Metaal-op-metaal geluid voorrem

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Brazen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 29 december 2015, 22:13

Hallo,
Sinds 3 weken heb ik een Cube LTD Pro 29' en vandaag heb ik daar voor het eerst een rit mee gereden.
Ik heb de remmen vorige week al 'ingeremd', 30x voor en 20x achter.

Nu hoorde ik vandaag een licht snerpend geluid bij mijn voorvork/voorrem vandaan komen. Het leek alsof het metaal-op-metaal was, maar een lichte variant. Dit was echter alleen als ik 24km/u of harder fietste.
Het voorwiel heb ik toen even uit de vork gehaald, remschijf schoongemaakt, en weer terug geplaatst, maar het geluid bleef toch terugkomen (bij 24 km/u of harder).

Mijn vraag:
Wat kan dat zijn?
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Voelt het ook zo dat het voorwiel aanloopt?
Ik denk dat de remblokjes net tegen de schijf komen, en dat dat geluid maakt.
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

3 weken, nieuw bij LBS gekocht? Dan naar hem terug. Niet zelf gaan zitten klooien als je niet weet wat je doet.

Was het erg modderig? Als je nieuwe remmen hebt en er zitten 'organic' blokken in kunnen deze na 50 km op zijn. Je geeft echter aan dat het alleen optreed wanneer je 24 km/u of harder rijdt.

Ik denk daarom dat de klauw niet goed uitgelijnd is. Bij lage snelheid gaat dit goed, maar bij hogere snelheden vervormt er 1 en ander door de krachten die er op komen.

soortgelijk geval:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=123964" onclick="window.open(this.href);return false;
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Brazen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 29 december 2015, 22:13

Bedankt voor de reacties!

Het voorwiel loopt niet aan en er is ook geen constant schrapend of schurend geluid.
Ook heeft hij geen modder gezien, hooguit wat spatjes. Maar geen poelen oid.

Hij is niet bij m'n LBS gekocht, maar bij Mantel, vanwege de goede aanbieding. Ik ga even kijken naar welke BS ik hem breng.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Centerlock? Of IS want bij centerlock wil de schijf wel eens los zitten..
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Stalen veertje krom? (Wat tussen de blokken zit.)
Gebruikersavatar
Freeez
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 20:21
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6 orange

Idd stalen veer krom was het ook bij mij.
Het maakt dan wel een serieus schrapend geluid !
Mijn aanpassingen: TREK Superfly 6 2014, Garmin GPSmap 62S, DT Swiss XRRS 29er wielset, Extreme zadelpenklem
Bram's fiets: Specialized Rockhopper 2012, Tommie's fiets: Merida TFS100 2012, Mama's fiets: Bulls King Boa 2013, Flite Diva
LaurentS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 20 december 2015, 12:16

Kijk na of de klauw goed staat. Er zijn heel wat youtube filmpjes over, basically moet de klauw parallel met en op gelijke afstand van de schijf staan.
Als dat het geval is, kan je ook eens proberen om de remblokjes eruit te halen en de pistons terug in de klauw te duwen, uit te lijnen en nog eens nakijken of het probleem zich opnieuw voordoet.

Hoor je overigens het geluid wanneer je rechtdoor fietst of in bochten? Op mijn vorige fiets, had ik namelijk een Fox 32 met quick release en in bochten aan hogere snelheden, hoorde ik mijn rem ook af en toe. Nu met een Pike met thru axle, heb ik daar geen last meer van.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je je voorwiel eruit haalt en met een brede schroevendraaier voorzichtig de blokken uit elkaar drukt dan zou het ook over kunnen zijn. Klinkt in ieder geval alsof de blokken nét niet gecentreerd staan en dat bij hogere snelheden de schijf nét een blok aantikt. Heb het zelf ook gehad en door de blokken uit elkaar te drukken kunnen ze zich weer opnieuw "zetten". Werkt dit ook niet dan zou je nog eens je remklauw kunnen centreren. Dus tikje losmaken, visueel checken dat de schijf in het midden zit en met beleid weer vastzetten.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie