Vrouwen MTB advies

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De 5,9 heeft een iets betere vork, betere naven (geen alivio), weegt 12,5 kg (ipv >13kg), en is er in damesuitvoering, dameszadel. Al met al die 100,- meerprijs wel waard.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

nvdm schreef: Ik snap je post niet helemaal, wat doe ik verkeerd in jouw ogen?

Beide fietsen zijn in voorraad, de duurdere echter in een andere kleur (maar kleur is niet zo belangrijk). Ik probeer alleen maar een idee te krijgen, of het de 100 euro prijsverschil 4.9 en 5.9 waard it. That's all.
Je gaf aan dat €900 te veel was -> krijg je een tip voor een fiets die wel in je budget zit -> ineens is €900 niet meer te veel. That´s all.
nvdm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 25 juni 2016, 15:42

massen schreef:
nvdm schreef: Ik snap je post niet helemaal, wat doe ik verkeerd in jouw ogen?

Beide fietsen zijn in voorraad, de duurdere echter in een andere kleur (maar kleur is niet zo belangrijk). Ik probeer alleen maar een idee te krijgen, of het de 100 euro prijsverschil 4.9 en 5.9 waard it. That's all.
Je gaf aan dat €900 te veel was -> krijg je een tip voor een fiets die wel in je budget zit -> ineens is €900 niet meer te veel. That´s all.
Nergens heb ik gezegd dat het 'te veel' was :-D . Ik zei alleen maar dat het dan op 900 euro neer kwam en vroeg daarop of er ook iets in een lagere prijsklasse was.

Maar bedankt voor je reactie in ieder geval. Ik ga me in beide verdiepen.
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

Als je een nieuwe fiets wil en je moet kiezen tussen de 5.9 en 6.9 zou ik die meerprijs zeker betalen.
beter vorkje en lichtere wielen en andere remmen. Echter het aanbod goede (jonge) 2e hands fietsen is behoorlijk (hoewel jij een S nodig hebt, daar zal minder aanbod in zijn). Ook zou ik voor een beginnende fietser niet voor een triple kiezen).
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

rundfunk rudi schreef:Als je een nieuwe fiets wil en je moet kiezen tussen de 5.9 en 6.9 zou ik die meerprijs zeker betalen.
beter vorkje en lichtere wielen en andere remmen. Echter het aanbod goede (jonge) 2e hands fietsen is behoorlijk (hoewel jij een S nodig hebt, daar zal minder aanbod in zijn). Ook zou ik voor een beginnende fietser niet voor een triple kiezen).
Huh? Leg uit elke basis beginnersfiets is uitgerust met een triple als je naar een double of zelfs single gaat. Word het als beginnende fietser alleen maar moeilijker om die bult op te komen zonder jezelf buiten adem te trappen..
De 1x rijders zijn al die tussenverzetten niet (meer) nodig. En veel van hen verlangen nog dikwijls naar een double. Vanwege de klimverzetten. Ik zou juist een triple wensen
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

omdat een triple overbodig is en alleen maar meer schakelen vergt op het voorblad. lijdt alleen maar af.
daarnaast dit is nederland, als je daar een triple nodig hebt om boven te komen moet je misschien eerst eens gewoon op de weg aan je basis conditie werken.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat een onzin. Hele volksstammen zijn begonnen op een triple. Als je conditie wil opbouwen kan dat en mág dat, ja echt, met een triple in het bos. Daar is helemaal niks mis mee.

What's next? Mag je straks het bos niet meer in als je een double setup nodig hebt?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Kapitein Iglo schreef:Wat een onzin. Hele volksstammen zijn begonnen op een triple. Als je conditie wil opbouwen kan dat en mág dat, ja echt, met een triple in het bos. Daar is helemaal niks mis mee.

What's next? Mag je straks het bos niet meer in als je een double setup nodig hebt?
Single speeders kom dr maar in :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Triples zijn ideaal op een instap/beginnersfiets, vanwege het bereik, met name het kleine klimverzetje. Double is ook goed, zeker als het een 22-36 is. Als het kleinste blad een 24 is of groter zal een echte beginner op menig serieuze klim niet goed boven komen. Met een Triple zit je altijd goed, met name de 22-30-40 van Shimano is prima icm 29".
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
nvdm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 25 juni 2016, 15:42

Wat is jullie mening over deze bike: http://www.konaworld.com/tika.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;
(Prijs is voor 2017 model 700 ipv de 900 voor de Canyon)
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Toch deed ik de canyon. . Die kona is best wel duur vort wat je er voor krijgt..
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Als niet helemaal onervaren fietser kwam ik als newbie op de MTB gelijk met 2x10 in aanraking (38/24 11/36). Moet zeggen dat ik dat heel prettig vind. Staat vrijwel altijd op hoogste blad voor, ook bij korte klimmetjes. Vind het kleine voorblad met name prettig als je ineens in de ankers moet, of in een haarspeldbocht; dan heb je met 1 zwaai gelijk een flink kleiner verzet om weer mee weg te komen.
Verder denkend zou dit voor mij zelfs een reden zijn om niet voor 1x11 ofzo te kiezen.

Verder geen advies over de voorstelde fietsen want ik ken ze niet. Ik zou niet gelijk te hoog inzetten met de afmontage, behalve de vork, als je zover komt dat er iets versleten raakt dan kan je altijd gefaseerd upgraden.

Edit: ik ga even voorbij aan dat TS een vrouw is. Dat kan een verschil maken als het gaat om versnellingen. Mijn eega heeft 3 bladen voor en fietst doorgaans meestal op middelste blad. Terugval naar kleine blad voor heeft zelfde effect als hierboven beschreven.
Ja, doei !
Plaats reactie