Bijna 60, toch nog beginnen?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
dirkje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 april 2016, 12:47

Hallo allemaal, om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik ben een vrouw, bijna 60, redelijk sportief en soepel.
Ik heb altijd paardgereden en erg genoten van de talloze bosritten. Om verschillende redenen ben ik gestopt.
Mijn hobby's zijn fietsen en wandelen. Bij mij om de hoek ligt een prachtig bos met daarin ontzettend veel heerlijke paadjes om te fietsen, dit zijn echte mountainbike routes die ook als zodanig zijn aangegeven. Ik ken ze allemaal al van de paardrijdritten. Echter, met een gewone sportieve fiets is dit net wat teveel gevraagd, ik overweeg dan ook de aankoop van een MB.
Ik heb al wat rondgeneusd hier en zou graag wat antwoorden van kenners krijgen.
Ik ben dus een echte beginner en wil gewoon een fijne en betrouwbare fiets om lekker mee door de natuur te rijden, weg van de asfaltpaden.
Ik ben 1.62 lang (kort) en weeg 51 kg, zou dit dan een kindermaatje worden :wink: ?
Is het verstandig om nu nog te beginnen met deze sport (blessures?) . Ik wil dus echt rustige bosritten gaan maken.
Ben benieuwd naar jullie meningen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nee, niet aan beginnen.

Het werkt verslavend, en je hebt altijd één fiets meer nodig dan je hebt.

Kom op, je bent er zelf bij. Je hebt de moeite genomen om rond te neuzen, om een account aan te maken én deze vraag te stellen. Nu ga je toch geen genoegen nemen met "nee" als antwoord?!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Gewoon doen! Ik heb laatst mijn pa van 70 voor het eerst meegenomen op de mtb het bos in, ging prima!
Dit is een sport met een laag blessure risico, dwz, het is niet slecht voor je knieën, enkels, heupen en/of andere gewrichten. Het enige is val-gevaar maar dat heb je zelf in de hand door je rijstijl en tempo aan te passen. Voor de rest ga ik ervan uit dat je gewoon in normale gezondheid verkeert, dat kan ik niet voor je beoordelen maar je lengte/gewicht verhouding is in ieder geval al heel goed!
Trouwens; 60 is het nieuwe 50 :wink:

Tip; koop je fiets en spullen bij een goede fietsenmaker met verstand van mountainbiken. Hoeft heus niet een hele dure te zijn maar het gaat erom dat je de juiste maat en type fiets hebt voor jouw lichaam en doeleinden. Veel plezier alvast :-q
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Tenzij je achter de Geraniums kruipt, loop je overal risico op blessures.
Gewoon lekker kalm aan beginnen, koop een leuke bike met een afmontage op redelijk niveau (Deore of >) en een redelijke vork (Recon >).
Tuurlijk kan het ook met minder maar je zult de eerste niet zijn die afhaakt ivm steeds terugkerend gekloot met je spullen onderweg.

Probeer aan te haken bij bikende vrienden die op dezelfde ontspannen manier willen biken als jij, gezelliger dan alleen en je kunt elkaar helpen als er wat is.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Slechter dan Deore en slechter dan een Recon? ;)
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

zolang mijn vader van 67 (wel oud wielrenner) mij (40 jaar en 410watt in de test) nog steeds zoek rijdt in het bos zegt leeftijd niets :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

:lol: :lol: :lol:
asphaltdude schreef:Slechter dan Deore en slechter dan een Recon? ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Greater-than_sign" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

waarom niet zou ik zeggen? Omdat je 60 bent, wil niet zeggen dat je nu maar beter op de bank blijft zitten om te gaan kijken naar omroep MAX :lol:

Ik zou gewoon gaan kijken naar een vrij eenvoudige mountainbike die wel goed is afgemonteerd zodat je inderdaad niet gelijk allerlei problemen krijgt met de versnellingen. Het zal misschien wel handig zijn als iemand met je mee kan voordat ze je de deur uit sturen met een spartamet :-{

Wat de maat betreft, het moet een 15 of 16inch zijn (of small), het hangt een beetje af van het merk. Zeker geen kinderfiets.
dirkje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 april 2016, 12:47

Heel fijn dat jullie zo positief reageren, enne...geraniums daar was ik sowieso al niet van ;).
Het feit dat het niet zo blessuregevoelig is spreekt me ook wel aan. Ik ga het gewoon proberen, zal eens langs gaan bij de lokale fietswinkel waar ik ook mijn stadsfiets heb gekocht ... Iemand nog een echte aanrader qua merk of uitvoering? Nogmaals, ik wil lekker fietsen door het bos en de landerijen en geen rare stunts uithalen. Enig comfort ben ik niet vies van maar hele ingewikkelde versnellingen...nee dat hoeft ook waarschijnlijk niet. Budget rond 750 euro, zonder de rest van de uitrusting zoals helm en zo...
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

Zou zelf voor een fiets, welke hoofdzakelijk in de bossen gebruikt gaat worden en gezien jouw lengte/ niveau, kiezen voor:

- starre vork
- beperkt aantal versnellingen
- ruimte voor 55-60mm banden
- velgen ±20mm interne breedte (min.) -> brede banden vallen mooier en kan je veiliger met wat lagere druk rijden voor extra grip en comfort
- 32 spaaks is bij jouw gewicht voldoende
- 650b/ 27.5"
- platform pedalen
- minimaal Deore niveau schakelgebeuren
- hydraulische velgrem- of mechanische schijfremmen (bv. Magura HS/ Avid BB7)
- is vast nog e.e.a naar wens aan te vullen (bv. vierkante trapas/ dropper/ verende zadelpen)

- laat je goed opmeten en niet een fiets aanpraten door iemand die de 'goede maat' al ziet bij binnenkomst
dirkje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 april 2016, 12:47

Ha ha, nee ik heb al geleerd hier dat je je niet zomaar iets moet laten aanpraten, manlief gaat in ieder geval ook mee. Maar ehh.. starre voorvork, ik dacht juist aan een verende ivm comfort?
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

dirkje schreef:Ha ha, nee ik heb al geleerd hier dat je je niet zomaar iets moet laten aanpraten, manlief gaat in ieder geval ook mee. Maar ehh.. starre voorvork, ik dacht juist aan een verende ivm comfort?
Kan je opvangen door bredere banden te nemen met weinig druk. Verende vork voor iemand die begint en in het bos vind ik onnodig duur, zwaar en onderhoudsgevoelig. Je kunt o.a. altijd op een later moment een verende zadelpen nemen, of indien mogelijk (moet de balhoofddiameter en geometrie voor geschikt zijn) een verende vork erin plaatsen. Maar dit is een punt waar zeer wisselend over wordt gedacht. :D
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

DKnight schreef:Zou zelf voor een fiets, welke hoofdzakelijk in de bossen gebruikt gaat worden en gezien jouw lengte/ niveau, kiezen voor:

- starre vork
- beperkt aantal versnellingen
- ruimte voor 55-60mm banden
- velgen ±20mm interne breedte (min.) -> brede banden vallen mooier en kan je veiliger met wat lagere druk rijden voor extra grip en comfort
- 32 spaaks is bij jouw gewicht voldoende
- 650b/ 27.5"
- platform pedalen
- minimaal Deore niveau schakelgebeuren
- hydraulische velgrem- of mechanische schijfremmen (bv. Magura HS/ Avid BB7)
- is vast nog e.e.a naar wens aan te vullen (bv. vierkante trapas/ dropper/ verende zadelpen)

- laat je goed opmeten en niet een fiets aanpraten door iemand die de 'goede maat' al ziet bij binnenkomst
Jij maakt het onnodig ingewikkeld als je het mij vraagt.

Buiten dat ik het onzin vind (remmen voorvork), zie maar eens een mtb te vinden welke dat allemaal gemonteerd heeft af fabriek.
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

Dice Oldskool schreef: Jij maakt het onnodig ingewikkeld als je het mij vraagt.

Buiten dat ik het onzin vind (remmen voorvork), zie maar eens een mtb te vinden welke dat allemaal gemonteerd heeft af fabriek.
Is niks ingewikkelds aan hoor. Je moet toch ergens mee beginnen, of het dealbrakers zijn beslis je later. Ik heb een aantal punten opgeschreven die voor mij belangrijk zouden zijn, vergeet niet het gros van de prutsers dat in een winkel staat puur om geld te verdienen. En wat is er onzin aan starre vork en mechanische schijfremmen?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Op zich niets natuurlijk maar TS zou zich prima redden met een geveerde vork en hydraulische remmen welke toch al gemonteerd zitten op de fietsen bij de lbs.
Plaats reactie