Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 09:13 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: ma 20 juni 2016, 20:41
Berichten: 7
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met de aankoop van mijn eerste MTB. Ik heb nog 1 twijfel/vraag. Ik zal veel op de weg rijden (stukken van 40-50km) en wil af en toe een circuit (vnl. Schoorl) doen.

Moet ik een hydraulische voorvork nemen of niet en met name, hoeveel extra weerstand geeft deze bij lange stukken op de weg?

Eerder heb ik al een post gedaan, conclusie was een 29" hardtail aankopen met wielen met weinig weerstand. Alleen na een bezoek aan een fietswinkel ben ik wat gaan twijfelen over de voorvork.

BEdankt maar weer :-)!


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 11:07 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: za 5 mei 2012, 18:19
Berichten: 1143
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B
Een hydraulische voorvork? Dat is nieuw voor me :P

Er zijn 3 type voorvork

1. Elastomeer. Worden in het mountainbikn zover ik weet niet gebruikt.

2. Coil. In de vork zit een spiraalveer. Wordt gebruikt bij goedkope fietsen en bij sommige downhill vorken.

3. Luchtgeveerd. Het grootte deel van de vorken zijn luchtgeveerd. Weegt minder dan een coil, makkelijker aan te passen aan rijders gewicht.

De demping geschiet wel hydraulisch. Hoe het precies werkt geen idee, maar olie stroomt door gaten die je verder open of dicht kan zetten om meer of minder demping te krijgen.

Hopelijk kan je hier verder mee :wink:

_________________
Dartmoor Two6Player dirtbike
On-One 45650B LTHT
Transition Scout


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 11:30 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: di 28 juli 2009, 15:09
Berichten: 749
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Sandern schreef:
hoeveel extra weerstand geeft deze bij lange stukken op de weg?


Wat bedoel je met weerstand?? Er zitten geen zaken in die het voortbewegen van je fiets kunnen verzwaren (zoals een ruw lopende lager ofzo).
De luchtweerstand zal ongetwijfeld iets groter zijn dan een vork met dunnere poten, maar hoe groot zal dat verschil daadwerkelijk zijn?

Kortom, ik vind je vraag een beetje vaag..... :~

_________________
"Righty tighty, lefty loosey."


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 11:31 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: di 28 juli 2009, 15:09
Berichten: 749
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
datang schreef:
Een hydraulische voorvork? Dat is nieuw voor me :P

Er zijn 3 type voorvork

1. Elastomeer. Worden in het mountainbikn zover ik weet niet gebruikt.

2. Coil. In de vork zit een spiraalveer. Wordt gebruikt bij goedkope fietsen en bij sommige downhill vorken.

3. Luchtgeveerd. Het grootte deel van de vorken zijn luchtgeveerd. Weegt minder dan een coil, makkelijker aan te passen aan rijders gewicht.

De demping geschiet wel hydraulisch. Hoe het precies werkt geen idee, maar olie stroomt door gaten die je verder open of dicht kan zetten om meer of minder demping te krijgen.

Hopelijk kan je hier verder mee :wink:

Om even bijdehand te doen heb je ook nog een bladveer zoals deze in de Lauf vorken gebuikt worden....

_________________
"Righty tighty, lefty loosey."


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 12:40 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: za 5 mei 2012, 18:19
Berichten: 1143
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B
Ik dacht nog, zal ik hem er bij zetten, anders zegt iemand het sowieso..! Maar ik denk niet dat een futuristische vork van 1000 euro is wat TS zoekt :wink:

_________________
Dartmoor Two6Player dirtbike
On-One 45650B LTHT
Transition Scout


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 12:46 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 16 september 2010, 14:44
Berichten: 7199
Mijn mountainbike: Komt een nieuwe aan, Liteville 301XXL RAW, Redline Cruiser BMX
Heb je nadeel van de vork (uitgaande van dat je lucht bedoeld)... Nee zot een lock op en dan is die nagenoeg vast. EWnige nadeel iets meer gewicht.
Heb je voordeel, veel meer dan nadelen...

_________________
HOUSE OF MTB: High-end MTB's and parts
sponsor van: MTB-Bommelerwaard en CITY DH 2017 Nijmegen.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 12:53 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 4 oktober 2007, 22:12
Berichten: 370
Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
Misschien bedoelt TS wel de keuze tussen een verende of een vaste . Dan zou ik voor een vaste gaan als je veel over de weg rijdt.

Groeten

_________________
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 13:56 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: ma 29 mei 2006, 13:17
Berichten: 942
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
datang schreef:
Een hydraulische voorvork? Dat is nieuw voor me :P
Er zijn 3 type voorvork
2. Coil. In de vork zit een spiraalveer. Wordt gebruikt bij goedkope fietsen en bij sommige downhill vorken.

Een spiraalveer? Dat is nieuw voor me :P
Je bedoelt schroefveer en de demping is bijna altijd hydraulisch dus zo gek de opmerking niet.

Sander, misschien bevalt Schoorl wel zo goed dat je daar uiteindelijk meer te vinden bent dan op de weg, dus een geveerde vork zou mijn keus zijn. Als je puur prestatiegericht bezig bent is een vaste vork een betere keus maar je hebt het over 40-50km op de weg dus dat zit er vast niet achter. En een geveerde vork kan je vastzetten voor iets meer rendement op de vlakke weg. Zit je alleen met het extra gewicht, merk je ook niet veel van op die vlakke weg.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 14:20 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: za 5 mei 2012, 18:19
Berichten: 1143
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B
Ja een spiraalveer. Als ik google is ook dat zo gek nog niet..

_________________
Dartmoor Two6Player dirtbike
On-One 45650B LTHT
Transition Scout


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 16:29 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: do 17 juli 2008, 13:10
Berichten: 607
Mijn mountainbike: is een verzameling losse onderdelen.
Strikt genomen is het een torsieveer. De vorm doet er minder toe.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 16:52 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 7 september 2004, 21:05
Berichten: 1930
Mijn mountainbike: Kona Manomano
Ik lees de vraag als: wel of geen geveerde vork nemen voor iemand die mn op de weg fietst en soms offroad.

Als het om een MTB gaat (en je budget 't toelaat) zou ik een vork nemen die je kan locken. OP de weg gewoon locken. Merk je dan niets van. En als MTB gewoon open zetten.

Een geveerde vork op de weg kan erg gaan deinen als je staand gaat aanzetten. Dan absorbeert hij de energie ipv je sneller te laten gaan. Dat is de reden om 't evt niet te doen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 17:21 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 14 december 2010, 13:01
Berichten: 1538
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Alien schreef:
Strikt genomen is het een torsieveer. De vorm doet er minder toe.


Als je iemand gaat verbeteren ... moet je het wel goed doen ...

Een torsieveer kom jij nml. never en te nooit niet in een vork tegen ...

(Zit al in de naam .. torderen ... :bier: )

_________________
Mijn Duitse wipkip

Youtube


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 17:38 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: za 5 mei 2012, 18:19
Berichten: 1143
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B
Ik denk dat het wel duidelijk is nu, of juist niet :winkie:

_________________
Dartmoor Two6Player dirtbike
On-One 45650B LTHT
Transition Scout


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 20:11 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: di 28 juli 2009, 15:09
Berichten: 749
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
datang schreef:
Ik dacht nog, zal ik hem er bij zetten, anders zegt iemand het sowieso..! Maar ik denk niet dat een futuristische vork van 1000 euro is wat TS zoekt :wink:

:-q

_________________
"Righty tighty, lefty loosey."


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 24 juni 2016, 20:40 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: do 17 juli 2008, 13:10
Berichten: 607
Mijn mountainbike: is een verzameling losse onderdelen.
Remy_ams100 schreef:
Alien schreef:
Strikt genomen is het een torsieveer. De vorm doet er minder toe.
Als je iemand gaat verbeteren ... moet je het wel goed doen ...

Een torsieveer kom jij nml. never en te nooit niet in een vork tegen ...

(Zit al in de naam .. torderen ... :bier: )
En hoe denk jij dat de veer in een vork belast wordt?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: