Fietsverzekering bij carbon frame =No worries?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

De vraag is natuurlijk wel in hoeverre je prettig fietst op het moment dat in het achterhoofd al speelt dat het niet stuk mag gaan. Koop een fiets van 3000 zet 1000 aan de kant als noodpotje voor een nieuw frame en fietst vol overgave. Reserves opbouwen is een onderdeel van de mtb sport. Niet alles wat stuk gaat valt onder de garantie, slijtage en onderhoud zijn ook van toepassing. Is het verstandig iets te kopen wat je niet kunt onderhouden of vervangen als het stuk gaat?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Nogmaals, een carbon frame is gewoon te repareren. Zelfs al is hij helemaal doormidden gebroken.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Gezien de gebruikte woorden tot nu toe zie ik de topicstarter niet op een aan elkaar geplakte gebakken plastic fiets rondstuiteren door de bossen. Hij lijkt op zoek naar zekerheid, alles is te maken, maar het vertrouwen in het product neemt bij een deel van de Nederlandse bevolking dan toch af. Die kopen dan toch wat anders in plaats van reparatie. Dus nogmaals, alles is te maken, maar niet iedereen kiest daarvoor.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ok, laat ik het anders zeggen.

Als je een klapper maakt waarbij een carbon frame zou breken, dan zou een alu frame ook niet heel blijven.
Je moet echt een hele harde crash maken om je carbon frame af te schrijven.

Je hoeft echt niet bang te zijn dat je carbon frame om het minste geringste in stukken spat.
FaraoNebur
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 15 december 2015, 19:33

Bedankt voor de vele reacties! Ik heb begrepen dat carbon in de beginfase inderdaad nogal gevoelig was. Momenteel is de kennis en kwaliteit van carbon sterk toegenomen.

Ik heb gekozen voor een fiets zonder de verzekering. Het werd inderdaad de RM Thunderbolt. Zij maken niet de meest lichte carbon frames, maar gaan voor stevigheid en stijfheid. Ik heb er vertrouwen in dat ik een stevige en degelijke fiets koop waar ik lang plezier van zal hebben. Verder hoor ik inderdaad van weinig mensen die een Rocky frame naar de vaantjes hebben gereden. Maar er rijden natuurlijk ook minder mensen met deze frames dan anderen.
slakkie13
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 16 december 2015, 21:38

wauw mooie aankoop. heel veel plezier.

mijn ervaringen met breuk betreft geen verzekerde.
koop liefst frame en vraag dan of er garantie op zit.

breuk meegemaakt met carbon twee maal. niet door valpartijen.
beide keren werd geld geretouneerd aangerzien het een aanbieding betrof en helaas geen vergelijkbare geleverd kon worden voor zelfde bedrag. (met alluminium hebben broer en ik evenveel breuk gehad)

zelf dus geen ervaring met verzekering. wel heel intressant allemaal bovenstaande, thx
Plaats reactie