Wat te vinden van deze fiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
JroenD
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 25 januari 2016, 13:21
Mijn mountainbike: Grand Canyon al slx 7.9

Goeiemiddag,

Ik fiets nog niet zo heel lang en heb dus impulsief een fiets gehaald.
Een mooie scott aspect 940.
Frameset
Frame Aspect 900 series / Alloy 6061 D.B. / Performance geometry
Voorvork Suntour XCM-HLO 29" Lockout, 100mm travel
Balhoofd Ritchey Logic OE integ.
Afmontage
Achterderailleur Shimano Acera RD-M390 27 Speed
Voorderailleur Shimano FD-M370 / 34.9mm
Shifters Shimano SL-M370-9R R-fire plus
Crankset Shimano FC-M391 44x32x22
Cassette Shimano CS-HG20-9 11-34
Remmen Shimano BR-M395 Hydr. Disc 160F/160R mm SM-RT30 CL Rotor
Wielen
Wielmaat 29 inch
Velgen Syncros X-39 Disc 32H, black
Naven Front: Formula CL51. Rear: Shimano FH-RM 35-CL
Spaken 14 G, stainless, black
Banden Impac Ridgepac 29 x 2.25 / 24TPI
Onderdelen
Zadel Aspect SCT19
Zadelpen Syncros M2.5, 31.6mm
Stuur Syncros M2.5 FT 680mm, black, 31.8mm 9° BS
Stuurpen Syncros M2.5 HL TDS-D345A-8
Overig
Gewicht 14.50 kg

Nu is mijn vraag is dit een beetje een goeie fiets om te beginnen?? Ben echt nog een noob als het op materiaal aankomt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

Een Scott is altijd goed :-D , het is geen lichtgewicht maar om te beginnen een hele mooie bike.
Een collega van me reed in 2013 Duchenne heroes met een vergelijkbare fiets (ander merk dan) dus je kunt er zeker leuke dingen mee doen. :wink:
Veel plezier ermee, geniet ervan. :-q
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Prima om mee te beginnen
En met wat goed onderhoud gaat ook deze groep een aantal jaren mee
(Zie onderhoudshoek hier voor deze info, of zoekfunctie).

Maar wel de verkeerde volgorde om eerst de fiets aan te schaffen en je
daarna pas te verdiepen in de materie ;)

Veel bikefun (Y).
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
JroenD
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 25 januari 2016, 13:21
Mijn mountainbike: Grand Canyon al slx 7.9

Ja snap het van de volgorde. Ben nogal impulsief soms. Had een crosshybride waarmee ik wel met de vriendin ging fietsen. Niks bijzonders, maar toen we een kind kregen ging ik met de buurman mee, die had een mtb.. En in het bos ging niet zo als ik hoopte. En toen ineens was deze mtb er..
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

Ik vind het geen verkeerde impulsaankoop. :D
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Als aanvulling op Pat: als het betaalde bedrag je hele budget was dan is het een mooie fiets. Had je een ruimer budget dan had ik zelf een beter afgemonteerde fiets gekocht.

Alle "commentaar" hieronder (en hierboven) met als uitgangspunt dat je de fiets echt offroad gaat gebruiken. Voor alleen op de verharde weg is de fiets prima. Niets aan doen. Of je de fiets moet "upgraden" hangt iig sterk af van de frequentie van gebruik, het soort gebruik én je budget.

Ongeacht het merk van de fiets, of er nu Scott of Cube of wat anders op het frame staat:
Shimano Acera is voor regulier offroad gebruik aan de lage kant. Zelf hanteer ik Deore als ondergrens voor een seizoen plezierig offroad gebruik. Liever nog SLX. Bijvoorbeeld de SLX remmen zijn echt merkbaar beter. Voordeel van deze spullen is dat de prijs van SLX spullen nog vriendelijk te noemen is. Verder is de fiets aan de zware kant voor normaal offroad gebruik. De wielen zullen hier van grote invloed zijn. Wielen (inclusief banden) van 4KG zijn zeker niet uitzonderlijk in deze prijsklasse

Zodra bepaalde onderdelen zijn versleten, of als je weer wat centjes te besteden hebt, kun je onderdelen vervangen door betere spullen. Ook kun je, bijvoorbeeld hier op het forum in de "Te koop" hoek, leuke 2e hands upgrades kopen. Als je de de oude spullen (mits niet versleten) dan in een hoek legt kun je tzt de fiets verkopen en de oude onderdelen terug erop zetten.

Zodra je weer geld heb zou ik volgende zaken minimaal vervangen:
- lichtere buitenbanden (gewichtswinst al snel 200-300 gram per band) (ca. € 60,-)
- latex ipv binnenbanden (zeker bij goedkopere fietsen zitten er vaak heel zware binnenbanden in) (ca. € 30,-)
- lichtere wielen (zonder veel moeite al snel 500-1000 gram) (2e hands kost een mooie set vanaf € 250,- tot € 300,-)
- betere remmen (bijvoorbeeld Shimano SLX - weinig winst in gewicht; wel veel betere remwerking) (ca. € 130,- plus montagekosten)
- Rest zou ik voorlopig niets aan doen (stuur tegen die tijd maar een bericht)

(elders hier op het forum staan pagina's vol over de voordelen van deze upgrades :-) )
StAlTiCa
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

+1 owwwwk, leuke impulsaankoop, wat zwaar, wat marginale afmontage, zeker leuk om mee te beginnen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JroenD
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 25 januari 2016, 13:21
Mijn mountainbike: Grand Canyon al slx 7.9

Ik heb gezocht naar bandjes maar kom er niet echt uit. Wat voor banden (zowel binnen als buiten) raad je aan?
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Dat moet hier niet zo lastig zijn :D :lol: , staan hier (wilde gok) pagina of 500 vol over bandenkeuze.

Een veelgebruikte combo is voor een Schwalbe Racing Ralph en achter een Schalbe Rocket Ron. Als je Evolution neemt (Snakeskin, TL Easy) weegt die per band in 2.1" rond de 580 gram en in 2.25" rond de 630 gram.

Je wielen tubeless maken kost je twee speciale ventielen (circa € 10 per stuk), twee stukken speciaal velglint (ca. € 5,- per wiel als je fietsenzaak dit op de rol heeft liggen) plus 300ml latex vloeistof (ca. € 10,-)

Gok dat je hiermee al snel 600 gram van je fiets kan halen (2 x 200 gram voor de band + 2 x 100 gram voor de binneband)
StAlTiCa
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

owwwwk schreef:Zodra je weer geld heb zou ik volgende zaken minimaal vervangen:
- lichtere buitenbanden (gewichtswinst al snel 200-300 gram per band) (ca. € 60,-)
- latex ipv binnenbanden (zeker bij goedkopere fietsen zitten er vaak heel zware binnenbanden in) (ca. € 30,-)
- lichtere wielen (zonder veel moeite al snel 500-1000 gram) (2e hands kost een mooie set vanaf € 250,- tot € 300,-)
- betere remmen (bijvoorbeeld Shimano SLX - weinig winst in gewicht; wel veel betere remwerking) (ca. € 130,- plus montagekosten)
- Rest zou ik voorlopig niets aan doen (stuur tegen die tijd maar een bericht)
Ik zou vooral niet doorslaan bij iets wat in essentie een leuk instapmodel is, gewoon lekker gaan fietsen en er nog eens over nadenken wanneer een bepaald iets je tegen zou staan.
(volgens mij zouden de pedalen me als eerste tegenstaan)
owwwwk schreef:Je wielen tubeless maken kost je twee speciale ventielen (circa € 10 per stuk), twee stukken speciaal velglint (ca. € 5,- per wiel als je fietsenzaak dit op de rol heeft liggen) plus 300ml latex vloeistof (ca. € 10,-)
Dat moet toch significant goedkoper kunnen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Zoals cheeta hierboven zegt over owwwwk, ik zou ook niet doorslaan met upgrades.. Kost mijn inziens te veel geld en je wint een paar grammen. Als beginnend fietser zou ik mij niet eens druk maken over het gewicht. Mijn vorige fiets was paar kilo zwaarder maar gigantisch veel plezier van gehad :) Afmontage functioneert prima, toen ik nog iets minder fietste had ik de goedkoopste groep van Shimano, was meende ik de Altus. Werkte wel alleen in vergelijking met wat ik nu heb schakelde de goedkope groep veel trager en bij veel modder kreeg hij meer moeite.

En laat je niet gek maken door de rest, over die 2 kilo'tjes.. Je zal het vooral merken als je de fiets op de fietsendrager moet tillen ;)

Edit: Hij is mooi! :-D (om de topicvraag nog even te beantwoorden)
JroenD
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 25 januari 2016, 13:21
Mijn mountainbike: Grand Canyon al slx 7.9

Heb al spd pedalen erop zitten.. En goedkoopste manier om alles wat lichter te krijgen is zelf wat afvallen denk ik..

Komende weken blijft de fiets even staan. Gekneusde ribben door ongelukkig valletje..
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Zelf hecht ik er niet veel waarde aan of een bike er mooi uitziet.. Hij moet lekker aan voelen en fietsen.
Het materiaal moet gewoon boswaardig zijn en in goede staat zijn.
En de hele poeha over kilo's?..
ik ken mannen op 26 " stalen rossen die mannen op carbon 29" wel heel erg ver achter zich laten
Goede conditie en havermoutpap. :-q
'Be like water my friend'
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb zelf net een paar dagen op Lanzarote gefietst met een vergelijkbare fiets/afmontage (Trek Marlin7 huur
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 2&t=125511" onclick="window.open(this.href);return false; ) en dat ging best lekker (en dat is toch echt mtb-terrein :wink: ) Misschien wat zwaar inderdaad, maar die coil vork werkt lekker en goed afgesteld doet alles het verder best. Een paar banden ghetto-tubeless monteren scheelt echt en kost weinig en voor de rest zou ik er geen "upgrades" aan doen, tenzij het echt versleten is of kapot. Zodra je aan lichte wielsets, complete groep of evt betere voorvork gaat denken, ben je veel voordeliger uit met een compleet duurder model.
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Gewoon met deze gaan fietsen, in de loop der tijd kom er achter wat beter kan.
Ongeveer alles aan deze bike kan geupgrade worden......nieuwkoop van een beter afgemonteerde bike is dan veel goedkoper.
Laat je niet gek maken, geniet van de bike.....een beetje biker kijkt altijd stiekem uit naar zijn/haar volgende aankoop.

Tip : als je regelmatig lek rijd dan is latex in de banden een goede optie.
Kijk op 2e hands sites, lichte soepele banden zoals Schwalbe Rocket Ron EVO of Racing Ralph EVO kan je soms goedkoop tegenkomen. (fanaten kopen namelijk snel de allernieuwste versie .....en daar kan jij van profiteren)
Plaats reactie