Carbonfiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.

Moderators: jf, shiverer

Lomperikert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 17 juli 2016, 20:28
Locatie: Scott scale 910 vorige bike was een trek serie 6

di 19 juli 2016, 17:20

Hallo

Wat zijn de voor en nadelen van een mkb van Carbon ?
Ben nog aan het kijken wat mijn volgende fiets word

Vrgr peter
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1599
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Locatie: 33.354039, -111.967625

di 19 juli 2016, 18:00

Wat ikzelf zo kan verzinnen, plussen:
- Licht gewicht
- Stijfheid
- (Bijna) geen materiaalmoeiheid
- Tot op zekere hoogte schokabsorberend

Er zijn natuurlijk ook minnen:
- Vaak duurder dan alu of staal
- Kwetsbaar bij verkeerde (vnl punt-)belasting

Ongetwijfeld ben ik nog wat vergeten maar google weet vast nog wel wat antwoorden ;)
Mach 4
Primal

-Life begins at the end of your comfort zone-
Elvander
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Locatie: Cube Ams Fully

di 19 juli 2016, 19:00

Carbonframes zien er vaak mooier uit, persoonlijke mening overigens.
En met een carbon fiets kun je lekker zeggen dat je een carbon fiets hebt.

Of je er meer plezier mee hebt?? Ligt nogal aan je doelstelling, ervaring en hoevaak je wil gaan fietsen.
De gegeven info is nogal summier zo.
E10
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Locatie: Bergamont Trailster EX 7.0

wo 20 juli 2016, 21:46

Dat van die puntbelasting is toch niet helemaal waar. Kijk maar eens hier naar:

https://youtu.be/xreZdUBqpJs" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je dit gezien hebt is dat argument ook weg. Prijs blijft wel nog altijd een issue.
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9498
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Locatie: twee mooie :-)
Contacteer:

do 21 juli 2016, 10:13

Omg, niet weer dat filmpje. Er komt geen carbon-vraag voorbij of dat filmpje wordt gelinkt.
Alsof elk carbon frame een Santa Cruz is...
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9833
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

do 21 juli 2016, 10:17



Nou déze dan :winkie: :bier: . Geen Santa Cruz.
Sonder Camino Al Apex1 2018
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Locatie: Loekie 3-wieler
Contacteer:

do 21 juli 2016, 10:40

Als je jezelf lomperikert noemt zou ik voor een stalen frame gaan. :winkie:
Gebruikersavatar
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2548
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Locatie: Nog meer plastic... :-)

do 21 juli 2016, 10:48

Bowiex schreef:Als je jezelf lomperikert noemt zou ik voor een stalen frame gaan. :winkie:
De moderne lichte (!) stalen frames kunnen ook maar heel weinig hebben. Dan moet je iets van "steigerpijp" kopen....
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Locatie: Loekie 3-wieler
Contacteer:

do 21 juli 2016, 12:09

Hoeft ie niet eens modern voor te zijn. :tong

Ik heb een 26" stalen Checker Pig frame CPX 4070 (eind 90's) met spiral tubing dat minder weegt dan sommige alu frames uit die tijd. :winkie:
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Locatie: Loekie 3-wieler
Contacteer:

do 21 juli 2016, 12:10

Kapitein Iglo schreef:

Nou déze dan :winkie: :bier: . Geen Santa Cruz.
C-dale Q-control dept. :lol:
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9833
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

do 21 juli 2016, 12:32

If you can't fix it: hit it with a bigger hammer!
Sonder Camino Al Apex1 2018
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 678
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Locatie: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

do 21 juli 2016, 17:36

Heb 10 jaar aluminium gefietst en nu twee jaar carbon, voornaamste voordelen vind ik; de stijfheid en tegelijkertijd het absorberend vermogen; je fiets is veel minder een klankkast en vangt goed de trillingen en hobbels op. Het is ook lekker licht en ja; ook de looks wegen mee; het ziet er allemaal wat gelikter en sneller uit door de vloeiendere lijnen.
Gaat het nu weer over het fietsen?
Alien
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

do 21 juli 2016, 17:42

E10 schreef:Dat van die puntbelasting is toch niet helemaal waar. Kijk maar eens hier naar:

https://youtu.be/xreZdUBqpJs" onclick="window.open(this.href);return false;
Da's geen puntbelasting.
Vorsprung duch Pedantik.
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9498
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Locatie: twee mooie :-)
Contacteer:

vr 22 juli 2016, 08:18

QriZ schreef:Heb 10 jaar aluminium gefietst en nu twee jaar carbon, voornaamste voordelen vind ik; de stijfheid en tegelijkertijd het absorberend vermogen; je fiets is veel minder een klankkast en vangt goed de trillingen en hobbels op. Het is ook lekker licht en ja; ook de looks wegen mee; het ziet er allemaal wat gelikter en sneller uit door de vloeiendere lijnen.
Die looks zijn natuurlijk persoonlijk, ik vind zelf een mooi gemaakt stalen frame tien keer mooier dan de meeste carbon frames.

Vloeiende lijnen zijn tegenwoordig ook in alu mogelijk.
Blijven over de klankkast en trillingsdempende eigenschappen. Die zijn niet zozeer algemeen carbon-specifiek als wel bepaald door de constructie van jouw frame. Er zijn ook snoeiharde klankkasten van carbon.
Staal en met name titanium hebben ook zeer goede trillingsdempende eigenschappen, alu blijft daarin achter. Maar de manier waarop het materiaal ingezet wordt heeft altijd een grote invloed, je kunt nooit zeggen: het is materiaal X, dus is het een hard/stijf/slap/comfortabel etc. frame.
Met alle materialen is een goed en duurzaam frame te bouwen.

Verwacht je je materiaal bovengemiddeld zwaar te gaan belasten omdat je zwaar bent/lomp rijdt/hele ruige dingen doet: gewoon de lichtgewichtjes links laten liggen en kiezen voor een frame met wat meer reserves.
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 678
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Locatie: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

vr 22 juli 2016, 08:31

kermit schreef:
QriZ schreef:Heb 10 jaar aluminium gefietst en nu twee jaar carbon, voornaamste voordelen vind ik; de stijfheid en tegelijkertijd het absorberend vermogen; je fiets is veel minder een klankkast en vangt goed de trillingen en hobbels op. Het is ook lekker licht en ja; ook de looks wegen mee; het ziet er allemaal wat gelikter en sneller uit door de vloeiendere lijnen.
Die looks zijn natuurlijk persoonlijk, ik vind zelf een mooi gemaakt stalen frame tien keer mooier dan de meeste carbon frames.

Vloeiende lijnen zijn tegenwoordig ook in alu mogelijk.
Blijven over de klankkast en trillingsdempende eigenschappen. Die zijn niet zozeer algemeen carbon-specifiek als wel bepaald door de constructie van jouw frame. Er zijn ook snoeiharde klankkasten van carbon.
Staal en met name titanium hebben ook zeer goede trillingsdempende eigenschappen, alu blijft daarin achter. Maar de manier waarop het materiaal ingezet wordt heeft altijd een grote invloed, je kunt nooit zeggen: het is materiaal X, dus is het een hard/stijf/slap/comfortabel etc. frame.
Met alle materialen is een goed en duurzaam frame te bouwen.

Verwacht je je materiaal bovengemiddeld zwaar te gaan belasten omdat je zwaar bent/lomp rijdt/hele ruige dingen doet: gewoon de lichtgewichtjes links laten liggen en kiezen voor een frame met wat meer reserves.
Ik moet inderdaad nuanceren dat sommige carbon frames juist weer té spacy overkomen en inderdaad een frame van b.v. Moot (titanium) is ook super classy :-q
Gaat het nu weer over het fietsen?
Plaats reactie