Tips voor een rookie

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

Hallo allemaal ik ben van plan om binnen kort met MTBen te beginnen.

Op dit moment heb ik al een paar jaar wegens blessures niet meer gesport. Voorheen was ik intesiief bezig met volleybal en fitness, daarnaast liep ik regelmatig hard. Waardoor dit allemaal gestopt is is eigenlijk mijn enkel blessure, hij is gebroken geweest en een aantal banden waren afgescheurd.
Maar genoeg over mijn verleden.

Pas geleden ben ik met een groep tijdens een vrijgezellen dag naar bergschenhoek gegaan om daar op het parcours te MRBen. Ik was verrasd dat ik eindelijk weer eens kon sporten zonder last et hebben van mijn enkel en andere blessures. Nu wil ik graag kijken of dit wellicht een nieuwe hobby kan worden. En daarbij kan ik natuurlijk wel wat advies gebruiken.

Allereerst zal ik wanneer ik in de gelegenheid ben zo snel mogelijk een langs gaan bij de club die daar zit om een training mee te maken.

Maar ik ben nu ook al wat aan het rondkijken wat nu een leuke fiets zou zijn om mee tebeginnen. Ik snap dateen hardtail de beste keus is (ook qua kosten) maar verder weet ik nog maar weinig. Ik ben al een paar keer op de site van Bike2build geweest. nu vroeg ik mij af of zoiets als een Viper TR 3.5 of een GT 0.5 disc fietsen zijn waar je ook na een aantal maanden nog genoeg aan hebt, of is dit eigenlijk nog iets te laag gegrepen?

Alvast bedabkt voor alle tips
MountainRider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 17:47
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

Allereerst welkom op het forum.

Die fietsen die je noemt zijn goeie mtb's hoor. daar kun je de eerste paar jaar nog wel mee vooruit.
Live to Ride, Ride to Live, Ride or Die
DeTrut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 5 september 2003, 12:00

Prima fietsen waar je een ruime tijd mee vooruit kunt. Jaren ipv maanden. Verschil in kwaliteit is er nauwelijks. Modellen zijn beide erg apart. Vind zelf die zwarte viper met goud accenten erg mooi, maar dat frame van die GT heb ook wel wat. Onderdelen die je niet bevallen kun je na verloop van tijd altijd nog vervangen. Vraag me alleen af waarom je meteen een lidmaatschap van een club overweegt. Zie mtb zelf juist als een individuele sport. Wat is er nu lekkerder dan lekker alleen fietsen waar en wanneer het jouw uitkomt....maar das persoonlijk.
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

Alvast bedankt, ik heb nu wel een beetje een idee wat voor soort fiets wel leuk is om te beginnen en waar ik ook nog wel een tijd plezier aan zal hebben.
Ik had nog meer vragen, maar moest gister naar mijn werk dus moest ik het ff kort houden.

Ik heb nog wat vragen, sommige zullen mij zelf wel duidelijk worden als ik eenmaal aan het MTBen ben geslagen maar wat info vooraf kan nooit kwaad. Mijn bedoeling met de fiets is om hem zowel offroad als onroad te gebruiken. Dus zowel gewoon in het bos, af en toe op een parcours zoals in het Bergschenbos, maar ook om naar mijn vriendin tegaan (auto is wel makkelijker, maar daar wordt je ook maar lui van) dat is zo'n 30km, dus wel goed te doen.
Ik begrijp dat het frame en de voorvork beide onderdelen zijn die je niet snel zal vervangen, aangezien dat de basis is. Daar moet je gewoon direct een goede keus in maken. Maar bijv remmen, ik zie dat beide fietsen die ik als voorbeeld geef schijfremmen hebben. Mij maakt het uitrelijk weinig tot niets uit, is het in deze peijsklasse wel aan te raden om voor schijven te gaan, of zijn V-brake's voor dat geld toch beter? Hier zit nog een gedachte achter, ik vraag me af of het niet verstandig is om op termijn een tweede set velgen te kopen, zodat je met profiel offroad kan en met semi-slicks onroad blijft. Als dit zo is begrijp ik dat met V-brakes de keus qua velg(rand) belangrijk is, met een schijf niet echt. Maar hoe is een schijfrem gemonteerd? Kan een wiel dan snel verwisseld worden?
Ook ben ik beneuwd naar het schakel mechanisme jullie voorkeur heeft, ik bedoel niet de derailleurs, maar bijv gripshift, of handles e.d. En wat voor trappers raden jullie aan? Met of zonder clip? Of bestaan er ook trappers waar je en met normale schoenen op kan fietsen en ook nog clips heeft, als dat zo is lijkt dat mij een goede keus.

Verder heb ik het net al een beetje afgestruind naar 2de hands fietsen, maar zoals ik al zei ik ben een leek dus is het bijna niet te doen om het goede spul van de zooi te onderscheiden. Natuurlijk zal er via dit forum weinig rotzooi aangeboden worden, maar dan is de keus ook erg beperkt. Heeft er iemand nog tips om als beginner een goede 2de hands te kopen?

En dan mijn laatste vraag, ik heb gelezen dat je bij de aanschaf ook gelijk betaald/kan betalen voor toekomsitge service en onderhoud. Nu denk ik niet dat ik alles zelf kan, maar technisch en handig ben ik wel. Is dat dan niet gewoon zelf te doen?

En om de trut (leuke naam) te beantwoorden, ik zag dat lidmaatschap wienig kost en zo nu en dan samen fietsen lijkt me ook wel wat. En das natuurlijk ook een goede manier om meer dingen te leren buiten dit forum om.

Edit: Oja, en mijn budget is zo'n 800 a 900 euro
Laatst gewijzigd door Steks op ma 9 augustus 2004, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
micha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 4 juli 2003, 14:10
Mijn mountainbike: Is eventueel te koop
Contacteer:

[quote="Steks"]En dan mijn laatste vraag, ik heb gelezen dat je bij de aanschaf ook gelijk betaald/kan betalen voor toekomsitge service en onderhoud. Nu denk ik niet dat ik alles zelf kan, maar technisch en handig ben ik wel. Is dat dan niet gewoon zelf te doen?

quote]

Zou je moeten kunnen onderhandelen. Er zijn zaken waar ze dit aanbieden.
Maar als dat een optie is, kan je verder kijken bijv. www.bike-fun.nl of duitsland zoals www.rose-versand.de net over de grens (A12) in Bocholt.

Als je maar zorgt dat het de juiste maten zijn.
A journey of a thousand miles starts with a single coffee
MichelR
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 augustus 2003, 13:15
Mijn mountainbike: RockMachine Catastrophe

Hellow, veel vraagjes.....op de meeste zul je op termijn wel antwoord krijgen. Om toch een voorzet te geven: bij schijfremmen is het vooral (maar niet alleen) belangrijk dat deze hydraulisch zijn, dus niet met een kabel. Verder heb je voor schijfremmen andere velgen nodig dan voor v-brakes, het is natuurlijk logisch dat je velgen bij v-brakes sneller kunt wisselen omdat je bij de schijfrem de schijf moet wisselen. Zelf heb ik v-brakes en dit is goed genoeg voor mij...het is allemaal heel persoonlijk. Dit geldt ook voor het schakelmechanisme. Stap gewoon es op een paar fietsjes om te proberen.

Pedalen bestaan idd met clip en platform, hierin zijn ook weer verschillende systemen, alhoewel ik alleen shimano spd ken in de combi-vorm.

Mijn advies: koop een goede nieuwe of 2e hands (lees gewoon veel op dit forum over fietsen en onderdelen, dan kom je echt een heel eind) en wacht nog even met alles compleet kopen. Je zult vanzelf dingen missen of tegen komen. Wat je er sowieso direct bij moet kopen: een helm (45 euro) en eventueel wielerhandschoentjes (20 euro). Bedenk ook goed hoe je hem gaat gebruiken ivm verzekering. Ik heb hem niet verzekerd maar dat komt omdat ik hem alleen gebruik om te mtb-en en nooit in de stad, als ie uit mijn schuur wordt gejat zit dit in de inboedelverzekering.

Succes!
:-q
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Steks schreef:Ik begrijp dat het frame en de voorvork beide onderdelen zijn die je niet snel zal vervangen, aangezien dat de basis is. Daar moet je gewoon direct een goede keus in maken.
Voor 8 a 900 euro zou ik toch gaan voor een fiets met een nette afmontage (Shimano Deore LX of SRAM X.7 moet binnen de mogelijkheden liggen) ipv een super frame met mindere onderdelen. Als je aan het upgraden gaat is het slimmer meteen voor een echt nieuwe bike te gaan.
Steks schreef:Maar bijv remmen, ik zie dat beide fietsen die ik als voorbeeld geef schijfremmen hebben. Mij maakt het uitrelijk weinig tot niets uit, is het in deze peijsklasse wel aan te raden om voor schijven te gaan, of zijn V-brake's voor dat geld toch beter?
In deze prijsklasse zou ik nog voor V-brakes gaan. Wil je voor dit geld hydraulische schijfremmen dan lever je op de andere (bijvoorbeeld schakel-) onderdelen fors in. De verhoudingen raken dan een beetje zoek. Goede V-brakes presteren ruim voldoende voor het gebruik dat jij aangeeft.
Steks schreef:Hier zit nog een gedachte achter, ik vraag me af of het niet verstandig is om op termijn een tweede set velgen te kopen, zodat je met profiel offroad kan en met semi-slicks onroad blijft.
In het licht van bandenslijtage zou dat een goede keus zijn.
Steks schreef:Als dit zo is begrijp ik dat met V-brakes de keus qua velg(rand) belangrijk is, met een schijf niet echt.
Je moet voor beide remsystemen natuurlijk wielen hebben die het gebruik van die remstystemen toelaten. Voor V-brakes betekent dat inderdaad dat de velgen een remvlak moeten hebben, maar vrijwel alle velgen die dat hebben, zijn kwalitatief goed genoeg. Hooguit zou je eventueel keramische remvlakken willen hebben, maar die zijn er alleen in de hogere prijsklasse. Bij schijremmen is het jusit weer belangrijk dat de wielen voldoende sterk zijn en bovendien heb je naven nodig waar je de schijven op kunt monteren.

Een los schijfremwiel is over het algemeen duurder dan een los velgremwiel (voor V-brakes.) Er zijn overigens ook wielen die zowel het gebruik van schijfremmen als van V-brakes toestaan.
Steks schreef:Maar hoe is een schijfrem gemonteerd? Kan een wiel dan snel verwisseld worden?
Zoals ik al zei: de schijf is op de naaf van het wiel gemonteerd, tegenwoordig meestal met het IS-systeem met 6 boutjes. Als je regelmatig wielen uit wilt wisselen zou je beide sets wielen van remschijven moeten voorzien. Het wisselen van de wielen is dan relatief eenvoudig: je kunt het ene wiel er dan gewoon inclusief remschijf uit halen en het andere er inclusief remschijf inzetten. Je moet iets nauwkeuriger te werk gaan dan bij V-brakes.
Steks schreef:Ook ben ik beneuwd naar het schakel mechanisme jullie voorkeur heeft, ik bedoel niet de derailleurs, maar bijv gripshift, of handles e.d.
Dat is heel persoonlijk. Waar de een bij zweert, kan de ander absoluut niet mee omgaan. Gewoon proberen dus.
Steks schreef:En wat voor trappers raden jullie aan? Met of zonder clip? Of bestaan er ook trappers waar je en met normale schoenen op kan fietsen en ook nog clips heeft, als dat zo is lijkt dat mij een goede keus.
Je schreef dat je problemen hebt gehad met je enkel. Pas dan heel goed op met kliksysteempedalen. SPD heeft bijvoorbeeld heel weinig zijdelingse speling, wat pijn in de nekels op kan leveren. Beter zijn in dat geval Time en Crankbrothers, die hebben wat meer zijdelingse speling. Combipedalen zijn eigenlijk een half-half oplossing waar je op den duur meer last dan lust van hebt.
Steks schreef:Verder heb ik het net al een beetje afgestruind naar 2de hands fietsen, maar zoals ik al zei ik ben een leek dus is het bijna niet te doen om het goede spul van de zooi te onderscheiden. Natuurlijk zal er via dit forum weinig rotzooi aangeboden worden, maar dan is de keus ook erg beperkt. Heeft er iemand nog tips om als beginner een goede 2de hands te kopen?
Let goed op slijtage van de onderdelen, tandwielen - zowel voor als achter - die eruit zien als haaientandjes (met heel scherpe puntjes in plaats van relatief stompe puntjes zoals het hoort), slecht functionerende versnellingen, versleten remblokjes, dat soort zaken. Het kan maar zo behoorlijk in de papieren lopen om die achteraf nog te moeten vervangen. Bij jou budget voor een tweedehands fiets moeten er of gewoon nieuwe onderdelen op zitten (bonnetjes!) of er meot een behoorlijke korting op komen voor de onderdelen die je nog moet vervangen.
Steks schreef:En dan mijn laatste vraag, ik heb gelezen dat je bij de aanschaf ook gelijk betaald/kan betalen voor toekomsitge service en onderhoud. Nu denk ik niet dat ik alles zelf kan, maar technisch en handig ben ik wel. Is dat dan niet gewoon zelf te doen?
Op den duur zul je veel dingetjes zelf kunnen. Je mag je ook afvragen wat zij verstaan onder toekomstige service. Alles gedurende 2 jaar? En wat als je heel veel kilometers fietst binnen die periode? Hoe stellen zij zich op als jij vindt dat iets versleten is en zij vinden van niet?

Oftewel: ik zou er niet in trappen. Dan hou je alles in je eigen hand. Garantie moeten ze sowieso regelen en een goede fietsenwinkel biedt je ook zonder bijbetalen goede service.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

Wederom bedankt voor alle info.

Zoals ik het nu zie zijn v-brakes voor mij de beste keus. En wat ik bedoelde met als basis een goed frame en goeie vork was dat ik al wat fietsen heb gezien met heel veel toeters en bellen, maar voor een schappelijke prijs. Ik denk dan dat of die opties van lage kwaliteit zijn, of dat het een zeer goedkoop frame is.
De pedalen kwestie ben ik ook al uit, het zullen wel normale of combi worden, bevalt het om met clips te rijden, dan kan ik daar altijd nog speciale pedalen voor kopen. Zo duur is dat nou ook weer niet.

Ik ben 1.82m lang aan wat voor frame maat moet ik dan denken? Zo rond de 19" volgens mij (ik kan het ook helemaal fout hebben). Zijn er ook nog verschillende maten velgen, of is daar eigenlijk 1 veel gebruikte standaard maat voor?

Een goed advies is natuurlijk om op een aantal verschillende fietsen wat rond te rijden. Sowieso wil ik eerst een paar keer een MTB huren, maardat zal dan steeds het zelfde type zijn. Is het mogelijk om bij winkels op vesrschillende fietsen een ritje te maken? Zijn er trouwens ook winkels die tweede hands verkopen, of is dat echt heel dun gezaaid?
En heeft iemand nog een aantal winkels die hij wil aanraden in de omgeveving van Rotterdam? Ik heb wel wat gegoogled, maar ben niet echt wijzer geworden. Alleen B2B ken ik nu.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Steks schreef:Ik ben 1.82m lang aan wat voor frame maat moet ik dan denken? Zo rond de 19" volgens mij (ik kan het ook helemaal fout hebben).
Zou kunnen (zit volgens mij wel in de buurt) maar probeer je ook ergens op te laten meten. Dat kan veel problemen voorkomen.
Steks schreef:Zijn er ook nog verschillende maten velgen, of is daar eigenlijk 1 veel gebruikte standaard maat voor?
De meest gebruikte maat is 26" (inch), hoewel sinds enige tijd ook zogenaamde 29" mountainbikes verkrijgbaar zijn (wat in de werkelijkheid 28" velgen zijn met dikkere banden, snappie het nog?)

Voor de breedte zijn wel wat verschillende maten, iets waar je wel op moet letten bij V-brakes. Maar daar kan je fietsenwinkel je goed bij helpen.
Steks schreef:Een goed advies is natuurlijk om op een aantal verschillende fietsen wat rond te rijden. Sowieso wil ik eerst een paar keer een MTB huren, maardat zal dan steeds het zelfde type zijn. Is het mogelijk om bij winkels op vesrschillende fietsen een ritje te maken?
Je noemt B2B, die volgens mij wel open staan tot testmogelijkheden van verschillende fietsen, bijvoorbeeld om de verschillende schakelsystemen met elkaar te vergelijken.
Steks schreef:Zijn er trouwens ook winkels die tweede hands verkopen, of is dat echt heel dun gezaaid?
De meeste betere zaken hebben ook wel wat tweedehands mountainbikes in de aanbieding. Mijn ervaring is dat de spoeling redelijk dun is, omdat de meesten schrikken van de "lage" inruilprijs en de bike alsnog particulier proberen te verkopen. de voordelen heb je denk ik zelf al verzonnen als je deze vraag stelt... :wink:
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

Ik heb nog ff gezocht naar tweede hands fietsen, op marktplaats is het echt triest gesteld, maar bij 2dehands is wel wat leuks tezien, zeker zo rond de 800 euro. Zijn er nog wat andere sites die ik wel zou kunnen bekijken waar goede tweede hands fietsen op staan?
les alpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: vr 8 augustus 2003, 21:34

Steks schreef:Zijn er nog wat andere sites die ik wel zou kunnen bekijken waar goede tweede hands fietsen op staan?
je moet eens kijken op dirty-pages.net
micha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 4 juli 2003, 14:10
Mijn mountainbike: Is eventueel te koop
Contacteer:

22-24 oktober, bikemotion in utrecht. MTB/Racebeurs. Ga daar eens kijken. Is wel een tijdje weg, maar zodra die geweest is worden de 2005 modellen min of meer uitgeleverd en heb je wat meer keus voor je budget.

Ga ook eens bij Mammoet in Den Haag kijken, was daar zaterdag, hebben toch wel wat aanbiedingen staan.

Nog wat anders, heb je al:
Schoenen, helm, broek, shirt (broek/shirt voor zomer/winter en er tussen in). Ondanks dat dat geen kapitalen hoeft te kosten, zal je toch wat zaken moeten aanschaffen. Je kan best in een spijkerbroek, maar dat is toch minder als het regent en in de modder.
A journey of a thousand miles starts with a single coffee
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

Ik heb ook nog geen helm e.d. maar mijn budget van 800 euro is puur en alleen voor de fiets. Ik ga morgen eens langs bij B2B. Hopenlijk wordt ik daar weer een stukje wijzer van.

Ik zit alleen nog erg te twijfelen tussen nieuw en tweede hands, maar voor tweedehands wil ik eigenlijk niet veel meer dan 500 euro uitgeven, je weet maar nooit wat er allemaal aan vervangen moet worden
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

Zoals voorgenomen ben ik vandaag bij B2B langs gegaan, mijn oog is gevallen op Cube en dan voornamelijk de Attention en de Limited 1

jf jij schreef:
jf schreef:Voor 8 a 900 euro zou ik toch gaan voor een fiets met een nette afmontage (Shimano Deore LX of SRAM X.7 moet binnen de mogelijkheden liggen) ipv een super frame met mindere onderdelen. Als je aan het upgraden gaat is het slimmer meteen voor een echt nieuwe bike te gaan.
Wat bedoel je met "Als je aan het upgraden gaat is het slimmer meteen voor een echt nieuwe bike te gaan" is het in jou ogen niet aan teraden om een tweedehands fiets te upgraden?

jf als je dit beantwoord hebt mag dit topic van mij op slot, ik ben verder gegaan met dit topic in:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=12840
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Het is vooral een kwestie van kosten en baten tegen elkaar afwegen. En ook gevoel speelt nog eens mee.

Als je nog best wat geld steekt in het upgraden van die tweedehands bike (en dat kan flink oplopen als je bijvoorbeeld naar hydraulische schijfremmen toe wilt) heb je nog steeds een "oude" bike met toevallig wat nieuwe onderdelen. Je zult niet de eerste zijn die daarna al snel besluit om toch een andere bike te kopen. Als je dan later die bike te koop zet krijg je er niks meer voor terug dan wanneer je hem met de originele onderdelen te koop zet.

Het is dan beter om wat door te sparen en meteen een goede nieuwe fiets te kopen. Je kan dan waarschijnlijk voor maar net wat meer (relatief gezien) dan losse onderdelen te upgraden een hele nieuwe fiets kopen.

Tenslotte is het frame van een tweedehands of een nieuwe bike van 900 euro beslist niet de top. Met een hele nieuwe fiets upgrade je ook meteen je frame.

Maar er is geen wet van meden en perzen die je het verbied natuurlijk, als je tegen een tweedehands topbike oploopt, kun je die natuurlijk altijd langzamerhand steeds beter maken.

Als je de kosten echter achteraf bij elkaar optelt zul je tot de conclusie komen dat je meer geld kwijt bent dan wanneer je een waarschijnlijk iets betere complete bike had gekocht...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Plaats reactie