kombochten

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Kom steeds meer kombochten tegen in diverse routes. Heb hier geen ervaring mee. Ik pak daarom altijd maar de binnebocht.
Wat is de handigste manier voor zo'n kombocht?
Ja, vaart, en dan...
staand en pedalen horizontaal?
of zittend en buiten pedaal hoog?
Vind het maar ondingen. Niet 'natuurlijk'ook, maar das een ander verhaal :winkie:
ericb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 20:13
Mijn mountainbike: Norco Torrent 7.1FS,Norco Search Gravelracer

Proberen je snelheid erin te houden,niet remmen en de lijn kiezen waarop je banden zo min mogelijk gaan driften,probeer ook de bocht niet te laag in te sturen ,anders gaat je achterwiel schuiven en vertraag je.
Hoog insturen en laag uitkomen kan ook zo creëer je snelheid in de bocht.En vooral blijven oefenen en gevoel krijgen voor de lijn/bocht.Ook het pedaal in de binnenbocht hoog houden,totdat je het gevoel hebt om in de bocht door te trappen en meer op snelheid blijft. Succes.

PS de route van Horst /Meterik is een perfekt parcour om te oefenen.
Ik hoor een zwijn,ik zie een zwijn,ik eet een zwijn..........
En soms voel ik mij als een zwijn,vies en dwars door de bush


We Are Basta!!
Gebruikersavatar
AVW
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 8 december 2014, 20:05
Mijn mountainbike: Radon Slide 150 9.0 HD, Cube SL Road SL

Kunt het beste een kombocht in het midden of wat hoger pakken, bij de binnenbocht heb je het risico dat
Je hem te scherp in stuurt waardoor je momentum verliest of valt.

Daarnaast als je een lekker vaartje hebt kun je het beste het tegenovergestelde pedaal omlaag duwen en uit
Het zadel komen. (Als je een dropper hebt, zadel omlaag) Dus bij een bocht naar rechts, je linker pedaal naar de grond. Dat zorgt ervoor dat je zwaartepunt wat lager bij de grond komt én de noppen aan de zijkant goed de grond ingedrukt worden.

Verder helpt het door veel te oefenen :-D

Misschien heb je nog wat aan dit filmpje op youtube
Da Bikert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 646
Lid geworden op: za 27 augustus 2005, 15:12
Mijn mountainbike: is groen en springt
Contacteer:

You tube is your friend: staan er genoeg.

https://www.youtube.com/watch?v=JQEx9wx ... KZhe49WNR0" onclick="window.open(this.href);return false;
Filmpjes:

http://www.youtube.com/user/DaBikert" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaatjes:

http://www.pinkbike.com/u/dabikert/album/All/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hag.peters
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 12:36
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works
Contacteer:

Alles over bochten http://www.mtbcollege.nl/index.php/technieken/bochten
Hier een slectie voor wat betreft kombochten:
Kombochten kunnen met hoge snelheid genomen worden, maar ook bij een kombocht zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Kom aanrijden in de aanvalshouding. Zorg dat je vóór de bocht voldoende snelheid hebt. Stuur direct hoog de kom van de bocht in. Kijk de bocht door. Bij een snelle kom kun je de pedalen horizontaal houden maar beter is de buitenste pedaal naar beneden te houden. Hiermee vermijd je grondcontact en verlaag je automatisch je zwaartepunt. Door de opstaande rand kun je in de kombocht nóg platter door de bocht. Strek hiervoor je binnenste arm en beweeg je knieën naar de binnenkant van de bocht. Breng vervolgens je buitenste elleboog verder naar buiten. Hierdoor draaien je schouders al automatisch in de richting van de bocht en komt je lichaam wat verticaler boven en naast de fiets te staan. Verdeel je gewicht goed tussen buitenste voet en binnenste hand. Door je bovenlichaam omlaag te brengen, kun je nóg meer snelheid genereren. En genieten maar.

Samengevat:
- Neem aanvalshouding aan al vóór je de bocht ingaat.
- Zorg voor voldoende snelheid.
- Stuur direct hoog de kom in.
- Kijk door de bocht.
- Plaats de pedalen in horizontale positie maar beter is de buitenste pedaal omlaag te drukken.
- Strek je binnenste arm.
- Breng je knieën naar de binnenkant van de bocht.
- Breng je buitenste elleboog naar buiten.
- Versnel door je bovenlichaam naar beneden te brengen.

Uiteraard is er nog een hele boel hierover te vinden maar dit is wel de basis waar het om gaat.
www.mtbcollege.nl Maatwerk in mountainbiken
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

En dat is de samenvatting? :roll:

Wat je in deze foto (helaas niet heel goed) ziet is het belangrijkste.
- kijk waar je heen wilt! Zie de ogen van de rijder naar het einde (of daar voorbij) van de bocht kijken.
- buitenste pedaal naar beneden (tenzij het snel opvolgende kombochten zijn, dan kan het onrust geven om steeds te wisselen)
- Je gewicht naar buiten brengen. Zo breng je het gewicht in het midden tussen de wielen voor optimale grip. Zie je de heupen van de rijder? Die zijn naar buiten gedrukt.

Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Heupen draaien met name, erg belangrijk bij bochtenwerk. "Imagine your belly button to be a flashlight, aim it at the exit of the corner."
Op bovenstaande foto zie je ook dat fiets meer gekanteld is dan de berijder (kan per situatie verschillen wat fijner is). Arm aan de binnenkant meer gestrekt, buitenste elleboog meer gebogen en omhoog! #ellebooghoog
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

mooie foto! tnx. gaan we proberen.
kijken waarheen das logisch, das met dn motor ook.;)
Gebruikersavatar
jeroenslb
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 25 februari 2013, 12:13
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Nuttige tips!
:-q
DON'T LIMIT YOUR CHALLENGES...
CHALLENGE YOUR LIMITS...


Trek Superfly 9.7
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

1. Ga in attack houding
Dit houd de fiets neutraal en laat de bars natuurlijk sturen (zie onder de plaatjes 8) ).

2. Kijk waar je heen wilt
* Als je de bocht in gaat kijk naar het midden van de bocht
* Als je in het midden bent kijk je naar de exit
* Als je in de exit bent kijk je het volgende obstakel

3. Buitenste voet naar beneden
* Houd je handen neutraal
* Buitenste been lichtelijk gebogen

4. Leun de fiets (meer dan je lichaam)
* Binnenste arm bijna volledig strekken en buitenste arm gebogen
* Buig je knieen om en ga omlaag. Hoe lager je zit, hoe meer je de fiets kan inleunen

5. Draai je heupen in
* Wijs met je navel naar de exit
* Je krijgt krachtigere bochten door de sterkte spieren in je lichaam te gebruiken (zoals skieers en snowboarders)
* Hoe eerder je je lichaam naar de volgende straight richt hoe eerder je je sprint kan activeren (bij sprint inzetten trek extra aan de stuurzijde die aan de binnenkant van de bocht zit)


6. Laad de banden
* Ga de bocht in in attack positie
* Op het moment je de bocht wilt inzetten laat je gewicht zakken op de fiets. Hoe lager je komt de meer je kan drukken
* Wanneer op je op het draai punt komt druk je hard naar beneden. Op het zelfde moment laad je het buitenste pedaal en leun je je heupen in.
* Druk voornamelijk met je benen. De bottem bracket zorgt er voor dat beide wielen druk krijgen.

ff lekker overdreven:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Attack) HOUDING
* Zware voeten lichte handen (geen spanning op je handen zodat je de fiets ontspannen vast hebt)
* hoofd omhoog en ogen naar waar je heen wilt
* armen 45graden gebogen
* gewicht verspreid over de bottem bracket
* hiel buigen (geeft stabiliteit, en je gaat minder snel voorover, je gewicht gaat naar beneden door je voeten)
* benen strekken waar het kan (zo houd je het langer vol)
* cheaten door de hoogte van je remmen (hoe lager ze staan hoe meer je natuurlijker in de juiste houding gaat staan. Let op: bij voornamelijk downhill rijden ze wat hoger houden)

De attack positie is je thuis basis. Hier vanuit kan je naar voren / achteren, van links naar rechts, omhoog / omlaag of een combinatie hiervan.

Let op: Clicks zorgen ervoor dat je wat meer naar voren leunt. Flats zorgen ervoor dat je wat naar achteren hangt wat een veiligere positie is. Houd hier wat rekening mee in je rij stijl!

Afbeelding
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Plaats reactie