Advies gevraagd

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Chp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 1 februari 2016, 21:02

Goed na enige tijd dit forum en heel internet afgestruind te hebben toch maar geregistreerd om te kijken of jullie mij op weg kunnen helpen!
want na een aantal dagen van alles lezen zie ik de door de bomen het bos niet meer bijv veel oude topics en weet niet hoe relevant die nog zijn

Tot nog toe heb ik altijd een verroest stadsfiets gehad als vervoermiddel wat prima is maar omdat ik gemiddeld toch 100km in de week af leg met de fiets ( woon - werk ) heb ik besloten om toch maar eens een degelijke fiets te kopen en er wat geld aan te spenderen

Er is lange twijfel geweest ( en nog niet zeker ) wat voor een fiets het überhaupt moest worden ( Racefiets of Mtb )
Ik kan natuurlijk gewoon een degelijke en goede stadsfiets kopen maar als ik dan toch geld uitgeef dan is het misschien leuk om me fiets ook voor andere doeleinden te gebruiken ( racen of mtb ) nu zal dat niet dagelijks zijn of op een heel hoog niveau ik ben niet van plan om te gaan springen of wat dan ook maar een beetje de bossen in / ruw terrein lijkt me leuk om te doen voor me conditie.

Goed.
Als ik dit forum een beetje doorkijk komt het er voornamelijk op neer dat je voor een beetje nieuwe mtb sowieso wel over 800,- kwijt bent
geld dat ook voor het gene wat ik wil? want uiteindelijk het voornaamste doel is het vervoer naar werk
Zijn er bepaalde merken beter geschikt voor mij wensen?
wat zijn over het algemeen voorkeuren voor jullie?

Of denk je na het lezen van mij verhaal, koop een racefiets en skip de mtb zonde van je geld :P
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Eigenlijk wil je nu 2 fietsen in 1, een woon/werk fiets en een mtb. Ik denk dat jij je pijlen op een sport/hybride trekkingfiets moet gaan richten.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Waarom.....? gewoon een 29 er kopen met wegbanden en een setje profielbanden en klaar.
Chp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 1 februari 2016, 21:02

Ja klopt daar denk ik eigenlijk ook nog steeds over na, maar als ik het zo lees overal zijn er maar weinig mensen tevreden met de aankoop van hybride omdat ze het idee hebben dat ze eigenlijk "niks" hebben gekocht?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

mud mate schreef:Waarom.....? gewoon een 29 er kopen met wegbanden en een setje profielbanden en klaar.
Omdat je voor woon/werk toch ook je verlichting nodig hebt en een paar fatsoenlijke spatborden om niet zeiknat op het werk te komen tijdens of na een regenbui. Maar als TS een mtb wil kopen ben ik de laatste die hem daarvan tegen houd. :-q
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Wordt omschreven als het beste van 2 werelden... Ja dat bestaat dus niet. Of je koopt een racefiets of je koopt een MTB. Wil je ook van de weg. Koop dan een MTB en neem eventueel een 2e wielsetje erbij zodat het wisselen van banden een fluitje van een cent is.

Op een race fiets wordt je ook nat, maar verlichting is er in opklikmodel plenty te krijgen en idem voor spatborden. Nee Dice, dat is nog geen steekhoudend argument om voor een hybride te gaan. Dan kun je ook gewoon een stadsfiets nemen....

Je moet vooral voor jezelf afvragen wat is het belangrijkste wat je met je fiets wil. Waar wil je hem echt voor gaan gebruiken....
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik begrijp je beweegredenen om voor de 29er te gaan Mud, in jouw optiek tenminste maar......
mud mate schreef:
Je moet vooral voor jezelf afvragen wat is het belangrijkste wat je met je fiets wil. Waar wil je hem echt voor gaan gebruiken....
Chp schreef:want uiteindelijk het voornaamste doel is het vervoer naar werk
Dan lijkt mij een sportieve fiets wat ook nog wel geschikt is om een bospad te nemen beter voor de TS dan een volwaardige mtb die je weer gaat omtoveren naar woon/werk fiets.
Chp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 1 februari 2016, 21:02

Over verlichting en eventueel nat worden zit ik niet dat is wel op te lossen
Wordt omschreven als het beste van 2 werelden... Ja dat bestaat dus niet. Of je koopt een racefiets of je koopt een MTB.
Dit is wat ik dus vaker ben tegen gekomen vandaar dat ik van dit idee ben afgestapt

Het gene wat ik voornamelijk met de fiets ga doen is naar werk fietsen
en daarnaast wil door middel van in het bos te gaan fietsen (heuvels ) me conditie op peil houden
Sportieve stadsfiets @ oldskool?

Bedankt alvast voor het meedenken en reageren want er is voor een leek echt teveel informatie te vinden :D
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Hoe je het ook wend of keert, het wordt altijd een compromis.
Kijk anders eens naar deze Cube:
http://www.cube.eu/produkte/trekking/na ... hred-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kun je prima mee over een effen bospad, sprongen zou ik hiermee niet doen.
Zit standaard een paar smart sam banden onder, deze zijn redelijk voor op de weg en ook redelijk voor in het bos.
Heeft verder ook een prima afmontage en past bij je budget.
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Het gunstige van een MTB is dat die ook op asfalt kan, andersom is vaak lastiger. :)

Ik rij sinds 2002 minstens 100km in de week op een MTB naar mijn werk, dat gaat prima. Sterker nog, mijn laatste fiets is zo vanuit de Ardennen weer voor woon/werk ingezet. (2.4 banden, Dropper en Flow Ex velgen maar laten zitten...) Met 16 kilo is het is wel een beetje werken, en inderdaad bij regen is het nogal een zooi, maar dat is dan voor mij ook wel weer de charme.

Helaas voor mij is Alagos nu verkocht, dus momenteel doe ik dit op een standaard Trek 4900 met 26 inch banden, het viel mij erg tegen om van grote wielen naar kleintjes te gaan. Ik zou een leuke lichte aluminium 29'er bouwen kopen, met een snel noppenbandje, kun je als je de neiging krijgt toch dat bospad nemen. :)
Chp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 1 februari 2016, 21:02

Ik ga eens een beetje rondkijken, ook naar 2dehands kijken
en zo te lezen is het in ieder geval verstandig om voor 29 banden te gaan
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Mist je natuurlijk ook voor een 29 fiets gaat :winkie:
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

@chp.

Laat je niet leiden door het etiket wat op een fiets geplakt word.
Heb in de jaren veel woon/werk kilometers afgelegd.
Zowel als op een (zogenaamde) hybride als wel op een Pinarello dogma tot nu op een mtb.
De hybride had ik al snel voorzien van een racestuur en een vaste vork.
Uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat een goede mtb er het meest voor geschikt is.
De keuze van een vaste of geveerde voorvork en het soort rubber is altijd persoonlijk.
Tegen de weersomstandigheden valt goed te kleden en een ass-saver volstaat als spatbord.
Een goede rugzak is ook een must.
Persoonlijk vind ik het fijn als ik lekker door kan trappen op mijn machine, dus mocht dit jouw ook interesseren, dan is oog voor het gewicht misschien ook belangrijk bij de aanschaf.
Hierdoor zou, gezien je budget, tweedehands beter zijn.
Er staan hier op het forum regelmatig leuke machines te koop.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

En eventueel voor een 26er gaan. Mogelijkheid namelijk om veel meer voor je geld te krijgen.
Chp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 1 februari 2016, 21:02

Bedankt hans! Dat hakt in ieder geval de knoop door over de twijfel tussen race of mtb

https://www.12gobiking.nl/early-bird/bu ... tent_specs" onclick="window.open(this.href);return false;
wat word hier van gedacht?

Ik heb ook naar 2de hands fietsen gezocht maar ik ben vrij klein en kom vaak een te groot frame tegen
Plaats reactie