leon1987vl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 9 maart 2016, 23:15
Mijn mountainbike: Giant ATX 27.5 1 (2016)

Het is zeker te doen. Ik heb een fiets gekocht van € 500 nieuw. Ik ben zelf geen 2e hands type.

https://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bi ... 373/84341/" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze gekocht. In maart begonnen dit jaar met mountainbiken. Fiets zeer prima voor de NLse banen (fiets voornamelijk Zeist, Lage Vuursche, Rhenen, Amerongen en Leersum). Op deze banen werkt de fiets voor mij prima. Ik fiets 2 keer per week gemiddeld.

Zoals Niels.O al zegt, het is waarschijnlijk wel zo dat ik na een jaar of 2 (ben in maart begonnen met biken) wellicht serieus ga denken aan een serieuse upgrade. Maar dan vind ik € 500 voor de eerste 2 jaar een prima prijs om kennis te maken met het biken, technieken onder de knie te krijgen en gewoon fun te hebben. Als je hetzelfde er over denkt, kan je best prima fietsen vinden zo rond € 500 a € 600.

De kenners hier weten vast nog wel een betere bike in deze prijsklasse, zo'n kenner ben ik immers niet
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik heb gisteren in het Limburge (vochtige) landschap een vrij serieuze vaardigheidstraining gedaan. Een paar oudere mannen met gemiddeld materiaal, eentje met bovengemiddeld materiaal en eentje met een bike waar dit topic over gaat.

Blijkt dus dat de snaak op de goedkoopste bike de beste feeling blijkt te hebben. Ik meen staal, maar in ieder geval velgremmen en eenvoudige voorvering. Dan blijkt toch dat jong, onbevreesd en meer lef een belangrijke rol spelen. Techniek en vaardigheden koop je niet, die heb je, of die heb je niet. Heb je ze, dan zeker upgraden want dan kan je het zeker uitnutten.
Ja, doei !
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Joepie de schreef:Ik heb gisteren in het Limburge (vochtige) landschap een vrij serieuze vaardigheidstraining gedaan. Een paar oudere mannen met gemiddeld materiaal, eentje met bovengemiddeld materiaal en eentje met een bike waar dit topic over gaat.

Blijkt dus dat de snaak op de goedkoopste bike de beste feeling blijkt te hebben. Ik meen staal, maar in ieder geval velgremmen en eenvoudige voorvering. Dan blijkt toch dat jong, onbevreesd en meer lef een belangrijke rol spelen. Techniek en vaardigheden koop je niet, die heb je, of die heb je niet. Heb je ze, dan zeker upgraden want dan kan je het zeker uitnutten.
Klopt precies wat je zegt je mot er een beetje feeling voor hebben.. al geeft een clinic je wel handvatten..
Je moet het wel zelf doen. Op youtube zwerven zelfs filmpjes van racefietsers op een singletrack :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Leon1987vl schreef:Het is zeker te doen. Ik heb een fiets gekocht van € 500 nieuw. Ik ben zelf geen 2e hands type.

https://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bi ... 373/84341/" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze gekocht. In maart begonnen dit jaar met mountainbiken. Fiets zeer prima voor de NLse banen (fiets voornamelijk Zeist, Lage Vuursche, Rhenen, Amerongen en Leersum). Op deze banen werkt de fiets voor mij prima. Ik fiets 2 keer per week gemiddeld.

Zoals Niels.O al zegt, het is waarschijnlijk wel zo dat ik na een jaar of 2 (ben in maart begonnen met biken) wellicht serieus ga denken aan een serieuse upgrade. Maar dan vind ik € 500 voor de eerste 2 jaar een prima prijs om kennis te maken met het biken, technieken onder de knie te krijgen en gewoon fun te hebben. Als je hetzelfde er over denkt, kan je best prima fietsen vinden zo rond € 500 a € 600.

De kenners hier weten vast nog wel een betere bike in deze prijsklasse, zo'n kenner ben ik immers niet
Die zou ik voor Zuid-L dus nooit doen.
Tripple crank met 28-48 bereik, 11-34 cassette, 14,3kg, eigenlijk 'geen' verende voorvork, pfff... Dan wil je binnen 1 maand al upgraden. Daar klim je niet lekker mee en daar durf je niet goed mee te dalen.

Dan zou ik voor een goede tweedehandse gaan met dat budget.
Of een nieuwe 29", met jouw lengte, die wat duurder is.
Vanaf 1000,- heb je echt goede 'instappers' (wat is een instapper...), die aan alle minimale eisen voldoen, waar een fantieke biker nog jaren op kan doorgroeien, zonder dat de fiets de beperkende factor wordt.

Voor vriendelijke vlakke parcoursen met niet al te lange niet al te steile klimmen: dat kan nog met deze bike.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Joh hele volksstammen zijn op die manier begonnen. Dat wil niet zeggen dat dat nu nog steeds moet (er is zoveel mooiers), maar de fun hoeft er echt niet minder om te zijn hoor. Ook niet in ZL.

Je hoeft echt niet meteen met een fiets van 1000,- te beginnen. Dat wordt me wat te vaak geroepen hier (niet dat Aurelius dat nu doet, begrijp me goed).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar voor 500 euro is er wel wat beters te scoren als een 14,5kg hardtail met te zwaar verzet en flutvork (niet gekeken, ga even op Aurelius' omschrijving af ;-)).

Ik heb zelf een half jaar geleden mijn Cannondale fully verkocht voor 550, met Fox Talas, Avid BB7 remmen, XTR/X0 schakelspul en Easton wielen. En alles in goede tot zeer goede staat, remmen en demper waren praktisch nieuw. Ja, het was een oudere fiets maar ik weet zeker dat de technische èn uiterlijke staat beter was dan die van menig fietsje van twee seizoenen oud...

Dus het kan best, voor 500 een prima fiets vinden. Met 26" vergroot je de kans daarop, gewoon omdat de markt helaas besloten heeft dat die wielmaat "uit" is.
Je moet alleen wel een beetje kunnen beoordelen hoe een fiets eraan toe is, niet iedereen is zo eerlijk als ik ;-) :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Als je bij cube kijkt in die categorie kom je prima startersfietsen tegen.... al die verwende popjes hier met fox vorken carbon frames en naven die duurder zijn dan een budget bike.. zijn ook begonnen op iets simpels.

Alleen die cranck op de giant daar heeft aurelius gelijk in daar word je niet blij van.. zoek liever iets met een groot blad van max40 dan heb je als kleinste automatisch een 22
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

niels.o schreef:.... al die verwende popjes hier met fox vorken carbon frames en naven die duurder zijn dan een budget bike.. zijn ook begonnen op iets simpels.
Zonder te vingerwijzen naar wie dan ook... maar die uitspraak waag ik te betwijfelen. Volgens mij zijn er echt zat gasten hier die rustig 2000,- aan een eerste fiets uitgeven zonder precies te weten waar op te letten.

Het gaat best goed met Nederland :bier: .
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
RDB75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 23 juni 2013, 14:47

Goed marktplaats afzoeken vind je ook serieus goede fietsen voor relatief weinig geld
RDB75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 23 juni 2013, 14:47

Vind ik dan
Plaats reactie