Hydraulische voorvork of niet

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.

Moderators: jf, shiverer

Sandern
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 20 juni 2016, 20:41

vr 24 juni 2016, 09:13

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met de aankoop van mijn eerste MTB. Ik heb nog 1 twijfel/vraag. Ik zal veel op de weg rijden (stukken van 40-50km) en wil af en toe een circuit (vnl. Schoorl) doen.

Moet ik een hydraulische voorvork nemen of niet en met name, hoeveel extra weerstand geeft deze bij lange stukken op de weg?

Eerder heb ik al een post gedaan, conclusie was een 29" hardtail aankopen met wielen met weinig weerstand. Alleen na een bezoek aan een fietswinkel ben ik wat gaan twijfelen over de voorvork.

BEdankt maar weer :-)!
Gebruikersavatar
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1143
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Locatie: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

vr 24 juni 2016, 11:07

Een hydraulische voorvork? Dat is nieuw voor me :P

Er zijn 3 type voorvork

1. Elastomeer. Worden in het mountainbikn zover ik weet niet gebruikt.

2. Coil. In de vork zit een spiraalveer. Wordt gebruikt bij goedkope fietsen en bij sommige downhill vorken.

3. Luchtgeveerd. Het grootte deel van de vorken zijn luchtgeveerd. Weegt minder dan een coil, makkelijker aan te passen aan rijders gewicht.

De demping geschiet wel hydraulisch. Hoe het precies werkt geen idee, maar olie stroomt door gaten die je verder open of dicht kan zetten om meer of minder demping te krijgen.

Hopelijk kan je hier verder mee :wink:
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Locatie: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

vr 24 juni 2016, 11:30

Sandern schreef:hoeveel extra weerstand geeft deze bij lange stukken op de weg?
Wat bedoel je met weerstand?? Er zitten geen zaken in die het voortbewegen van je fiets kunnen verzwaren (zoals een ruw lopende lager ofzo).
De luchtweerstand zal ongetwijfeld iets groter zijn dan een vork met dunnere poten, maar hoe groot zal dat verschil daadwerkelijk zijn?

Kortom, ik vind je vraag een beetje vaag..... :~
"Righty tighty, lefty loosey."
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Locatie: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

vr 24 juni 2016, 11:31

datang schreef:Een hydraulische voorvork? Dat is nieuw voor me :P

Er zijn 3 type voorvork

1. Elastomeer. Worden in het mountainbikn zover ik weet niet gebruikt.

2. Coil. In de vork zit een spiraalveer. Wordt gebruikt bij goedkope fietsen en bij sommige downhill vorken.

3. Luchtgeveerd. Het grootte deel van de vorken zijn luchtgeveerd. Weegt minder dan een coil, makkelijker aan te passen aan rijders gewicht.

De demping geschiet wel hydraulisch. Hoe het precies werkt geen idee, maar olie stroomt door gaten die je verder open of dicht kan zetten om meer of minder demping te krijgen.

Hopelijk kan je hier verder mee :wink:
Om even bijdehand te doen heb je ook nog een bladveer zoals deze in de Lauf vorken gebuikt worden....
"Righty tighty, lefty loosey."
Gebruikersavatar
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1143
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Locatie: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

vr 24 juni 2016, 12:40

Ik dacht nog, zal ik hem er bij zetten, anders zegt iemand het sowieso..! Maar ik denk niet dat een futuristische vork van 1000 euro is wat TS zoekt :wink:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7467
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Locatie: Nicolai G16 XL Black, Liteville 301XXL RAW
Contacteer:

vr 24 juni 2016, 12:46

Heb je nadeel van de vork (uitgaande van dat je lucht bedoeld)... Nee zot een lock op en dan is die nagenoeg vast. EWnige nadeel iets meer gewicht.
Heb je voordeel, veel meer dan nadelen...
Gebruikersavatar
Gerard Butter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
Locatie: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
Contacteer:

vr 24 juni 2016, 12:53

Misschien bedoelt TS wel de keuze tussen een verende of een vaste . Dan zou ik voor een vaste gaan als je veel over de weg rijdt.

Groeten
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 953
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Locatie: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

vr 24 juni 2016, 13:56

datang schreef:Een hydraulische voorvork? Dat is nieuw voor me :P
Er zijn 3 type voorvork
2. Coil. In de vork zit een spiraalveer. Wordt gebruikt bij goedkope fietsen en bij sommige downhill vorken.
Een spiraalveer? Dat is nieuw voor me :P
Je bedoelt schroefveer en de demping is bijna altijd hydraulisch dus zo gek de opmerking niet.

Sander, misschien bevalt Schoorl wel zo goed dat je daar uiteindelijk meer te vinden bent dan op de weg, dus een geveerde vork zou mijn keus zijn. Als je puur prestatiegericht bezig bent is een vaste vork een betere keus maar je hebt het over 40-50km op de weg dus dat zit er vast niet achter. En een geveerde vork kan je vastzetten voor iets meer rendement op de vlakke weg. Zit je alleen met het extra gewicht, merk je ook niet veel van op die vlakke weg.
Gebruikersavatar
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1143
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Locatie: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

vr 24 juni 2016, 14:20

Ja een spiraalveer. Als ik google is ook dat zo gek nog niet..
Alien
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 734
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

vr 24 juni 2016, 16:29

Strikt genomen is het een torsieveer. De vorm doet er minder toe.
Gebruikersavatar
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2012
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Locatie: Kona Manomano

vr 24 juni 2016, 16:52

Ik lees de vraag als: wel of geen geveerde vork nemen voor iemand die mn op de weg fietst en soms offroad.

Als het om een MTB gaat (en je budget 't toelaat) zou ik een vork nemen die je kan locken. OP de weg gewoon locken. Merk je dan niets van. En als MTB gewoon open zetten.

Een geveerde vork op de weg kan erg gaan deinen als je staand gaat aanzetten. Dan absorbeert hij de energie ipv je sneller te laten gaan. Dat is de reden om 't evt niet te doen.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Locatie: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

vr 24 juni 2016, 17:21

Alien schreef:Strikt genomen is het een torsieveer. De vorm doet er minder toe.
Als je iemand gaat verbeteren ... moet je het wel goed doen ...

Een torsieveer kom jij nml. never en te nooit niet in een vork tegen ...

(Zit al in de naam .. torderen ... :bier: )
Gebruikersavatar
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1143
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Locatie: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

vr 24 juni 2016, 17:38

Ik denk dat het wel duidelijk is nu, of juist niet :winkie:
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Locatie: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

vr 24 juni 2016, 20:11

datang schreef:Ik dacht nog, zal ik hem er bij zetten, anders zegt iemand het sowieso..! Maar ik denk niet dat een futuristische vork van 1000 euro is wat TS zoekt :wink:
:-q
"Righty tighty, lefty loosey."
Alien
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 734
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

vr 24 juni 2016, 20:40

Remy_ams100 schreef:
Alien schreef:Strikt genomen is het een torsieveer. De vorm doet er minder toe.
Als je iemand gaat verbeteren ... moet je het wel goed doen ...

Een torsieveer kom jij nml. never en te nooit niet in een vork tegen ...

(Zit al in de naam .. torderen ... :bier: )
En hoe denk jij dat de veer in een vork belast wordt?
Plaats reactie