Groentje met vragen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
RaRa_72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 11 mei 2015, 11:12

Hi profs, ik wil gaan xc en. Nou n paar vragen mijnerzijds. Welke mtb s t beste om te XC en? Merk, hardtail of fully, welke banden, dempers, rem en schakelsysteem ?? Ik heb geen groot budget Max 700 €. Is t verstandig om op MP te kijken? Daar is wel veel keus voor dat budget. Ik ben n leek maar heb zin om los te gaan in t bos. Qua biken dan hè
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dat zijn heel veel vragen met heel veel verschillende antwoorden waar dit forum al vol mee staat. Qua budget is het misschien wel verstandig om op MP te kijken mits je er niet alleen naartoe gaat om te kijken want als ik je topics zo lees kunnen ze je nog een omafiets verkopen.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Hardtail, 26" of 29", lucht geveerde voorvork,minimaal Shimano Deore of Sram X5 schakelen. Merk zijn er zoveel die goed zijn.
Zoeken op MP en hier delen en vragen stellen.
Succes.
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

Wat voor jou waarschijnlijk handig is:

Je eerst eens meer verdiepen in de 'materie' mountainbike om vervolgens een keuze te maken van wat wil ik en wat wil ik uitgeven. Ik kom verschillende topic's tegen met veelal uiteenlopende vragen. Waardoor je waarschijnlijk veel verschillende adviezen gaat krijgen en hierdoor door de bomen het bos nog steeds niet zien.

Maar wat ik zou doe met €700,- waarschijnlijk nog even doorsparen want voor 200 a 300 meer koop je deftige nieuwe mountainbikes die meer dan geschikt zijn voor zowel beginners als de meer gevorderde. Denk dan aan de merken Cube, merida, caynon, drossiger, xtrail en ga zo nog maar even door!
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Marktplaats moet je mee uitkijken als je zelf weinig verstand van mountainbikes hebt. De fietsen die daar verkocht worden hebben vaak achterstallig onderhoud. Het kan dus zomaar zijn dat je nog een flink bedrag kwijt bent om de fiets echt rijklaar te krijgen.

Persoonlijk zou ik ook iets doorsparen en een nieuwe kopen. Bij decathlon hebben ze deze bijvoorbeeld:
http://www.decathlon.nl/mtb-rockrider-5 ... 36093.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor mij is dit het goedkooptste model waar ik daadwerkelijk mee zou gaan mountainbiken. Alles wat daaronder zit, is meer om mee naar school te fietsen.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Beetje sparen nog, koop je deze.
Misschien een dure start maar zijn geld dubbel en dik waard. Bij tweedehands is het nog altijd de gok of de verkoper te goeder trouw is en wet wat de staat is van de bike die hij verkoopt. Jij weet het in elk geval niet want je ziet de bike voor het eerst en bent verblind door de aankoop. Te vaak mis zien gaan, zoiets.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
dirkiii
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: za 1 augustus 2009, 14:28
Mijn mountainbike: 2011 Salsa el mariachi, 1996 American Eagle Atlanta, 2002 Klein Adept

als je voor een 2e hands mountainbike gaat hou in ieder geval 200 a 300 euro beschikbaar voor achterstallig onderhoud.

maar zoals altijd op marktplaats kun je een parel treffen en je kunt ook een afgeragd barel vinden. voor versleten remblokken en aandrijving moet je je niet druk maken dat is voor maximaal €150,- op te lossen waar je goed op moet letten zijn met name de voorvork en de staat van het frame.

staat van het frame kun je zelf beoordelen dat is niet moeilijk check elk plekje op het frame op beschadigingen met name de lasnaden, achterpad waar de derailleur gemonteerd word en de achterbrug onder de ketting en achter de cranck op beschadigingen. wat je ook altijd moet doen is het zadelklem even losdraaien en de zadelpen eruit halen als je hem er niet uit kunt krijgen laat hem staan dan zit hij vast geroest en dit kan ook gebeuren met carbon op alluminium.

check of er speling op de trapas zit dit doe je door aan de trapper te trekken als je niks voelt of hoort is het goed.

check of er speling op het balhoofd zit je drukt de voorrem in en drukt de fiets naar voren als je iets raars voelt is het 9 van de 10 keer de balhoofd.

check de lagers van de wielen goed dit is makkelijk te doen door het wiel zijdelings proberen te bewegen als dit het geval is kijk of de snelspanner strak is aangetrokken als dit niet het geval is doe dit dan wel en probeer het nog een keer. als het resultaat niet veranderd zijn de lagers waarschijnlijk niet meer goed

wat de voorvork betreft lees je hierover goed in want hier heb ik geen verstand van.

een 2e hands fiets hoeft geen enkel probleem te zijn als je van te voren uitzoekt waar je op moet letten als er problemen met de fiets zijn bel altijd even je fietsenmaker op voor wat het eventueel kan gaan kosten let wel op hij staat er niet bij dus 100% betrouwbaar is zijn oordeel niet.

kortom goed controleren die fiets zodat je precies weet wat je koopt.
je rijd wat je bent, dus te zwaar en ouderwets :~
Joo'tje
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 22 december 2015, 17:33

Ik lees even mee! Ik ben net zo'n prutser op dit gebied en ben me ook aan het verdiepen wat voor mountainbike ik wil aanschaffen...

Banden inch 27,5 of 29? Wat adviseren jullie? Kleine maat behendiger? grote maat meer snelheid? Wat is lekker voor een beginneling?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Of 27,5 behendiger is en 29er meer snelheid genereren heeft ook vooral met de geometrie van de fiets te maken. Over het algemeen wordt het wel zo gesteld idd. Het is ook heel persoonlijk welke keuze de beste voor je is. Wat vooral belangrijk is dat de fiets bij je lichaamsbouw past.
LaurentS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 20 december 2015, 12:16

Voor XC zou ik kiezen voor een 29er, zeker in Nederland/België. Snelheid aanhouden is daarmee eenvoudiger. Zo bochtig zijn de meeste parcours hier niet, dat je last zou hebben met een 29er. De verschillen zijn ook subtieler dan het internet soms doet denken.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou vooral eerst eens de beginners topics doorlezen op dit forum, dan nadenken wat je wil en wilt uitgeven en dan nog eens hier vragen hoe wij er over denken. Je vraag is nu zo breed en je budget zo beperkt dat er weinig zinnigs is te melden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Reageren lijkt mij niet zinvol meer. Ts is sinds zijn topicstart op 16 dec 15 niet meer op het forum geweest. Ik vermoed daardoor dat hij geen van de reacties heeft gelezen.
En wat is hier het praktisch nut van?
Plaats reactie