"Werkplaatshandboek mountainbike"?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
DJHG_MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 09:43

Hoihoi!

De topic-titel laat natuurlijk niet veel vragen open, het is ook heel simpel. Ik ben vooral in het sleutelen aan mijn fiets soms best een kluns, het lukt me altijd wel, maar ik weet zeker dat het sneller, effectiever en zeker met meer kwaliteit kan. Vanmiddag ga ik mijn derailleur vervangen (die krom was en daarna ook nog eens bevroren is geweest), daar heb ik wel veel bronnen voor maar het kwam ineens in me op: "Is hier geen simpel handboek voor? Een soort werkplaatshandboek voor je MTB?".

En daarom dacht ik, ik google het even, maar bol.com staat natuurlijk weer eens bovenaan. Toen dacht ik, hmm ik vraag het eens op het MTB forum.. ;)

Heeft iemand iets soortgelijks?
Bedankt!
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

In het sleuteltopic staan veel tips voor het sleutelen, daarnaast zijn er wel wat boeken met beschrijvingen, maar mijn ervaring is dat youtube vaak heel goed werkt :-q

Wil je toch een boek zou je hier eens naar kunnen kijken, behoorlijk up-to-date met laatste technieken.
http://www.parktool.com/product/big-blu ... tion-bbb-3" onclick="window.open(this.href);return false;
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Door de snelheid waarmee zaken worden vernieuwd lijkt het ook een onmogelijke zaak alles duidelijk op papier te zetten. Volgens mij is het sleutelen aan mountainbikes ondertussen een 12 delige encyclopedie! Weet je wel, zo'n stoffige rij dikke boeken vroeger bij pa&ma in de kast. :winkie: Ik heb er nog eentje in de kast staan die volgens mij nog niet eens schijfremmen behandeld....waarom die er nog staat is mij ook een raadsel. Had allang beter wc-papier van gemaakt kunnen worden. Heeft het nog een nut... :tong

Om toch nog iets bij te dragen: Park Tool heeft ook veel online staan. Niet dat ik daar veel in kijk maar ik wil het je niet onthouden.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Parktool heeft 11 speed in de laatste versie staan, niet helemaal up-to-date :roll: , maar toch redelijk :-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Vind de manier waarop "Al" van MBR alles uitlegt altijd erg duidelijk.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 19FD15A034" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
DJHG_MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 09:43

Ah bedankt voor de reacties! Bundelen lijkt me dus een lastige zaak indd. Wij hebben geen encyclopedieën in de kast overigens! Bij mijn oma thuis staat nog wel wat! ;)
Ik zal de gegeven bronnen even checken, youtube is indd heel bruikbaar!

Ik vraag me nu toch af of we als MTB Forum niet zoiets kunnen maken, in bijvoorbeeld een google doc, zo is het altijd aan te passen en natuurlijk ook community based. Wat we daarvoor nodig hebben is: Een lijst van wat er in moet, een paar handige en actief meedenkende mensen en natuurlijk nogal wat bronnen... ;)

Bedankt ook voor de nieuwe reacties!

Bedankt!
Diego
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb ook zo'n beetje alles via dit forum icm youtube geleerd.
DJHG_MTB schreef:Hoihoi!

Vanmiddag ga ik mijn derailleur vervangen (die krom was en daarna ook nog eens bevroren is geweest),
Als ze bevroren zijn geweest kun je ze idd niet meer met temperaturen onder 0 gebruiken. :winkie:
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Knakker29 schreef:Parktool heeft 11 speed in de laatste versie staan, niet helemaal up-to-date :roll: , maar toch redelijk :-q
En voorderailleurs, staan die er nog wel in? Hopeloos verouderd dan...
:lol: :-q
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

KleinPalomino schreef:
Knakker29 schreef:Parktool heeft 11 speed in de laatste versie staan, niet helemaal up-to-date :roll: , maar toch redelijk :-q
En voorderailleurs, staan die er nog wel in? Hopeloos verouderd dan...
:lol: :-q
:winkie: :wink:
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Dice Oldskool schreef:Ik heb ook zo'n beetje alles via dit forum icm youtube geleerd.
DJHG_MTB schreef:Hoihoi!

Vanmiddag ga ik mijn derailleur vervangen (die krom was en daarna ook nog eens bevroren is geweest),
Als ze bevroren zijn geweest kun je ze idd niet meer met temperaturen onder 0 gebruiken. :winkie:
En als ie krom was dan is ie nu weer goed?

(ik geloof dat ik op de melige vrijdagmiddag ben aangekomen...). Never mind :wink:
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

http://sheldonbrown.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bbinstitute.com/the-barnett-manual" onclick="window.open(this.href);return false;
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Karel Offeringa
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 16 december 2012, 11:56
Mijn mountainbike: Ghost EBS PRO 29 2013

https://www.tijdschriftnu.nl/fiets-onde ... ie-special" onclick="window.open(this.href);return false;
Die gebruikt ik altijd veel handig tips wel in.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Karel Offeringa schreef:https://www.tijdschriftnu.nl/fiets-onde ... ie-special
Die gebruikt ik altijd veel handig tips wel in.
Die heb ik ook, heel handig.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Rob.Erto schreef:
Karel Offeringa schreef:https://www.tijdschriftnu.nl/fiets-onde ... ie-special
Die gebruikt ik altijd veel handig tips wel in.
Die heb ik ook, heel handig.
Ik heb deze ook :-q

Fijn naslagwerkje en leest makkelijk + veel plaatjes. Ook mooi leesvoer voor op de wc of in het zonnetje, zo lees je gewoon af en toe wat dingen over de fiets :)

Tijdschrift is speciaal gericht op MTB en race
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Gewoon service instruction / manual van de fabrikant van het desbetreffende onderdeel downloaden (als die niet gewoon bijgeleverd wordt), voor zover het niet gewoon common-sense is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie