Eerste MTB - Cube?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Soronery
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 januari 2016, 20:17

Hallo allemaal. Ik ben Jordy, 25 en woonachtig in Budel.

Ik heb inmiddels de nodige kleding/bescherming gekocht en ben al een tijd op zoek naar een eerste MTB, zowel tweedehands als nieuw. Ik kwam online MTB's van Cube tegen in de prijsklasse van zo'n € 400 - € 500.

Kan iemand me adviseren of deze MTB's (redelijk) goede fietsen zijn of dat ik toch beter af ben bij een ander merk, of juist een gebruikte fiets?

Gr, Jordy
Trek88
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 3 januari 2016, 20:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 Nice!

Ik zou even door sparen voor iets betere fiets!
Tis net drugs, als je verslaafd ben ga je er helemaal voor!!
Boelie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 19 november 2015, 17:42

Cube is geen slechte fiets maar het is maar net wat je qua afmontage wilt. 2de hands is altijd lastig als je weinig ervaring hebt op het gebied waar je op moet letten. Ketting, lagers, cassette, balhoofd, bladen, remmen, voorvorkvering enz enz. Dit kan je na de aanschaf ook nog een behoorlijke duit gaan kosten als dit vervangen moet worden.

Mijn advies: ga eerst na wat je eisen zijn van een mtb 26er, 27.5 of 29er en dan welke afmontage je wilt.

Heb zelf een cube LTD 29-er SLX/XT afgemonteerd.
catch you on the flipside
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Cube en Bulls hebben vaak goede prijs/kwaliteit verhouding.

Ik zou het advies van Boelie opvolgen, denk eerst eens goed na wat je wilt, 26/27,5/29. Heb zelf ook een 29-er bevalt zeer goed t.o.v. mijn vorige 26.

Dit helemaal gezien je budget. Voor 500 euro kan je een goede tweedehands 26-er krijgen met XT afmontage. Of je koopt voor 500 euro een 29-er met goedkope afmontage. Ga gewoon langs wat bikeshops en probeer eens wat uit. Altijd vragen naar overjarig model, scheelt je zo weer 20% ;)

Als je veel in de bagger fietst en de helft van de rit knarsen je tandwielen is een betere afmontage wel aan te raden :)
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

BruteBullsBikers schreef: Als je veel in de bagger fietst en de helft van de rit knarsen je tandwielen is een betere afmontage wel aan te raden :)

Goh ... zoon van een fietsenmaker toevallig ? ...

Dit is toch wel een veronderstelling die in mijn ogen kant nog wal raken ... , dus als ik m'n fiets afmonteer met .. laten we zeggen ... XTR ... dan kraakt het minder ? ... BS !

:bier:
Soronery
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 januari 2016, 20:17

Bedankt voor de adviezen. Ik ga zondag een kijkje nemen bij deze fiets:

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer" onclick="window.open(this.href);return false;

Any thoughts?
Trek88
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 3 januari 2016, 20:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 Nice!

Ziet er wel leuk uit.
Heb soms wel mijn bedenkingen waarom ze fiets dan weg doen.
Ik heb dan altijd hoe zijn ze om gegaan met water etc..
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Soronery schreef:Bedankt voor de adviezen. Ik ga zondag een kijkje nemen bij deze fiets:

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer" onclick="window.open(this.href);return false;

Any thoughts?
Ziet er zo goed uit op de foto's.
Cassette ziet er ook goed uit, Sram X7 is een prima schakelgroep doet wat het moet doen.
Zo op de foto's lijkt het dat er een nieuwe voorband op zit (de haartjes zitten er nog op).
Of de foto's zijn ouder. Let goed op bekijk de foto's goed kijk zondag of het ook klopt (haartjes op de voorband, cassette slijtage).
Natuurlijk zijn er mensen die in een bevlieging een ATB kopen en het dan niets vinden.
Heb je nog vragen wij zijn er om ze te beantwoorden.

Succes.
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Remy_ams100 schreef:
BruteBullsBikers schreef: Als je veel in de bagger fietst en de helft van de rit knarsen je tandwielen is een betere afmontage wel aan te raden :)

Goh ... zoon van een fietsenmaker toevallig ? ...

Dit is toch wel een veronderstelling die in mijn ogen kant nog wal raken ... , dus als ik m'n fiets afmonteer met .. laten we zeggen ... XTR ... dan kraakt het minder ? ... BS !

:bier:
Dat is niet helemaal wat ik bedoelde :) Mijn fietst kraakt erover met de modder, maar een betere afmontage is slijtvaster en blijft beter presteren onder zware omstandigheden. Mijn eerste MTB had een Altus afmontage, met een drivetrain vol met modder had die het behoorlijk zwaar.

Mijn insteek was om te vermelden dat als je veel door de modder gaat een betere afwerking wel aan te raden is gezien de slijtvastheid en prestaties.

En nee, geen zoon van een fietsenmaker ;)
LaurentS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 20 december 2015, 12:16

De geposte fiets ziet er zeker niet slecht uit.
Kijk bij het testen zeker volgende zaken na:
-speling in trapas
- slijtage cassette, kettingbladen, ketting, banden en remblokjes
- zijn de wielen nog recht en draaien ze soepel rond, zonder knarsen?
- krassen op de voorvorkpoten
- kijk het frame na op beschadigingen
Soronery
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 januari 2016, 20:17

Fiets zag er goed uit, heb hem dan ook gekocht. Kreeg er schoenen, kleding, bidon, fietscomputer en een helm bij. Boekjes zaten er ook nog bij. De haren stonden inderdaad nog op de banden. Nieuwprijs in 2011 was volgens verkoper € 1100-1200 via een fietsplan.
Gebruikersavatar
Bosi
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 29 november 2015, 18:27
Mijn mountainbike: Specialized CCC

Veel plezier ermee Jordy!
Trek88
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 3 januari 2016, 20:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 Nice!

Genieten!
Vooral met dat Winters weer Prachtig !!
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Proficiat, vele veilige kilometers op je bike.
Plaats reactie