hulp gevraagd bij keuze nieuwe fiets of tweedehands

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
JohanE
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 1 juni 2016, 22:41

ik fiets nu sinds november en begin het leuk te vinden. Mijn eerste fiets was een tweedehands Koga maar die was in maat net te klein. ik fiets nu al zo'n 1000 Km op een geleende fiets en die moet echt een keer terug:-)

Mijn vraag, ik heb (nog) geen ruim budget. Wat kan ik met max 1500 Euro het beste doen, een nieuwe fiets kopen of een duurdere tweedehands?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

€1500 is bij nieuwe fietsen al geen instapklasse meer. Nieuw heeft o.a. het voordeel van garantie en goed inmeten. 2e hands heb je natuurlijk een dikkere fiets (met gebruikte onderdelen), jouw keuze :)
Gebruikersavatar
dcolstee
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 30 juni 2014, 13:27
Mijn mountainbike: BMC TE01 DI2

voor dat budget zou ik voor een nieuwe gaan..garantie, nieuwe onderdelen en geen verborgen gebreken/verrassingen. Laat je idd ook goed op de fiets zetten zodat je niet snel (kan) last krijgt van blessures

Voor €1500 kun je idd een mooie fiets krijgen, of kijk naar een overjarig model met korting..
BMC TE01 DI2
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Sluit me aan bij de reacties hierboven, ervan uitgaande dat je een hardtail wil aanschaffen.
Bij een fully zou je een jonge, mooie gebruikte kunnen overwegen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
JohanE
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 1 juni 2016, 22:41

Helder bedankt voor de reacties tot zover. Nieuw lijkt toch handiger en dan nu de hamvraag... welke:-) ik kijk nieuw naar en cube een scott of een giant. is dit een goed lijstje of sla ik de plank volledig mis?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Nee hoor, die sla je niet mis. Maar er is voor die prijs al zo veel keus..
Belangrijk dat je voor jezelf eerst op de rit hebt wat je waar wil doen met je nieuwe bike;
Wat voor Koga had je en waar ging je daar mee fietsen?
Had die Koga afgezien van de te kleine maat wel een rijgedrag wat je verder goed bevalt?
Zo nee, wat vind je dat anders zou moeten? (bijv klim of afdaalgedrag, wendbaarheid etc)
Blijf je veel in NL of ga je ook regelmatig naar technische trails in Belgie / Duitsland of zo?

Als je dat soort dingen op een rij hebt kun je een beetje meer gericht gaan zoeken en veel bikes meteen al uitsluiten waardoor je voorkomt dat je binnen de kortste keren door de bomen het bos niet meer ziet.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
JohanE
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 1 juni 2016, 22:41

die Koga was een 19 inch en daar heb ik niet veel op gefietst. Ik gebruik nu al een tijdje een budget fiets. Ik rij vooral in NL waarbij ik de weg af wissel met het bos (en onverharde fietspaden in het bos). Ik ben nog niet in het buitenland geweest om te fietsen maar ja wat niet is....
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Koga X-runner met starre voorvork.
013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 9 juni 2016, 22:46
Mijn mountainbike: cannondale

Edit: geen verkoop buiten te koop topic om. Daarnaast heeft u ook 25 posts nodig voordat u een verkoop topic mag openen!
Grtz
Herperduin
Moderator
Plaats reactie