rockhopper of scott

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Papui
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 23 januari 2016, 07:15

Beste medeforumleden,

nieuw op het forum hier omdat het MTB'en weer gaat beginnen voor me. Ooit eens een MTB gekgregen van een goede kameraad van me en zo wat begonnen hier en daar maar door omstandigheden (werk, kindjes, extra school/opleiding, ...) mee gestopt.

Maar ik wil toch opnieuw beginnen, alleen is de gekregen fiets een beetje aan de versleten kant. Hij was al te groot voor mij (ikzelf 1m73) + de fiets heeft best wel wat roest van het stilstaan en de wielen schuren tegen de schijven aan.

Tijd voor een nieuwe dus maar dit zijn de kanshebbers:
1. Rockhopper expert 29
2. Rockhopper comp 29
3. Scott scale 970
4. Scott aspect 910

Welke zouden jullie verkiezen? Ikzelf prefereer de scott aspect 910. Deze lijkt me volgens mij het beste afgemonteerd voor de prijs, heeft een verstelbare voorvork op het stuur zelf, de voorvork kan volledig uit elkaar om de dichtingen te vervangen terwijl bij de rest de hele vork gewoon vervangen moet worden en de aspect 910 kan zowel bereden worden met de nieuwe 27" of 29" velgen.

Maar wat denken jullie? Zou dit een goede keuze zijn of 1 keer per week te MTB'en en af en toe eens een toerritje mee te doen?

Met vriendelijke groet en dank bij voorbaat.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het klopt dat de aspect de beter afgemonteerde fiets is, en inderdaad ook een iets betere voorvork.
Als het 1 van deze 4 moet zijn dan inderdaad de aspect.

Toch wel een aantal opmerkingen.
Alle 4 de vorken zijn uit elkaar te halen en te onderhouden. Tis alleen de vraag of dit de moeite waard is.
Alle 4 de vorken kosten nieuw zo tussen de €100 en €150. Een full service kost ook al gauw richting dit bedrag.
Let wel dat de aspect veel meer tour gericht is dan de race gerichte scale, zit is behoorlijk anders.
Ja je zou 27,5" wielen op een 29" aspect kunnen monteren, maar dit geldt voor allen. Maar dit is niet echt aan te raden. De trapas komt dan ook lager en je bodemvrijheid wordt te klein.

Ik zou toch ook kijken naar andere merken die toch een betere kwaliteit prijs verhouding hebben.
Kijk dan bijvoorbeeld naar Cube of Bulls. En als het een internet fiets mag zijn kijk dan ook naar Canyon of Radon.
Een beetje fietsenmaker zal ook een Canyon of Radon onderhouden/repareren.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Opzich fijne fietsen scott en specialized, deze rollen lekker licht. Alleen heb je wel echt instapmodellen waar bij cube, bulls en bv canyon voor dat geld al mooiere onderdelen gemonteerd zijn. Wil niet zeggen dat het lekkerder fiets btw.

Ik zou eens kijken bij een paar fietsenzaken in de buurt of er nog een 2015 model in de winkel hebben staan welke net een stapje hoger is als welke je hebt opgegeven. Die kan je misschien met wat korting voor de zelfde prijs mee krijgen als de lagere type van 2016
One life, ride it!
Papui
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 23 januari 2016, 07:15

Oke, nogal moeilijk allemaal. Natuurlijk wil ik zoals iedereen zoveel mogelijk waar voor zoveel mogelijk geld maar dat lijkt niet allemaal simpel.

Ik had wel nog eens naar de merken gekeken die jullie aangegeven hebben maar voor een leek is het nogal moeilijk om te zien wat het beste is. Dat van de aspect weet ik ook alleen maar omdat ik uit de uitleg van de verschillende verkopers kon uitmaken dat dat de beste was maar via internet???

Ik had ook eens even tweededehands gekeken maar dit lijkt me nogal risicovol maar ik kwam er wel enkele tegen. Als deze deftig onderhouden is lijkt het me wel iets. Graag had ik uiteraard jullie mening hierover

ik vind niet goed hoe ik een foto moet uploaden dus geef ik even de URL door als dat mag, anders verwijder ik deze wel even hoor: http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 17449.html" onclick="window.open(this.href);return false;
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik zou die tweede hands fully laten staan.

Hier een voorbeeld van een internet fiets waar je jaren mee vooruit zou kunnen:
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-5-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Is misschien ook handig om te weten wat je budget is.
Papui
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 23 januari 2016, 07:15

Zo te zien en naar hetgeen wat ik ervan ken (lees niks dus) ziet het er inderdaad wel iets uit ja.

Budget zit echt max €1000. Liefst nog wat minder want moet ook nog een fietsdrager ezo kopen.

Waarom de fully laten staan? Gewoon omdat die niets is of omdat 2dehands te risicovol is?
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

De fully is denk ik zo van 2007?, heeft 2 verschillende wielen (achterwiel heeft ook remvlak voor velgremmen), achterband is een oude serie van Swalbe, geen close ups van de aandrijving.
Ben bang dat er veel werk aanzit te komen kwa onderhoud. En dan gaat het in de papieren lopen.

Je kunt geluk hebben met het aanschaffen van een 2e handse, maar dan moet je ook de kennis hebben van de fiets. En je niet blind staren op een mooi gepoetst frame (zelf ingetrapt :oops: ).
Aan de hand hoe een advertentie is opgesteld kun je ook al een beetje uithalen of het een liefhebber betreft of een handelaar of iemand die in een opwelling een ATB gekocht heeft.

Zoals massen al aangeeft kijk ook eens bij Canyon, Radon en dan voeg ik er nog aan toe X-Trail (Fietssportief), hebben naast X-Trail ook weer een ander merk Musing.

Succes
Papui
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 23 januari 2016, 07:15

Het is nogal moeilijk kiezen, heb nog een paar 2dehandsjes gevonden en ook nog een paar nieuwe maar weet niet goed hoe of wat. Ik veronderstel ook dat als ik de fiets voor diverse doeleindes wil gebruiken een fully aan te raden is.

Wat staat er allemaal op het programma: 1 keer per week fietsen, af en toe een toertocht en zo dat ik kon horen wou de groep eventueel ook eens een licht freestyle parcours doen maar ik denk dat ze dan bij het laatste wat te hard van stapel lopen, alhoewel als er elke week getraind word er best wel wat progressie gemaakt kan worden.

Als ik nog allerhande forums lees zijn er precies toch ook veel voorstanders van een fully ondanks het toch wel platte landschap hier.

Sorry voor mijn vele getwijfel maar denk liever echt wel wat langer na dan achteraf spijt de hebben van een nieuwe gekocht te hebben i.p.v. een goede 2dehands fully of omgekeerd natuurlijk.
Papui
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 23 januari 2016, 07:15

Er staan er hier op het forum ook best wel wat leuke op en ik veronderstel dat die dan toch best in orde zijn. Ik durf nu wel niet te zeggen welke want anders worden er misschien andere medeleden tegen hun schenen gestampt bij wijze van spreken.

Anders had ik hier wel over die fietsen wat meningen willen weten.

Wat zijn trouwens de voordelen van een 29" t.o.v. een oudere 26". Want als je nu nog tevreden bent met een 26" zijn er best wel leuke koopjes te doen.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Bedenk wel dat een fully meer onderhoud vraagt.
Wil je een goede fully zul je meer dan € 1000,- moeten investeren, dubbel of 3 dubbel.
Onder de € 1000,- koop je de wipkippen.
Om een goede fully tweede hands te kopen zal je geluk en geduld moeten hebben.
Alles wat je wilt gaan doen is met een hardtail goed te doen hoor, heb je geen fully voor nodig.
LTHT is ook leuk, Long Travel Hard Tail.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Effe naar de fietsen gekeken die hier op het forum te koop staan. Daar staan leuke fully's bij, allemaal beter dan de Cannondale.
26 ten opzichte van 29, 26 is wat speelser 29 rolt beter over obstakels en rolt beter door, door het momentum van de wielen.
Met andere woorden 29 rolt langer door dan 26 op snelheid.
Met de 29 heb je meer band wat de grond raakt, dus meer grip.
Youtube staat het er vol van.
Papui
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 23 januari 2016, 07:15

Als alles wat ik wil doen gaat met een hardtail maar waarvoor word dan een fully gebruikt. Is dit echt voor de harde freestyle of meer voor echt wedstrijdniveau of voor serieuze obstakels?
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Wordt vaak voor wat extra comfort aangeschaft
One life, ride it!
Plaats reactie