Fietsadvies voor een beginnende mountainbiker

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
HelloCath
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 augustus 2016, 12:04
Mijn mountainbike: Cube Analog 2016 "29"

Hallo,

Onlangs ben ik weer begonnen aan deze sport, na het het 8 jaar niet te hebben gedaan.
Ik had een leuke Giant mountainbike via marktplaats gekocht, zelfde als ik vroeger had. Dus helemaal leuk.
Al snel merkte ik dat hij steeds opnieuw niet lekker schakelde (ondanks steeds afstellen) en het toppunt kwam nadat hij plotseling een keer doortrapte en ik dus over de fiets ging.

Na een tripje naar de fietsmaker bleek dat er allemaal onderdelen op de fiets waren geplaatst die er niet op hoorde.
Om hem weer goed rijklaar te maken koste me wat teveel, want de fiets had ook al wat andere aandachtspuntjes.

De fietsenmaker zou over 2 weken weer een leuke 2dehands batavus mountainbike hebben, deze was nu verhuurd. Maar ik kon natuurlijk ook voor een nieuwe gaan. Tja heb niet echt een groot budget en laten we eerlijk zijn ik probeer deze sport weer uit.

Wat is jullie advies voor een beginner in deze sport?
Ik koop er maar niet eentje weer via marktplaats want ikzelf heb er gewoon te weinig verstand van.
HelloCath
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 augustus 2016, 12:04
Mijn mountainbike: Cube Analog 2016 "29"

Nog even een aanvulling.
Ik wil graag een leuke en fijne fiets voor om in de bossen te crossen.
Ik hoef geen toptijd neer te zetten of te stunten.

De batavus zou zo'n 120 euro kosten bij de fietsenwinkel. Maar zijn batavus fietsen wel wat?
Ikzelf vind de Cube's erg leuk. Maar zijn de modellen van 400/500 euro wel wat?
Plus moet je wel een nieuwe mountainbike gaan kopen terwijl je weer zo nieuw in de sport bent?
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Het gaat erom wat je er mee wil.

Een tweedehands via je lbs is natuurlijk vrij betrouwbaar, een nieuwe heb je vanaf een euro of 300 (zie link als voorbeeld: https://www.12gobiking.nl/bulls-pulsar-eco-2016" onclick="window.open(this.href);return false; ), is ook betrouwbaar, alleen beperkt qua mogelijkheden (ik zou op zo'n fiets niet op hogere snelheid een Nederlandse afdaling willen nemen), maar wanneer je op het vlakke rijdt kan dat prima zijn voorlopig. Wil je een fiets waarmee je voorlopig ook klaar bent, en je hebt het budget, dan is dit (https://www.12gobiking.nl/access-wls-pro-2016" onclick="window.open(this.href);return false;) een prima fiets (niet hoogstaand, maar voor jou waarschijnlijk prima).
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

niet om meteen reclame te maken, maar ik heb nog een leuke mtb te koop , was voor mij ook een beginners fiets , ikheb zelf nu een duurdere gekocht met wat betere specs zodat ik er weer mee verder kan , en tja wie weet later weer een stap hoger of een eigen bike bouwen .

hij is 2 jaar oud, en je verhaal lezende is het geen verkeerde fiets voor je :-q
maar je bent niks verplicht uiteraard , ik bied gewoon ff een optie , als iemand anders hem te koop had staan had ik je er ook op geattendeerd :wink:
groetjes Marcel
HelloCath
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 augustus 2016, 12:04
Mijn mountainbike: Cube Analog 2016 "29"

drpaul schreef:Het gaat erom wat je er mee wil.

Een tweedehands via je lbs is natuurlijk vrij betrouwbaar, een nieuwe heb je vanaf een euro of 300 (zie link als voorbeeld: https://www.12gobiking.nl/bulls-pulsar-eco-2016" onclick="window.open(this.href);return false; ), is ook betrouwbaar, alleen beperkt qua mogelijkheden (ik zou op zo'n fiets niet op hogere snelheid een Nederlandse afdaling willen nemen), maar wanneer je op het vlakke rijdt kan dat prima zijn voorlopig. Wil je een fiets waarmee je voorlopig ook klaar bent, en je hebt het budget, dan is dit (https://www.12gobiking.nl/access-wls-pro-2016" onclick="window.open(this.href);return false;) een prima fiets (niet hoogstaand, maar voor jou waarschijnlijk prima).

Heel erg bedankt!
Ik wil dus graag door de bossen rijden.
Staphorst en Havelte is bij mij dichtbij en deze routes neem ik dan vaak.
Verder ben ik dan een beginnende ondernemer, budget is dus niet erg groot en ik heb niet heel erg veel vrijetijd.
Toch zocht ik iets waar ik beweging van zou krijgen en even alle stress van het werk kon loslaten.
Dit vond ik vroeger leuk en de afgelopen 4 ritten die ik heb gemaakt vond ik ook erg fijn.
Maar ben dus ontzettend nieuw.

Maargoed mijn uitprobeerfietsje bleek dus een miskoop en ik zit nu echt met zoiets van tja wat is nu verstandig om te doen? Tweedehands bij echt wel gewoon een goede fietsenwinkel of meteen mooie nieuwe fiets, waar ik nog jaren mee vooruit kan?

P.s. Is deze fiets iets?
https://www.12gobiking.nl/cube-aim-disc-29-2015
HelloCath
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 augustus 2016, 12:04
Mijn mountainbike: Cube Analog 2016 "29"

M.A.S schreef:niet om meteen reclame te maken, maar ik heb nog een leuke mtb te koop , was voor mij ook een beginners fiets , ikheb zelf nu een duurdere gekocht met wat betere specs zodat ik er weer mee verder kan , en tja wie weet later weer een stap hoger of een eigen bike bouwen .

hij is 2 jaar oud, en je verhaal lezende is het geen verkeerde fiets voor je :-q
maar je bent niks verplicht uiteraard , ik bied gewoon ff een optie , als iemand anders hem te koop had staan had ik je er ook op geattendeerd :wink:
Hele mooie fiets. Echter woon ik helaas aan de andere kant van Nederland. Wel weer erg lastig..
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

idd , kun je wel meteen ff langs Schoorl :winkie:

maar ik snap het , ik heb het zelfde moet ook altijd veel rijden voor leuke dingen :wink:

:-q
groetjes Marcel
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Da is in de buurt! Wat voor framemaat zoek je en wat is je budget... ik weet hier in de regio nog wel een paar leuke gebruikte fietsjes
HelloCath
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 augustus 2016, 12:04
Mijn mountainbike: Cube Analog 2016 "29"

niels.o schreef:Da is in de buurt! Wat voor framemaat zoek je en wat is je budget... ik weet hier in de regio nog wel een paar leuke gebruikte fietsjes
De framemaat moet 17 of 18 zijn.
Ik ben 1.76, dus 19 is waarschijnlijk net wat te groot.
Mijn budget. Tja gelieve zo weinig mogelijk. Maar toch een fiets waar ik even mee vooruit kan.
Zal hoogstwaarschijnlijk nooit met wedstrijden etc meedoen.
Ik wil proberen om 2 keer per week even weg te kunnen ermee.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Nieuw zou altijd kunnen, mocht de fiets binnen je budget liggen. De Cube die je voorstelt is volgens mij wel geschikt voor het gebruik wat je ermee wilt doen. De vork is natuurlijk niet het beste van allemaal en Altus als schakel groep zit ook onderaan de ladder, maar als beginnerfiets zie ik weinig bezwaren.
Wellicht zullen de beperkingen van de fiets sneller aan het licht komen wanneer je fanatieker gaat worden.

Daarnaast kun je natuurlijk het Te Koop gedeelte hier op het forum in de gaten houden voor een leuke 2de hands. Biedt ten op zichte van marktplaats misschien wat meer zekerheid om geen kat in de zak te kopen.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Wil jij 29er 27.5 of een Good old 26
Voor de parcours vooral Staphorst is een 29er prima
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

DEMOACTIE! Focus Whistler 29er framemaat L VAN 599 VOOR 395
€ 395,00
http://link.marktplaats.nl/m1076010942" onclick="window.open(this.href);return false;

Leuk fietsje voor minder dan de cube
Wel zal je ff moeten passen. Ik ben 2cm langer dan jij
En ik pas er op
HelloCath
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 augustus 2016, 12:04
Mijn mountainbike: Cube Analog 2016 "29"

niels.o schreef:Wil jij 29er 27.5 of een Good old 26
Voor de parcours vooral Staphorst is een 29er prima
dan is 29 helemaal prima ;)
HelloCath
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 augustus 2016, 12:04
Mijn mountainbike: Cube Analog 2016 "29"

niels.o schreef:DEMOACTIE! Focus Whistler 29er framemaat L VAN 599 VOOR 395
€ 395,00
http://link.marktplaats.nl/m1076010942" onclick="window.open(this.href);return false;

Leuk fietsje voor minder dan de cube
Wel zal je ff moeten passen. Ik ben 2cm langer dan jij
En ik pas er op
Helaas, hele mooie fiets. Maaf gereserveerd.
HelloCath
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 augustus 2016, 12:04
Mijn mountainbike: Cube Analog 2016 "29"

Ik heb hier nog een fiets die misschien wel interessant is?
https://www.fietsenwinkel.nl/ghost-sona-2-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie