Klus project, advies nodig

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Littlediabo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 11:49

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw op deze site, waar ik na eindeloos googelen terecht kwam.

Op dit moment nog geen mooie mtb om over te praten, maar een paar kleine "klusprojecten" waar ik wat advies over zoek.

Ik heb (nog) niet zoveel verstand van fietsonderdelen etc, vandaar dat ik maar een bericht schrijf.

Vorig jaar heb ik van iemand een oude racefiets gekregen, deze heb ik uit elkaar gehaald, schoongemaakt, kapotte onderdelen vervangen etc.
Vond het wel leuk om zo een beetje te knutselen en "spelenderwijs te leren".
Nu heb ik pas twee mountainbikes op de kop getikt voor heel weinig, een gazelle instinct en een haibike.

Bij de instinct ontbrak het zadel en is de achter derailleur kapot. Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt etc.
Nu ben ik aan het zoeken naar een derailleur (er zat een shimano alivio m410 op). Ik weet dat dit absoluut geen topfiets is (en wil hem doorverkopen) dus om er heel veel in te investeren lijkt me onzin. Nu snap ik niet zo heel veel van derailleurs, dus ik vroeg me af of jullie advies hebben welke ik er op kan zetten? Het liefst wel shimano, moet het dan persee de alivio zijn? Of is er een alternatief?

Ik zal straks voor wat foto's kijken, dan moet ik hem eerst weer even ophangen.

Excuus als dit allemaal erg chaotisch klinkt, ik geloof dat ik in de beginnershoek wel op mijn plek ben :)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Welkom en nee, dat hoeft niet persé een Alivio (al is dat wel 1 van de goedkoopste) te zijn. Gaat om het aantal versnellingen.
Gert V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 15 september 2015, 21:25

Alivio m410 is 8-speed, elke Shimano 7-, 8- of 9- speed mtb-derailleur kan je gebruiken. 10- en 11-speed daarentegen niet meer.
Om het nodeloos ingewikkeld te maken zou je eventueel zelfs Shimano road-derailleurs tot en met 10-speed kunnen gebruiken, maar hou het eenvoudig, zou ik zeggen.
Littlediabo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 11:49

Top! Bedankt voor het advies, ik heb een nieuwe (lees tweedehands) Deore gekocht om erop te zetten :)
Plaats reactie