Beginner zoekt advies voor eerste fiets (nieuw? 2e hands?)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
KosterA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 12 april 2016, 14:46

Dag allen,

na een aantal jaren op mijn afgeragde racefiets uit de jaren '80 ("klassiek" noemen ze dat geloof ik :D ) te hebben rondgereden, heb ik het mountainbikevirus opgelopen door een geweldige (en bloedlinke) downhill-tocht afgelopen zomer in Thailand.

Nu weet ik dat de Nederlandse bossen totaal niet te vergelijken zijn met die ervaring, maar ik moet toch ergens beginnen. Ik kijk al een poos rond op dit forum en heb een redelijk goed idee waar ik naar op zoek ben:

Een 29er hardtail om in omgeving Hilversum enkele keren per week de mountainbike paden en bossen af te gaan. Het is een investering waar ik graag een aantal jaren gebruik van wil kunnen maken zonder er teveel aan te hoeven repareren/upgraden. Budget is <1000 euro. (wielren)kleding en helm heb ik reeds. Schoenen nog niet.

Op marktplaats ben ik een paar mooie copperheads tegengekomen (ik hoor dat deze een erg goed prijs/kwaliteit verhouding hebben):
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat denken jullie hiervan? Is dit het waard t.o.v. een nieuw model?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bulls Copperhead is een heel fijne bike, heeft wat mij betreft een bijzonder prettig rijgedrag. Wendbaar en toch rustig, daalt lekker af en klimt geweldig.
In de prijsklasse waarin jij zoekt zou je de keuze moeten maken tussen een wat minder goed afgemonteerde nieuwe Copperhead of de duidelijk beter afgemonteerd van MP (die van € 875,-).

Bij die bike op MP (€ 875,-) heb ik wel wat opmerkingen;
- in de omschrijving worden Avid Elixir remmen genoemd terwijl ik op een aantal foto's Formula remmen zie (maar ook Elixirs??); Elixirs zijn voor vrij veel bikers een bron van ergernis hoewel ik daar zelf prima ervaringen mee heb
- ketting-cassette komt op de foto's een tikkeltje versleten over

Ik neig toch wel een beetje naar een nieuwe / overjarige maar dan wel een Euries boven je budget, zoals deze met een lekkere vork en goeie no-nonsense Shimano remmerij.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Die nieuwe copperhead 3 is geen 29-er waar TS naar op zoek is, toch?
Copperhead 3 is volgens mij altijd 27.5 trouwens.
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Je hebt gelijk, dit is inderdaad een 650b Copperhead:
Jan Willem schreef:In de prijsklasse waarin jij zoekt zou je de keuze moeten maken tussen een wat minder goed afgemonteerde nieuwe Copperhead of de duidelijk beter afgemonteerd van MP (die van € 875,-).
Maar dit is toch echt een 29ert:
Jan Willem schreef:Ik neig toch wel een beetje naar een nieuwe / overjarige maar dan wel een Euries boven je budget, zoals deze met een lekkere vork en goeie no-nonsense Shimano remmerij.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Een aantal jaren niets repareren is ook bij nieuw uitgesloten. Vervangen van slijtdelen zoals ketting tamdwielen derailleurwieltjes, remblokken etc moet altijd. Als je dit zelf kan ( of jezelf dit aanleert ) scheelt het bakken met geld en het is nog eens leuk om te doen ook ( maar dat is mijn mening ) ik denk dat je voor jouw budget zowel nieuw als 2e hands een fiets moet kunnen kopen die de komende jaren geen upgrade nodig heeft. Dat je geen upgrades gaat doe is een tweede. Als je het virus zoals jij het noemt te pakken hebt is de kans op de upgradegriep als bijwerking vrij groot ;)

Ik zou gaan voor een knappe 2e handse daar kun je mits je enige verstand van zaken hebt of iemand kan meenemen die dat heeft voor jouw budget echt veel waar voor je geld krijgen
''Only dead fish go with the flow''
KosterA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 12 april 2016, 14:46

Bedankt voor jullie reacties!

Als ik zo de reacties peil krijg ik het gevoeld dat een goede vork (Reba bijv.) wat zwaarder weegt dan de afmontage? (deore vs. SLX)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

KosterA schreef:Als ik zo de reacties peil krijg ik het gevoeld dat een goede vork (Reba bijv.) wat zwaarder weegt dan de afmontage? (deore vs. SLX)
Inderdaad. Upgraden van een vork zoals Reba / Fox kost je al snel een paar honderd Euro, bovendien krijg je voor een goeie vork een merkbaar stuk rijplezier terug.
Aandrijflijn en schakelgroep kun je prima gefaseerd upgraden waarbij Deore anno 2016 eigenlijk al bar best spul is.
Dennis74 schreef:Ik zou gaan voor een knappe 2e handse daar kun je mits je enige verstand van zaken hebt
Dat kan inderdaad maar qua prijsstelling moet je wel weten wat je doet.
Als je die Copperhead voor € 875,- aanschaft en je moet op heel korte termijn al een nieuwe ketting+cassette aanschaffen en je vorkje (laten) servicen ben je even € 150-175,- verder.
Is wel goed om daar ófwel in je bod rekening mee te houden ófwel bij die € 875,- op te tellen en dan nog eens rustig die afweging te maken; stel dat dit voorbeeld waar zou zijn (en dat zou zomaar kunnen) dan ben je voor die bike uiteindelijk € 1000,- à 1050,- kwijt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Jan Willem schreef:
KosterA schreef:Als ik zo de reacties peil krijg ik het gevoeld dat een goede vork (Reba bijv.) wat zwaarder weegt dan de afmontage? (deore vs. SLX)
Inderdaad. Upgraden van een vork zoals Reba / Fox kost je al snel een paar honderd Euro, bovendien krijg je voor een goeie vork een merkbaar stuk rijplezier terug.
Aandrijflijn en schakelgroep kun je prima gefaseerd upgraden waarbij Deore anno 2016 eigenlijk al bar best spul is.
Dennis74 schreef:Ik zou gaan voor een knappe 2e handse daar kun je mits je enige verstand van zaken hebt
Dat kan inderdaad maar qua prijsstelling moet je wel weten wat je doet.
Als je die Copperhead voor € 875,- aanschaft en je moet op heel korte termijn al een nieuwe ketting+cassette aanschaffen en je vorkje (laten) servicen ben je even € 150-175,- verder.
Is wel goed om daar ófwel in je bod rekening mee te houden ófwel bij die € 875,- op te tellen en dan nog eens rustig die afweging te maken; stel dat dit voorbeeld waar zou zijn (en dat zou zomaar kunnen) dan ben je voor die bike uiteindelijk € 1000,- à 1050,- kwijt.
Ik moest mijn balhoofd vervangen (50), mijn cassette (40), mijn ketting (20), mijn trapaslagers (25)en mijn tandwiel voor (25) maar heb nieuwe crank xt gekocht....
Dussss dit alles na 16 maanden (4500km) zonder montage zit je dan al op 160 euro, tel uit je winst! (vork moet ook nog trouwens)
Mocht het nog niet helder zijn, ik heb een Bulls Copperhead 3 ;-) Bevalt uitstekend, gebruik hem vrij intensief en de kosten die horen er dan bij, hoe die fiets van mp is gebruikt, weet ik natuurlijk niet....
Laatst gewijzigd door jernij op wo 13 april 2016, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Jan Willem schreef:Je hebt gelijk, dit is inderdaad een 650b Copperhead:
Jan Willem schreef:In de prijsklasse waarin jij zoekt zou je de keuze moeten maken tussen een wat minder goed afgemonteerde nieuwe Copperhead of de duidelijk beter afgemonteerd van MP (die van € 875,-).
Maar dit is toch echt een 29ert:
Jan Willem schreef:Ik neig toch wel een beetje naar een nieuwe / overjarige maar dan wel een Euries boven je budget, zoals deze met een lekkere vork en goeie no-nonsense Shimano remmerij.
Dat is dan ook geen CH 3 ;-)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

heb jij je fiets nieuw of 2ehands gekocht jernij ?

Om overwachte kosten te voorkomen bij een 2e hands dus altijd iemand meenemen die er verstand van heeft als je dat zelf niet hebt
''Only dead fish go with the flow''
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Dennis74 schreef:heb jij je fiets nieuw of 2ehands gekocht jernij ?

Om overwachte kosten te voorkomen bij een 2e hands dus altijd iemand meenemen die er verstand van heeft als je dat zelf niet hebt
Nieuw. Maar ik ga er van uit dat op die fiets van mp nog niets vervangen is ;-)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

jernij schreef:Dat is dan ook geen CH 3 ;-)
Inderdaad :-q , dat heb ik dus een paar keer over 't hoofd gezien :oops:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Copperhead is er in 29"en 27,5".
Ik zou meteen een nieuwe kopen met Reba.
Die is niet veel duurder dan de tweedehandse 850,- van Markplaats, en je hoeft geen versleten onderdelen meer te gaan vervangen waardoor de prijs ook al zou oplopen naar >1000,-.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
KosterA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 12 april 2016, 14:46

Oke, de conclusie voor mij is nu:

-Je moet op MP wel een erg goede deal tegenkomen wil je voor 2e hands gaan (en aangezien ik niet veel ervaring heb kan ik die deals niet heel goed spotten).
-Een nieuwe fiets is ook gewoon goed voor de gemoedsrust.

Nog maar ff doorsparen denk ik dus ;-)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

KosterA schreef:Oke, de conclusie voor mij is nu:

-Je moet op MP wel een erg goede deal tegenkomen wil je voor 2e hands gaan (en aangezien ik niet veel ervaring heb kan ik die deals niet heel goed spotten).
-Een nieuwe fiets is ook gewoon goed voor de gemoedsrust.

Nog maar ff doorsparen denk ik dus ;-)
Dat lijkt mij een heel juiste conclusie 8)

Ik had al even meegelezen met dit topic en de adviezen sloten zodanig aan bij mijn mening dat ik een eigen post vooralsnog achterwege had gelaten...tot nu dan. Nieuw is idd een stuk meer zekerheid. Dus...voor nu, succes met sparen Koster! :-q
Plaats reactie