Focus upgrade?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
wieringer84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 22 augustus 2015, 19:18

Dag allen,
ik ben sinds een aantal maanden verkocht aan het mountainbiken en heb onderstaande fiets toendertijd aangeschaft. (niet via deze site)
https://www.12gobiking.nl/p/focus-whist ... tent_specs" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben er zeer content mee, alleen nu werd ik door een aantal meer ervaren MTBers aangesproken over het met der tijd vervangen van mijn voorvork. Ik heb er dus absoluut niet veel ervaring mee en is dit dan aan te raden? (even dus van meer kanten info inwinnen).
Ik rijd zowel over parcours (oa Dijkgatbos, Schoorl en Geestmerambacht) als over wegen (ritjes met de vrouw).
Als ik het zou gaan vervangen, is mijn budget max 150,-, wat is dan een voorvork wat aan te raden is of laten zitten wat er nu op zit? 2e hands???
Ik hoor graag meer van jullie.
Mvg
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Joh als je geen wedstrij de en wil winnen dan volstaat deze prima..
En klasse hoger van suntour is de raidon xc rlr air
Die kosten nieuw iets van 180

Daar boven is lichter en beter zeggen ze.. ik vind mijn raidon het prima doen.

In het verkoop topic staat een mooie rockshox Reba te koop voor weinig 150vp geloof ik.
Nieuw kosten deze rond de 300
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Als je die fiets nog lang wilt houden is dat een idee, de rest van de afmontage lijkt me netjes.
Maar 150,- lijkt mij krap. Zou iets meer sparen en dan wat later upgraden
One life, ride it!
wieringer84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 22 augustus 2015, 19:18

Thnx, vind het prima fietsen hoor dus dan net wat je zegt Mark, spaar ik nog door voor een duurdere/betere.
Ik ga geen wedstrijden doen, af en toe een tourritje er misschien bij maar that's it.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Denk ook dat je er alleen op Schoorl baat bij heb.
Andere parcours zijn toch best vlak.
Voor gma kun je nu beter rupsen hebben denk ?
Komt ie uit Medemblik ?
Net fietsie voor wat je wilt lijkt me.

Zou zelf denk ik ook voor 2dehands reba/sid/manitou/fox gaan.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik zie niet in waarom überhaupt deze voorvork te vervangen. Omdat het geen rockshox of fox is?
Deze voorvork is niet een lichtgewicht maar is best een leuke vork.

Je geeft zelf al aan dat je er zeer content mee bent, alleen omdat anderen zeggen dat je deze beter met de tijd dient te vervangen?

Zul je dusdanig de limieten van deze vork overschrijden? Als beginner, ik betwijfel het.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

massen schreef:Ik zie niet in waarom überhaupt deze voorvork te vervangen. Omdat het geen rockshox of fox is?
Deze voorvork is niet een lichtgewicht maar is best een leuke vork.

Je geeft zelf al aan dat je er zeer content mee bent, alleen omdat anderen zeggen dat je deze beter met de tijd dient te vervangen?

Zul je dusdanig de limieten van deze vork overschrijden? Als beginner, ik betwijfel het.
Het is een suntour :wink:
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 508
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

niels.o schreef:
massen schreef:Ik zie niet in waarom überhaupt deze voorvork te vervangen. Omdat het geen rockshox of fox is?
Deze voorvork is niet een lichtgewicht maar is best een leuke vork.

Je geeft zelf al aan dat je er zeer content mee bent, alleen omdat anderen zeggen dat je deze beter met de tijd dient te vervangen?

Zul je dusdanig de limieten van deze vork overschrijden? Als beginner, ik betwijfel het.
Het is een suntour :wink:

Heb 3 jaar met een suntour gereden,ja er zijn betere maar voor af en toe een ritje in het bos of op parcours voldeed hij bij mij prima.
Ondertussen ben ik overgestapt op een 29er cube ltd pro met reba voorvork en moet eerlijk zeggen.... Een wereld van verschil!! :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Suntour is niets mis mee vanaf de luchtgeveerde modellen. Alleen zijn ze niet zo geprezen als een rockshox door het verleden.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

niels.o schreef:Suntour is niets mis mee vanaf de luchtgeveerde modellen. Alleen zijn ze niet zo geprezen als een rockshox door het verleden.
+1 :-q
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Shaggadellick schreef:
niels.o schreef:Suntour is niets mis mee vanaf de luchtgeveerde modellen. Alleen zijn ze niet zo geprezen als een rockshox door het verleden.
+1 :-q
:-q
De XCT en XCM modellen zijn met een veer en deze XCR is een luchtgeveerd model.
Bernadictus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 18 maart 2014, 16:45
Mijn mountainbike: 2017 Giant Trance, 2014 Giant Defy

Ik reed 2 jaar met een XCT (veer) heb het ook overleefd, de XCR is lucht geveerd, vergelijkbaar met de XC28/30 van Rockshox dus al een redelijke vork in vergelijking. Een Fox 32/34 of RS Reba gaat je aanzienlijk meer kosten dan 150 - maar houdt je ogen open in de Te Koop hoek.
wieringer84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 22 augustus 2015, 19:18

Thnx allen
Gebruikersavatar
JanYoghurt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 19:38
Mijn mountainbike: BMC TeamElite02
Contacteer:

massen schreef:Ik zie niet in waarom überhaupt deze voorvork te vervangen. Omdat het geen rockshox of fox is?
Deze voorvork is niet een lichtgewicht maar is best een leuke vork.

Je geeft zelf al aan dat je er zeer content mee bent, alleen omdat anderen zeggen dat je deze beter met de tijd dient te vervangen?

Zul je dusdanig de limieten van deze vork overschrijden? Als beginner, ik betwijfel het.
Volledig mee eens; mocht de vork stuk gaan of anderszins niet meer voldoen dan kun je altijd nog een andere aanschaffen lijkt me.
Plaats hier uw gevatte onderschrift.

Mijn Bike!
LaurentS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 20 december 2015, 12:16

Ik ben het eens met mijn voorgangers. Blijf gewoon de huidige vork gebruiken, zolang deze werkt en je er tevreden van bent.
Ik zou deze pas vervangen wanneer je tegen de beperkingen ervan begint te lopen (gewicht, veerweg, comfort...). Je budget is vrij beperkt voor een vervanger, met dat geld ga je moeilijk een beduidend betere vork kunnen kopen.
Plaats reactie