hulp gevraagd bij pols en nek klachten

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

na een tijdje rijden beginnen helaas mijn polsen te zeuren omdat ze voor mijn gevoel in een onnatuurlijke houding staan. ik merk dat ze graag wat naar buiten willen draaien. na flink wat meer kilometers begint ook mijn nek.
toen ik mijn fiets net had waren er nauwelijks klachten maar omdat ik de laatste tijd veel meer rij krijg ik ze steeds eerder.
wat ik al wel gedaan heb is mijn zadel iets naar voren en de grips met remmen enz naar binnen geschoven. dit heeft het al een stuk beter gemaakt maar de klachten zijn niet voorbij.

mijn vraag is wat hier allemaal aan te doen is en wat de voor en nadelen zouden zijn van een stuur met meer backsweep en eventueel een raiser.

wat ik nu heb is:
stem CUBE Performance Pro, 31.8mm
handlebar CUBE Rise Trail Bar, 700mm
en dat zegt mij dus helemaal niks :lol:
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

Is je maat van je fiets dan wel goed?
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

nmolenbeek schreef:Is je maat van je fiets dan wel goed?
ik ben 1.85 lang en heb een 19" frame. ik heb destijds ook het 17" model geprobeerd maar deze vond ik toen prettiger.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

19 zou moeten passen...
Ik denk dat het vooral in het gebrek aan spierkracht in je middengebied is (core) dan ga je vrij gauw hangen op je stuur.
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

niels.o schreef:19 zou moeten passen...
Ik denk dat het vooral in het gebrek aan spierkracht in je middengebied is (core) dan ga je vrij gauw hangen op je stuur.
mijn sport is schaatsen en daarnaast ben ik schipper op een 25m zeilboot, ik sta iedere dag aan touwen te trekken dus volgens mij zit het met spieren in rug wel snor :lol:
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Het lijkt er op dat je verkrampt door een slecht afgestelde fiets. Heeft de fietsenmaker dit niet voor je gedaan? Lees het artikel in de link maar eens door: Technique: Perfect mountain bike fit
Persoonlijk vind ik het fijn om de handen af en toe te wisselen van positie, vooral bij de langere ritten. Daarom heb ik een setje Ergon grips gemonteerd.
modder zuigt!
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

joen schreef:
niels.o schreef:19 zou moeten passen...
Ik denk dat het vooral in het gebrek aan spierkracht in je middengebied is (core) dan ga je vrij gauw hangen op je stuur.
mijn sport is schaatsen en daarnaast ben ik schipper op een 25m zeilboot, ik sta iedere dag aan touwen te trekken dus volgens mij zit het met spieren in rug wel snor :lol:
Info die wij niet hadden :wink:

Dan nog kun je gaan hangen door toch een te lange reach..
Wat eventueel op te lossen is met een kortere stem.

Wat mark ook zegt.. het lijkt er op dat de FM je niet goed op de fiets gezet heeft
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Misschien een kortere stem, stuur hoger, positie van het zadel of ergonomische handvatten....

Allemaal opties, maar als je het goed wil doen, zal je moeten kijken naar 1 ding per keer.
Zit je bijvoorbeeld als je op je fiets zit voor je gevoel te laag? Of te wel ga je soms een stukje met je vuisten sturen om een fractie hoger te zitten. Of fiets je met gestrekte vingers, zodat je ieets rechter kan zitten. Dit zijn tekenen, dat je positie niet klopt. Te ver en te laag qua zit. Veel fietsenmakers stellen helaas een mtb als een racefiets af. hierdoor zit je laag en te gestrekt.

Kijk of je iemand in de buurt kent die toevallig wat verschillende lengtes stuurpennen heeft of je lbs, zodat je wat kunt experimenteren.
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

mud mate schreef:Misschien een kortere stem, stuur hoger, positie van het zadel of ergonomische handvatten....

Allemaal opties, maar als je het goed wil doen, zal je moeten kijken naar 1 ding per keer.
Zit je bijvoorbeeld als je op je fiets zit voor je gevoel te laag? Of te wel ga je soms een stukje met je vuisten sturen om een fractie hoger te zitten. Of fiets je met gestrekte vingers, zodat je ieets rechter kan zitten. Dit zijn tekenen, dat je positie niet klopt. Te ver en te laag qua zit. Veel fietsenmakers stellen helaas een mtb als een racefiets af. hierdoor zit je laag en te gestrekt.

Kijk of je iemand in de buurt kent die toevallig wat verschillende lengtes stuurpennen heeft of je lbs, zodat je wat kunt experimenteren.
bedankt voor je reactie. als ik op m'n fiets stap vind ik het erg prettig zitten maar misschien wel wat te ver voorover. ik heb gister een stuur besteld met een kleine raise en wat meer backsweep. (helaas met levertijd van een week :( )
ik zal m'n bevindingen posten zodra ik meer weet :-D
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

inmiddels een nieuw stuur binnen en problemen zijn opgelost :D 2cm raise en meer backsweep does the trick.
Plaats reactie