Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: di 7 juni 2016, 16:03 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: ma 19 november 2012, 16:18
Berichten: 76
Wielset is besteld. Even geduld hebben dus :)


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 17 juni 2016, 14:34 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 16 april 2013, 21:41
Berichten: 814
Mijn mountainbike: Canyon Fully en een starre Pivot
Ben erg benieuwd wat er nu gekomen is en welke banden je er nu onder hebt .. en wat je ervaring is ?

_________________
Canyon Spectral AL 8.9 Blue/Orange
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=133353


Pivot Stealth beach & asphalt racer
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=130584


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 17 juni 2016, 22:40 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: ma 19 november 2012, 16:18
Berichten: 76
Heb een aantal ritjes gedaan met Racing Ralphs op de oude wielen. Hele vooruitgang. Het gevoel dat de fiets 'onnodig' zwaar rolt is grotendeels weg.

Nieuwe wielen zijn vanmiddag binnen gekomen. Ziet er allemaal prima uit, al ben ik een leek. Heb e.e.a. even snel gewogen. Wielset 1818g (opgave was 1794g). Lijkt erop dat ik ongeveer 250g per wiel ga winnen.

Jeroen, ik heb een wat ouder topic van jou als een van mijn referenties genomen. Ik ben al over op XT-cassette en ga niet tubeless, dus mijn stap qua gewicht zal iets kleiner zijn.

Dit weekend helaas niet zoveel tijd, maar we zullen zien.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 21 juni 2016, 12:35 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: ma 19 november 2012, 16:18
Berichten: 76
Voor degenen die het interessant vinden:

Velglint komt waarschijnlijk morgen. Daarom heb ik alvast remschijven en cassette gemonteerd.

Plaatjes :winkie:

Nieuw:
Afbeelding

Afbeelding

Oud:
Afbeelding

Afbeelding
Gewichten niet direct te vergelijken, maar toch.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 22 juni 2016, 17:09 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: ma 19 november 2012, 16:18
Berichten: 76
Nou, velglint binnen dus ik enthousiast aan de slag. Kom ik erachter dat mijn autoventiel niet door het ventielgat past... Is zoiets gebruikelijk? Ventiel past overigens wel precies in de spaakgaten. Betekent dit dat ik binnenbanden met andere ventielen moet hebben? Zo ja, wat is verstandig?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 22 juni 2016, 22:20 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 30 september 2014, 13:13
Berichten: 1602
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5
SV1 schreef:
Nou, velglint binnen dus ik enthousiast aan de slag. Kom ik erachter dat mijn autoventiel niet door het ventielgat past... Is zoiets gebruikelijk? Ventiel past overigens wel precies in de spaakgaten. Betekent dit dat ik binnenbanden met andere ventielen moet hebben? Zo ja, wat is verstandig?


Presta is vrij gangbaar


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 23 juni 2016, 10:34 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: ma 19 november 2012, 16:18
Berichten: 76
Bedankt. Heb even gezocht en presta heeft inderdaad een kleinere diameter. Ik had al in mijn achterhoofd om de oude wielset te gebruiken voor wegbanden, dus dan kan ik die biba's daar voor gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 29 juni 2016, 17:55 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: ma 19 november 2012, 16:18
Berichten: 76
Tijd voor een update. Ik ben bijna twee middagen aan het worstelen geweest met het monteren van de banden. Ik kreeg de ene zijde van de buitenband met geen mogelijkheid ver genoeg op de velg (bijna in het midden) dus de andere kant ging ook niet. Na een gesneuvelde bandenlichter uiteindelijk maar naar de lbs gegaan die het met veel moeite voor elkaar kreeg.

Banden vallen zichtbaar iets breder nu. Ziet er wat mij betreft ook beter/normaler uit. Eerste ritje moet helaas nog even wachten tot van of na het weekend.

Gedoe met ventielen en banden was wat vervelend, maar zo leer je weer wat en verzamel je wat gereedschap en spullen. Over een tijdje maar eens kijken wat voor wegbanden ik om mijn oude wielset ga leggen. Als het veel geregend heeft kies ik regelmatig voor de weg...


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 1 juli 2016, 19:36 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Berichten: 8460
Mijn mountainbike: One Canadian and one British
Het zou kunnen dat andere banden makkelijker te monteren zijn.
Ik had ooit een (nieuwe) Conti Raceking overgenomen van een forummer, was met geen mogelijkheid om een Crest velg te krijgen. Band teruggegeven, twee nieuwe Racekings besteld bij een webshop en zonder problemen te monteren...
Was blijkbaar een andere serie, het verschil was levensgroot. Het was wel hetzelfde type Raceking, de basis-vouwvariant.

_________________
Gratis shirts: viewtopic.php?f=20&t=134334
"I'd love to change the world but I don't know what to do
So I'll leave it up to you"


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 3 juli 2016, 13:21 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: ma 19 november 2012, 16:18
Berichten: 76
Had er al over gelezen inderdaad. Er schijnen (bijna) onmogelijke combinaties van wielen/velgen en banden te zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 3 juli 2016, 16:46 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 31 januari 2016, 15:44
Berichten: 1224
Mijn mountainbike: Kan 1361.16 m/s
Tja, bij mijn Crests gingen er een nieuwe X-king en een Thunder Burt op. De XK was een fluitje van een cent, die zat er binnen 2 minuten op. De TB was een heel ander verhaal, dat was een regelrechte oorlog met liters zeepsop, zere duimen en een paar slachtoffers in de vorm van gebroken bandenlichters :evil:

Net wat Kermit zegt, eea heeft ook wel te maken met verschillende batches.

_________________
The wishlist is always bigger than the budget...

-Life begins at the end of your comfort zone-


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 6 juli 2016, 11:33 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: ma 19 november 2012, 16:18
Berichten: 76
Inmiddels twee ritjes bos gedaan. Aan het begin van het eerste ritje een paar tikken van bij het voorwiel (spaken?) bij het aanzetten en heen en weer bewegen, maar later niet meer. Tijdens het tweede ritje kwam er een piepend/fluitend geluid van bij het voorwiel, maar dit lijkt nu weer weg te zijn.

Lijkt erop dat de fiets wat lichter/directer stuurt en iets sneller accelereert. Voorwiel lijkt wat meer grip te hebben en geeft dus wat meer vertrouwen. Combinatie velg en band vertraagt minder snel in bijvoorbeeld plotselinge mulle stukken. Dit viel mij heel erg op bij de oude wielen in combinatie met Rapid Rob.

Ik moet wel zeggen dat de verschillen voor mijn gevoel minimaal zijn. Stuurgedrag viel meteen op, de rest duurde even. Voor mij geldt echter dat de meeste winst nog zit in het verbeteren van techniek. Dat is voor mij snelheid behouden en meenemen in heuvelachtige singletracks. Qua snelheid zit ik zeker nog niet op de limiet.

Ik ben begonnen met een vrij hoge bandenspanning en laat die nu stap voor stap zakken. Volgens mijn pomp zit ik nu op ongeveer 1,5 bar voor en achter. Ik kan de band dus vrij makkelijk indrukken. Ik vraag mij wel af of dit niet erg laag is. Ik ben niet zozeer bang voor de velg, maar misschien creëer ik toch iets te veel rolweerstand. Ik ga vanmiddag hopelijk even een ritje proberen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 6 juli 2016, 13:17 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: vr 9 mei 2008, 08:42
Berichten: 607
Mijn mountainbike: 2017 TREK Top Fuel 9.8 SL Women's 27.5 (van m'n dochter)
Bij 72 kg zou ik zeker niet lager gaan dan 1,5 bar.

_________________
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 6 juli 2016, 18:33 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: ma 19 november 2012, 16:18
Berichten: 76
Ik heb even goed gekeken, het is 1,7 bar. Vanmiddag heb ik een lekker rondje gereden. Misschien dat ik achter nog wat erbij doe. Ik krijg meer vertrouwen in de voorkant, al zal het natuurlijk ook wel tussen de oren zitten.

Het geluidje is nog niet weg. Het begon na een paar km, maar was later weer weg. Vanwege het hoge, fluitende geluid dacht ik in eerste instantie niet dat het de remschijf was, maar nu twijfel ik. Je hoort het alleen fietsend. Bij het ronddraaien van het wiel is het er niet. Als je heel goed luistert hoor je de remschijf heel lichtjes, maar dit kun je geen aanlopen noemen. Is volgens mij vrij normaal. Achter ook zo. Misschien straks maar even het wiel eruit en er weer in.


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: wo 6 juli 2016, 18:50 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: wo 3 december 2008, 10:05
Berichten: 8809
Mijn mountainbike: doet het prima.
Rij je nu met biba's, ja toch? Dan vind ik 1,7 echt vrij laag voor jouw gewicht.

_________________
Nukeproof Scout 290 Comp 2017
Trek Superfly 7 2016

Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: