Alweer een vraag over fietskeuze....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
onroad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 april 2016, 22:16
Mijn mountainbike: Cube 29er LTD race

Het zoveelste topic over een keuze waar een beginnende mountenbiker voor staat...

Ik ben een absolute beginner en heb nog NOOIT een mtb gehad. Mijn conditie is slecht en ik heb zeker 15 kilo overgewicht.

De conditie en het gewicht wil ik maar eens aanpakken en denk dat ik dat op een fiets vol kan houden.
Via mijn werk zou ik gebruik kunnen maken van een fietsplan waarbij ik een belastingvoordeel zou kunnen genieten...dit heeft er voor gezorgd dat mijn voorkeur zo langzamerhand naar een nieuwe fiets uitgaat ipv een gebruikte via marktplaats oid.

Ik ben 1.84 lang en ongeveer 100kg zwaar.....ik zie mezelf niet opeens hele moeilijke krappe bochtige bospaden afleggen of van grote bergen naar beneden stormen en heb daarom mijn vizier op een 29er gericht, waarmee je ook prettig op een fietspad of ligt offroad pad kunt rijden.

Ik begon met het idee dat ik voor 800 euro een prima mtb kon kopen maar inmiddels heb ik het budget wat meer opgeschroefd. Ik twijfel tussen een
Sensa Merano TNT Comp 2016 en een Cube LTD Pro 29 2016.

Beide fietsen kosten 1100 euro.

De Cube :
Merk Cube

Collectiejaar 2016

Type vering Hardtail

Beschikbare maten 17, 19, 21 en 23 inch

Frametype Herenfiets

Framemateriaal Aluminium

Netto gewicht (kg) 13.1 kg

Wielmaat 29er

Type fiets Mountainbikes

Type versnellingen
Derailleur

Aantal versnellingen 22

Pedalen
Ja

Type remmen Hydraulische schijfremmen

Verende voorvork Ja

Categorie Cube Mountainbikes

Fietsenserie Cube LTD, Cube 29er

Artikelnummer CF-71200017-71200023

Afmontage

Voorvork merk RockShox

Voorvork Rock Shox Recon Silver TK Air, 100mm, PopLoc

Veerweg voor (mm) 100mm

Schakelgroep

Shimano XT
Crankstel Shimano XT, FC-M8000, 2X: 36x26T // 3X: 40x30x22T, 175mm

Voorderailleur Shimano XT

Achterderailleur Shimano XT 11-Speed Plus

Cassette Shimano XT CS-M8000, 11-40

Shifters Shimano XT SL-M8000

Zadelpen CUBE Performance Post, 27.2mm

Zadel CUBE Active 1.1

Velgen CUBE ZX24, Disc, 32H

Banden Voor: Schwalbe Tough Tom Active, 2.25, Achter: Schwalbe Rapid Rob, Active, 2.25

Ketting Shimano CN-HG600-11

Lock-out voorvork PopLoc

Type stuurpen CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm

Stuur CUBE Rise Trail Bar, 700mm

Handvatten CUBE Performance Grip


De Sensa :

Merk Sensa

Collectiejaar 2016

Type vering Hardtail

Beschikbare maten 17, 19, 21, 23 inch

Frametype Herenfiets

Framemateriaal Aluminium

Netto gewicht (kg) 12.1 kg

Wielmaat 29er

Type fiets Mountainbikes

Type versnellingen
Derailleur

Aantal versnellingen 30

Pedalen
Geen

Type remmen Hydraulische schijfremmen

Verende voorvork Ja

Categorie Sensa Mountainbikes

Artikelnummer CF-S16502910MB17-S16502910MB23

Afmontage
Voorvork merk RockShox

Voorvork RockShox Recon Silver TK Air 29 Taper + Crown LockOut - 100mm

Veerweg voor (mm) 100mm

Voorvorkmateriaal Aluminium

Schakelgroep
Shimano SLX
Crankstel Shimano M622

Voorderailleur Shimano SLX

Achterderailleur Shimano XT

Cassette Shimano SLX

Shifters Shimano SLX

Zadelpen Supra Speed Line

Zadel San Marco Era

Wielen Shimano MT35

Banden Schwalbe Smart Sam 2.1

Ketting Shimano SLX

Type stuurpen Supra Speed Line

Stuur Supra Speed Line


Zoals te zien heeft de Cube alles afgemonteerd in de XT serie en de Sensa voorral met SLX....voor mijn gevoel geen erg groot verschil.
De wielen welke onder een standaard LTD pro zitten zijn volgens mij nogal zwaar.....dat lijkt er ook toe te leiden dat de Cube maarliefst 1 kg zwaarder is....dat lijkt mij nogal wat.
Wat verder opvalt is dat de Sensa 3 en de Cube 2 tandwielbladen voor heeft.....maar of dat belangrijk is durf ik niet te zeggen.

Kunnen jullie mij vertellen wat het meeste waar voor z'n geld bied?
mvg Richard
Aan m'n spullen ligt het niet.....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Beter afgemonteerd (Reba vork), breed verzettenbereik, wielen die jouw gewicht kunnen dragen, en lichter dan de 2 andere fietsen. Oh ja, met 999,- ook wat goedkoper.
Canyon Grand Canyon: https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-6-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Er zit misschien wel een nadeeltje aan de Canyon...die is alleen internet-only, toch? Dat zou betekenen dat je `m dus niet kan passen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ja de Canyon is een betere deal. Mocht de fiets niet passen kun je hem gewoon ruilen.

Ook beide fietsen die je op het oog hebt zijn voor jouw doel goede fietsen.
Ik moet wel zeggen dat ik het een beetje teleurstellend vind dat beide maar een recon silver vork hebben.
Begrijp me niet verkeerd, voor jouw doel voldoet ie zeer zeker ruim voldoende. Alleen voor die prijs hadden ze er wel een recon gold, 30 gold of een reba in mogen zetten.

Je kunt mijns inziens ook wel iets goedkoper een leuke vinden die voor jou voldoet.
Bijvoorbeeld een bulls (wel van 2015) die in de aanbieding is:
https://www.12gobiking.nl/mountainbikes ... tent_specs" onclick="window.open(this.href);return false;
Of een Trek met een kek kleurtje:
https://www.12gobiking.nl/mountainbikes ... tent_specs" onclick="window.open(this.href);return false;

En voor jouw doeleinden is 2 bladen voor voldoende.
Als ongeoefende je in de bergen wilt rondrijden is 3 bladen voor de betere optie.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

TenZNL schreef:Er zit misschien wel een nadeeltje aan de Canyon...die is alleen internet-only, toch? Dat zou betekenen dat je `m dus niet kan passen.
Kwestie van hun tool invullen en je framemaat wordt berekend. Bij twijfel overleg je met het servicecenter in Utrecht.
Binnen een maand kun je je fiets altijd nog wisselen van maat, zelfs gebruikt retourneren, geld terug. Wat dat betreft is er dus geen risico.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

aurelius schreef:
TenZNL schreef:Er zit misschien wel een nadeeltje aan de Canyon...die is alleen internet-only, toch? Dat zou betekenen dat je `m dus niet kan passen.
Kwestie van hun tool invullen en je framemaat wordt berekend. Bij twijfel overleg je met het servicecenter in Utrecht.
Binnen een maand kun je je fiets altijd nog wisselen van maat, zelfs gebruikt retourneren, geld terug. Wat dat betreft is er dus geen risico.
Dat is wel heel netjes, goeie service.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en de Canyon gekocht. Nog geen moment spijt van gehad.
Op de Sensa heb ik ook gereden, maar die fiets is een stuk minder speels dan de Canyon en minder goed op snelheid te krijgen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Kun je überhaupt via een fietsplan bij Canyon kopen?
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

onroad schreef:Zoals te zien heeft de Cube alles afgemonteerd in de XT serie en de Sensa vooral met SLX....voor mijn gevoel geen erg groot verschil.
Klopt. Heb je geen wedstrijdambities, dan is SLX meer dan prima. Het onderwerp XT vs SLX is hier op het forum regelmatig besproken, veel bikers blijken toch een XT-fetish hebben :tong
onroad schreef:De wielen welke onder een standaard LTD pro zitten zijn volgens mij nogal zwaar.....dat lijkt er ook toe te leiden dat de Cube maarliefst 1 kg zwaarder is....dat lijkt mij nogal wat.
Het verschil zit voor een deel ook in de banden. De Tough Tom weegt 795 gr. tegen 680 gr. voor de Smart Sam die op de Sensa is gemonteerd. Als je de Tough Tom's vervangt door Racing Ralph's en extra light binnenbanden gebruikt, levert dat de Cube een gewichtsbesparing op van 530 gram(!)
onroad schreef:Wat verder opvalt is dat de Sensa 3 en de Cube 2 tandwielbladen voor heeft.....maar of dat belangrijk is durf ik niet te zeggen.
Maakt niet zoveel uit. Voor Nederland is het bereik van beide meer dan voldoende.
onroad schreef:Kunnen jullie mij vertellen wat het meeste waar voor z'n geld bied?.
De fiets waar je het beste gevoel bij hebt. Ga eerst proefrijden.

Ook niet onbelangrijk: hoe handig ben je? Het basisonderhoud is niet zo spannend. Je kunt gaandeweg leren het nodige onderhoud zelf te doen. Maar in het begin, zeker als je niet zo'n sleutelaar bent, is een goede en behulpzame fietsenmaker wel zo prettig.
modder zuigt!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Het fietsplan bij bedrijven komt voort uit de WKR regeling die voor alle bedrijven per 1 januari 2015 verplicht is om aan te bieden aan werknemers.
Via de WKR regeling kan je overal een fiets kopen en vervolgens de bon inleveren bij HR.
En ja, ik ben een ervaringsdeskundige. :-D
Mocht je HR afdeling zeggen dat dit niet mogelijk is, dan moeten ze hun huiswerk beter doen.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

awinkel schreef:Het fietsplan bij bedrijven komt voort uit de WKR regeling die voor alle bedrijven per 1 januari 2015 verplicht is om aan te bieden aan werknemers.
Via de WKR regeling kan je overal een fiets kopen en vervolgens de bon inleveren bij HR.
En ja, ik ben een ervaringsdeskundige. :-D
Mocht je HR afdeling zeggen dat dit niet mogelijk is, dan moeten ze hun huiswerk beter doen.
Perfect uitgelegd.. :-q
Het bedrag vanuit de WKR is wel aangepast en word anders uitgelegd. En is ook jaarlijks
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Oke, ik krijg dat gewoon elk jaar uitbetaald.
onroad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 april 2016, 22:16
Mijn mountainbike: Cube 29er LTD race

Bedankt voor alle reactie's....

Ik kies er voor om een fiets te kopen die ik vast heb gehouden en waar ik op gereden heb. Frame maat zegt ook niet alles heb ik inmiddels gemerkt. Ik heb op een Sensa en Giant gepast maar kwam daar op een andere maat uit als op de Cube. Mogelijk is de geometrie van de frame's dusdanig anders dat je dus bij de ene fabrikant/type op een groter of kleiner frame uit komt.

Het zal zeer waarschijnlijk een Cube 29er worden met een frame van 19".

Ik heb min of meer al gekozen voor de Cube, maar waarschijnlijk wordt het de RACE en niet de PRO. Wel weer 200 euro duurder maar Shimano remmen (ik vond de remhendeltjes mooier en van metaal ipv plastic) een Manitou Marvel TS Air voorvork (schijnt beter te zijn mbt de coating op de vorkpoten) en DT CSW MA 1.7 / 1.9 wielen die schijnen lichter te zijn.

Dat laatste zou best kunnen kloppen want de fiets weegt 12.6 kilo en dat is dus 500 gram lichter dan de PRO uitvoering.

Het zal wel een verkoop praatje zijn maar voor mijn gevoel zijn die upgrade's die 200 euro wel waard. Daarbij heb ik mezelf nog wat meer verdiept in het fietsplan en dat blijkt in combinatie met de aankomende vakantiegeld uitkering toch wel erg aantrekkelijk uit te pakken.

Nu nog bedenken of het mat of glanzend wordt....ik vind die glanzende met z'n bijna fluor kleur blauw wel erg "KIJK MIJ NOU!!!" schreeuwen, maar de hoogglans verf lijkt mij wel sterker.

Ga morgen kijken of ik een deal kan maken, wil er eigenlijk Shimano PD-T780 trappertjes bij hebben (gratisssss uiteraard).
Aan m'n spullen ligt het niet.....
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Is redelijk makkelijk te verklaren, die geometrieen die je getest hebt zullen een verschillende bovenhuis lengte hebben.
Die is denk ik belangrijker als de frame maat aangezien dit redelijk bepaald hoe je op de fiets komt te zitten.
onroad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 april 2016, 22:16
Mijn mountainbike: Cube 29er LTD race

Het is idd een Cube 29er LTD race geworden in het mat zwart. Helemaal happy....PD-T780 pedalen en nog wat andere meuk erop laten zetten.

Morgen werken.........ga zondag m'n eerste ritje maken.
Aan m'n spullen ligt het niet.....
Plaats reactie