Marktplaats fietsje, meningen gevraagd.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MudMark
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 5 maart 2016, 17:11

Beste allemaal,

Voorstellen: mijn naam is Mark, 26 jaar en wonende in Zuid-Limburg. Het is een ideaal gebied voor de betere MTB-tochtjes, dus ik wil naast mijn hobby powerlifting ook wat meer conditioneel bezig gaan zijn met mountainbiken. Omdat mijn budget op dit moment niet heel royaal is zal ik het moeten doen met een minder afgemonteerde fiets, ik wil namelijk tempo maken met de aanschaf vanwege de aankomende lente. Ik ben dan ook gaan zoeken op Marktplaats, zodat ik voor mijn geld toch in een wat hoger segment terecht kan komen.

Gebruik: De fiets zal intensief (meerdere malen per week) gebruikt worden voor woon-werk verkeer (+- 20km per dag) en daarnaast recreatief offroad.
Mijn behoefte ligt momenteel bij een entry-level fiets. Mijn oog viel op de volgende adv. op Marktplaats:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... st-29.html" onclick="window.open(this.href);return false;?

Wat vinden jullie van deze als instapmodel? Het remsysteem kan ik niet zo goed plaatsen qua kwaliteit (Magura hydraulisch). Wat betreft de Alivio voorderailleur, deze kan ik terloops nog vervangen door een betere variant.

Prijs/kwaliteit lijkt het me een redelijke deal. Graag jullie deskundige mening!
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Hier zit een vaste vork in.. Dit is leuk op de weg maar ik had liever een geveerde met lockout gehad. Voor als het toch wat ruiger word dan gedacht
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Voor woon werk verkeer en zo af en toe een bospad kan deze wel aan.
Magura hydraulische remmen vallen dacht ik wel onder de betere velgremmen.
Er zijn maar weinig merken die dit soort remmen nog op hun mtb´s monteren, omdat er gewoon betere voorhanden zijn.
Ik zie in deze geen fiets die een nieuwprijs van boven de €1000 heeft gehad, dit mede door de remmen, crank en de vork.
Veder zoeken of die prijs moet fors omlaag.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Magura hs33 remmen zijn prima, zie je vooral nog in de lage landen.
Ridley is een prima merk. Als geheel zal het voor jouw recreatieve offroad gebruik prima voldoen.
Zodra het atb-enthousiasme toeneemt zal je zien dat je soms een geveerde vork mist, ook al valt dat in Nederland nog wel mee.
Als jij zelf rond de 178cm bent, zal de maat ook wel ok zijn.
En wat is hier het praktisch nut van?
MudMark
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 5 maart 2016, 17:11

Thnks voor de reacties!

De vaste vork is inderdaad wel een nadeel, ik meende er nog wel goed mee weg te komen op het 'softere' off-road terrein. Maar wie weet krijg ik de smaak wel zo goed te pakken dat ik er achteraf spijt van krijg als ik toch wat ruigere stukken wil meepakken. Wat betreft de prijs heb ik nog gevonden dat de nieuwwaarde zo rond de €850 lag, dan is de vraagprijs niet eens zo heel scherp in verhouding.

Ik heb ook nog de volgende fiets gezien, een totaal ander segment met dito onderdelen en ook wel boven mijn budget (~€600), maar wel in mijn maat (1.69m):

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien moet ik toch maar even krom liggen en wat meer uitgeven...
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Dat is een mooi fietsje die crave
Maar voor dat geld koop je ook al een leuke nieuwe met garantie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als je teveel uitgeeft, ben je dat de maand erop alweer vergeten. Als je iets koopt en het voldoet uiteindelijk niet aan je eisen dan sla je jezelf veel langer voor je kop ;)

Gevoelsmatig zou ik voor de Specialized kiezen, alleen al om de rare mix van alivio met XT, een vaste vork en velgremmen die de Ridley heeft.
niels.o schreef:Dat is een mooi fietsje die crave
Maar voor dat geld koop je ook al een leuke nieuwe met garantie
Zeker, en dan heb je ook het voordeel dat je een maatje groter of kleiner kan passen.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Die specialized is van een heel andere orde maar ik denk dat je met een beetje geduld ( ik weet dat dat een vies woord is ) ook iets binnen je budget moet kunnen kopen waar je prima mee vooruit kan.
''Only dead fish go with the flow''
Stormgirl
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 23:27
Mijn mountainbike: Storm Buran Solano special

Zou eens kijken of er wat te onderhandelen valt over de specialized. Das een leuke fiets. Betreft een vraagprijs, meestal kan daar echt nog wel een hapje af.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met de opgegeven maat van 46cm/17.5" is hij wel aan de (te) grote kant voor iemand van 1.69m

Ik ben zelf ook jouw lengte en al mijn fietsen zijn 16" oftwel ongeveer 40cm.
Bij de meeste merken is dat een S-je. Op een grotere fiets zul je (met korte stuurpen en zadelpen zonder setback) nog wel wegkomen, maar vooral zodra het terrein wat technischer wordt is het verre van optimaal.

Ook al is het een mooie fiets voor het geld, ik zou voor een fiets in de juiste maat gaan.
Te grote mooie schoenen lopen ook niet lekker ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stormgirl
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 23:27
Mijn mountainbike: Storm Buran Solano special

Ben ik niet direct met je eens kermit. (Zeg niet dat het onzin is dus he)
Mijn vorige fiets was een 17,5inch. Die was gewoon weg te klein voor mijn 1,74. Rijd nu op een 19incher eb ben er stukken happier mee.
Ik denk dan ook dat een 17,5 wel goed kan zijn.
Dat blijft uiteindelijk een kwestie van testen en dus fietsen ermee.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

kermit schreef:Met de opgegeven maat van 46cm/17.5" is hij wel aan de (te) grote kant voor iemand van 1.69m

Ik ben zelf ook jouw lengte en al mijn fietsen zijn 16" oftwel ongeveer 40cm.
Bij de meeste merken is dat een S-je. Op een grotere fiets zul je (met korte stuurpen en zadelpen zonder setback) nog wel wegkomen, maar vooral zodra het terrein wat technischer wordt is het verre van optimaal.

Ook al is het een mooie fiets voor het geld, ik zou voor een fiets in de juiste maat gaan.
Te grote mooie schoenen lopen ook niet lekker ;-)
En daarbij is specialized ook nog relatief 'lang' gebouwd
''Only dead fish go with the flow''
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Dennis74 schreef:
kermit schreef:Met de opgegeven maat van 46cm/17.5" is hij wel aan de (te) grote kant voor iemand van 1.69m

Ik ben zelf ook jouw lengte en al mijn fietsen zijn 16" oftwel ongeveer 40cm.
Bij de meeste merken is dat een S-je. Op een grotere fiets zul je (met korte stuurpen en zadelpen zonder setback) nog wel wegkomen, maar vooral zodra het terrein wat technischer wordt is het verre van optimaal.

Ook al is het een mooie fiets voor het geld, ik zou voor een fiets in de juiste maat gaan.
Te grote mooie schoenen lopen ook niet lekker ;-)
En daarbij is specialized ook nog relatief 'lang' gebouwd
Nou is een crave geen racebak

Maar een reach van 412 is best mee te leven voor een M meestal is dat langer..
Je zult wel wat dieper zitten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Stormgirl schreef:Ben ik niet direct met je eens kermit. (Zeg niet dat het onzin is dus he)
Mijn vorige fiets was een 17,5inch. Die was gewoon weg te klein voor mijn 1,74. Rijd nu op een 19incher eb ben er stukken happier mee.
Ik denk dan ook dat een 17,5 wel goed kan zijn.
Dat blijft uiteindelijk een kwestie van testen en dus fietsen ermee.
Smaken verschillen denk ik, alle fietsen die ik heb gehad die groter dan 17" waren (twee keer een 18" gehad) bevielen mij niet echt goed. Ik kon er wel mee rijden, maar het gevoel dat alles klopte wilde maar niet komen.

Nu is bovenbuislengte (en reach) belangrijker dan de zitbuismaat, maar ik heb nog nooit een tabel gezien waarin een 19" frame werd aangeraden voor iemand van 1.74m.

Maar da's verder niet zo belangrijk, wat ik maar zeggen wilde is dat ts moet oppassen voor een verkeerde maat fiets. Want die zal nooit optimaal gaan voelen, al is-ie nog zo mooi...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bosi
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 29 november 2015, 18:27
Mijn mountainbike: Specialized CCC

Mooie fiets die Crave, ook de kleurstelling mag er wezen.
Maat kan ik niet beoordelen. Wat ik wel raar vind is de cassette op de vijfde foto.
Links lijkt deze schoon en net boven de derrie bruin/zwart.

Te lang buiten gestaan? Niet goed schoongemaakt? Nog te redden?
Plaats reactie