dirt jumper voordelen / wel geen achter demper

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
crulon
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 14 oktober 2015, 19:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29" / Giant ATX 840 26"

heb al erg veel zitten lezen over dirt jumpers en hoop informatie gekregen, geweldig maar blijf toch met een paar vragen zitten.

wat ik gelezen heb over de voordelen van een dirt jumper is:
- stevig (wielen frame fork)
- vaak single speed (minder kan er kapot gaan)
- kleiner en lager frame voor beter hanteerbaarheid??

Klopt dit een beetje of zie ik nog iets over het hoofd? zitten doe je in principe weinig want lijkt me erg oncomfortabel? (dus fiets is echt alleen voor jumpen en niet voor een klein rondje?)

Verder zag ik bv de kona bass die heeft een achterdemper en wordt toch ook aangeduid als dirt jumper maar veel al lees ik dat een hardtail "beter" is voor dirt jumpen. Ik heb zelf geen ervaring maar voor de landing lijkt me een achterdemper wel fijn, misschien voor de sprong minder??

Zelf heb ik weinig ervaring anders dan hele kleine sprongetjes en drops maar ik heb nu al het idee dat mn XC het niet leuk vind en ik juist geweldig dus zit toch in die hoek te kijken.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dirt jumper is meer voor slope style dus bij goede landingen heb je totaal geen achtervering nodig.

Kleine sprongetjes en drops moet een XC prima aan kunnen.
Kijk eens wat wereldbeker XC wedstrijden, daar zitten af en toe beste jumps en drops in die allemaal met een XC racebak worden genomen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Rayb81 schreef:Dirt jumper is meer voor slope style dus bij goede landingen heb je totaal geen achtervering nodig.