Nieuwe MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Michel1508
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 20:11

Hallo,

ik ben net verhuisd naar Zwitserland en wil graag hier in de bergen wat gaan rondfietsen met een mtb. Omdat ik verwacht er veel gebruik van te gaan maken zowel in de bergen als ook stukjes op het asfalt, wil ik graag een fiets die niet echt absurd duur is, maar die wel genoeg mogelijkheden biedt om de hobby verder te ontwikkelen. Ik ben al wezen rondkijken, en de Kona Kikapu of the Cannondale F400 leken mij wel wat. Welke zouden jullie kiezen, of zou je een compleet andere kiezen?
G-Man
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 13 juli 2004, 21:35
Mijn mountainbike: Scott High Octane FR

hangt er van af hoeveel je wilt geven voor een mtb
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Wanneer je echt off road gaat rijden in de Alpen, dan vraag je veel van je materiaal.
In de klasse waar jij nu kijkt zal je snel de grenzen van bepaalde onderdelen ontdekken.
Maar een f400 frame is een goede basis, al ben ik geen fan van headsjoks.
Kona is ook niet mis, ze weten hoe je een goed mtb frame moet maken. Maar ook hier is bij de lagere modellen de uitrusting vaak niet je van het.
Maar onderdelen kan je naderhand vervangen en opwaarderen, dus dat is geen groot bezwaar.
Noem eens wat specs en prijzen, of geef een paar links, wij zijn namelijk lui ;)
Michel1508
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 20:11

Hallo,

de specs van de F400 staan op deze pagina:
http://www.cannondale.com/bikes/04/ce/model-4FS4.html

Die van de Kikapu:
http://www.konaworld.com/2k4bikes/2k4_kikapu.cfm

De prijs van de F400 is 1499 chf (zon 990 euro) en de Kikapu is met 1599 chf (zon 1060 euro) wat duurder. Het voordeel van de Kikapu is in mijn ogen de achtervering en de schijfremmen die de F400 niet heeft. Maar de verdere beoordeling laat ik over aan de experts. Ik hoor graag jullie mening.
mcauseway
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 683
Lid geworden op: di 30 juli 2002, 21:26
Mijn mountainbike: BMC Speedfox 02

Walter schreef: Maar een f400 frame is een goede basis, al ben ik geen fan van headsjoks.
De vork is in dit geval een Manitou Axel Elite :D Maar ik weet ook niet of je daar fan van moet zijn ...

Dan denk ik dat je meer hebt aan de Marzocchi vork van de Kona, en eveneens is die achtervering ook een pluspunt als je van de Zwitserse Alpen naar beneden dendert :o Beter zou zijn als die rear-shock ook een lock-out heeft, ivm het klimmen (maar dit zal er vast niet opzitten..?). Ik zet m'n vraagtekens bij de remmen, zowel bij die van de Cannondale als van de Kona. Zo te zien zijn de disc-brakes van de Kona mechanisch, en voor een dergelijk gebied waar jij fietst wil je écht wel wat betere remmen erop hebben (of je komt er snel genoeg achter).

Dus op zich zou die Kona een goede optie zijn, al zou ik wel het e.e.a. aanpassen zoals de remmen (bijv. xt discs of magura louise discs).

~ succes :wink:

Mike
Laatst gewijzigd door mcauseway op zo 18 juli 2004, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
:: Fear is your only god ::
Speedy1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 22:07
Mijn mountainbike: ene die serieus oud en verroest : type aldi bike

......
Laatst gewijzigd door Speedy1 op do 5 juli 2012, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

speedy1 schreef:kona heeft mechanische schijfremmen die niet beter zijn dan goede v-brakes
Mijn ervaring in de bergen is inderdaad dat goede remmen een must zijn!
Mechanische schijven lijken me geen verbetering t.o.v. V-brakes. Voordeel is natuurlijk wel dat je deze fiets vrij makkelijk met hydraulische schijven uit kun rusten.
achtervering heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen
Specifiek in dit geval: het is een Vanilla zonder rebound instelling.
Als je geluk hebt is de standaardinstelling precies goed voor jou. Waarschijnlijker is dat het te langzaam of te snel is.

Cannondale frames zijn zeker upgrade waardig, maar Kona schijnt ook heel aardig te zijn.
Scott kan ook een goede optie zijn. Maar waar staan die 3 letters toch voor die je zo vaak achter Scott ziet staan? u.s.a? Zegt me niks...
Specialized & Giant maken ook mooie fietsen. Zo zijn er nog wel een hoop te vinden.
Wat ook belangrijk is dat je terecht kunt bij een goede dealer bij jouin de buurt.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Plaats reactie