Afstelling voorderraileur verkeerd

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
BasDouma
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 26 juni 2016, 13:08

Beste mede MTB-ers.

Sinds twee maanden ben ik de trotse eigenaar van een 2de handt Cube. Echter de voorderraileur afstelling lijkt niet goed te zijn en wanneer ik naar het kleinste voorblad schakel loopt de beugel tegen de achterband. Wat moet ik doen om dit te verhelpen. Ik denk dat het gaat om een Shimano Altus Hyperdrive voorderrailleur maar ik ben beginner. :(
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Er zitten 2 schroefjes op de derraileur een H en een L

De L iets verder indraaien tot hij midden boven het kleine blad hangt
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Om precies te zijn: schakel voor naar het kleinste, en achter naar het grootste tandwiel en stel dan de "L"-schroef zó af, dat de kooi de ketting nét niet raakt (aan de binnenkant).
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik raad je aan om de volgende how-to te volgen: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... adjustment" onclick="window.open(this.href);return false; (al dan niet in combinatie met http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... adjustment" onclick="window.open(this.href);return false;). Hele uitgebreide en duidelijke gids (heb hem zelf ook gevolgd).
¯\_(ツ)_/¯
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als alles klopt raakt de voorderailleur de achterband niet. Wat kan er mis zijn:
1- de begrenzings-schroef staat te ver uitgedraaid zodat de derailleur te ver naar binnen komt (zie post Alien).
2- de voorderailleur staat scheef waardoor de achterkant van de kooi te ver naar binnen staat, de kooi hoort exact parallel met de voorbladen te staan.
3- er is een te brede achterband gemonteerd...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie