Gaan we voor het frame of de afmontage?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
RoLimit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 2 mei 2003, 20:58
Mijn mountainbike: Cube LTD5
Contacteer:

Beste Medebikers,

Volgend jaar wil ik een andere fiets aanschaffen. Ik twijfel tussen de gevestigde merken zoals Giant, Scott, Specialized e.d. en tussen de iets minder bekende merken zoals bijvoorbeeld Radon.

Bij de gevestigde merken ben ik van mening dat je een iets mindere afmontage krijgt en iets meer betaald voor de merknaam. Bij de minder bekende (vaak Duitse) merken krijg je een behoorlijk goede afmontage alleen spreekt de merknaam niet echt tot de verbeelding (in tegenstelling tot de fiets :wink: )

Ik ben dan bijv. bang dat het frame van mindere kwaliteit zal zijn. Hoe staan jullie hier tegenover? Kies je voor het merk/frame of voor de afmontage........
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Met een merkframe weet je wel beter wat voor vlees je in de kuip hebt.
Ik zou zeggen dat het frame en de vork het meest van belang zijn.
Maar er zijn vast een hoop mensen die dat weer gaan tegen spreken.
Met name de Cube liefhebbers.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Ik ben geen Cube-liefhebber maar ga je toch enigszins tegenspreken...

Hoe je het ook wend of keert, in de klasse tot een euro of 800 krijg je nooit een topframe, ook niet bij de bekendere merken. Wellicht dat het wat beter is als de frames die je bij minder bekende merken krijgt (ze moeten de vaak betere onderdelen voor dezelfde prijs inderdaad ergens vandaan halen), maar het blijft een opstapframe. In deze klasse zijn de frames intussen wel bijna zonder uitzondering betrouwbaar.

Vaak wordt er gezegd "koop een bekend merk, dan krijg je een beter frame waarbij je eventueel later de onderdelen nog kunt opwaarderen." Vraag jezelf eens af: doe je dat, of besef je dat het frame dat wellicht niet echt waard is en je beter meteen een nieuwe fiets kunt kopen die in zijn geheel beter is. Ik zal je eerlijk zeggen: meestal kies je toch voor het laatste, al was het alleen maar omdat je dan waarschijnlijk niet veel meer kwijt bent en helemaal in het nieuw rijdt.

Wel iets om in de gaten te houden bij beginnersfietsen is de mogelijke inruilwaarde (of verkoopwaarde.) Als je de sport echt leuk begint te vinden zul je waarschijnlijk na een jaar iets beters willen. Het is dan wel prettig als je nog iets terug kunt krijgen voor je huidige fiets. Helaas vermindert de waarde van je fiets in het eerste jaar al behoorlijk, ook als er een bekend merk op staat. Toch denk ik dat het uiteindelijk weinig uitmaakt of je een onbekend merk met wat betere onderdelen of een bekend merk met wat mindere onderdelen in de aanbieding hebt. Op de eerste zullen mensen reageren die er wat meer verstand van hebben (of zich er in verdiept hebben), op de laatste mensen die het merk kennen. En vergeet niet dat de onbekendere merken als Cube inmiddels ook wat bekender aan het worden zijn.

Oftewel: in deze klasse zou ik goed kijken of je minimaal goede onderdelen op je fiets hebt, het merk is iets minder belangrijk. Wel belangrijk: zorg ervoor dat - als je zelf geen verstand van het onderhoud van fietsen hebt - je iemand in de buurt hebt die je kan helpen als er iets mis wat je zelf niet kunt verhelpen. Als je een handige kennis hebt, kun je proberen een fiets online te bestellen, heb je die niet, dan zou ik er voorkeur aan geven om de fiets bij een goede fietsenwinkel te kopen.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
RoLimit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 2 mei 2003, 20:58
Mijn mountainbike: Cube LTD5
Contacteer:

Hieronder een pic van die Radon waar ik aardig "in love" mee ben.
Afmontage is perfect, maar het merk zegt me echt niets.

Hieronder wat gegevens:

ZR Team
Rahmen: Aluminium 7005 Gewicht: bei Rh 18´´ ca. 12,3 kg ohne Pedale Gabel: Manitou Black Elite RTWD
Steuersatz: Headset Alu integrated Ritchey Vorbau: Ritchey Lenker: Ritchey Griffe:
Profile Design NabeVR: Shimano XT Disc Nabe HR: Shimano XT Disc Felgen: Rigida Taurus
Reifen: Schwalbe Racing Ralph Sattelstütze: Ritchey Sattel: Scape
Schalthebel: Shimano LX Schaltwerk: Shimano XT Umwerfer: Shimano XT
Tretlager: Shimano Deore Kurbel: Shimano LX Kette: Shimano XT Kassette: Shimano XT
Bremshebel: Magura Julie Bremsen: Magura Julie Pedale: Bärentatze Einsatzbereich: Cross Country
Sonstiges: Gusset, S-Bends, 3D-Ausfallenden
1000 euro.

Afbeelding

Kijk voor iets meer heb je een Santos SCC02 met LX en hydr. remmen. Alleen de voorvork komt erbij van zo'n € 300 a € 450 en dan wordt die fiets al gauw weer een € 1.600,00.

Ik blijf het moeilijk vinden......
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

ik niet. 600 euro is een te groot verschil. Santos is onder de kenners wel redelijk bekend, maar onder het grote publiek niet bekender dan Radon.

Als jij dit een mooie bike vindt, gewoon doen. Je krijgt wat je wilt en het frmae lijkt mij prima in orde. Sterker nog: het zou me niets verbazen als het frame door dezelfde mensen in elkaar wordt gelast als de mensen die de Santossen in elkaar knutselen.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Deze prijs/pret verhouding is moeilijk te overtreffen denk ik.
Ondanks mijn eerdere reactie zie ik toch ook zeker wel wat in JF's woorden.

Wel ook even kijken of de minder opvallende onderdelen fatsoenlijk zijn.

Daarnaast ook niet onbelangrijk.
Kun je deze fiets bij een goede fietsenmaker krijgen? Zo niet, waar moet je je service vandaan halen?
Als je zelf de kluskoning bent hoeft dit natuurlijk geen probleem te zijn. Behalve bij garantiegevalletjes.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
RoLimit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 2 mei 2003, 20:58
Mijn mountainbike: Cube LTD5
Contacteer:

Nee niet te krijgen bij een LBS. Alleen via internet of ff in Duitsland halen. Prijs is voor deze fiets echt super vind ik........ik heb wel een paar maten die een beetje kunnen "rommelen" met het afstellen..dus wellicht is het de gok waard.
Garantie word wel een probleem; maar met deze onderdelen kan er toch bijna niks gebeuren :roll:

Qua "niet zichtbare" delen is het ook allemaal redelijk op orde......niet om op tenen te trappen, maar steekt het in positieve zin nog boven Cube uit bijvoorbeeld.

En inderdaad wat de frames betreft in het algemeen is het zo dat je denkt dat je op een bijv. Gary Fisher frame rijd terwijl deze weer door Giant wordt gefabriceerd enzovoort enzovoort.......

Het ziet er degelijk uit met een in mijn ogen voor deze prijsklasse topmontage................zoals ik al zei...volgend jaar moet het gebeuren....hopelijk hebben ze de bike dan nog....

Bedankt voor de reacties en als iemand nog iets zinnigs heeft te melden dan lees ik het graag...
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

voor 600 euro verschil kun je makkelijk tegen normaal tarief onderhoud door een goede fietsenmaker laten plegen en als er iets met garantie is ook nog een keer op en neer naar Duitsland gaan (of de verzendkosten betalen.) Alleen de moeite is natuurlijk iets waar je wel bij stil moet staan...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
RoLimit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 2 mei 2003, 20:58
Mijn mountainbike: Cube LTD5
Contacteer:

Precies, zo sta ik er eigenlijk ook tegenover. Ik was alleen een beetje bang voor het frame, maar wat je zegt; heel slechte frames worden er eigenlijk niet meer gemaakt......

Zou wel heel graag een Bergwerk willen, maar dat heb ik alleen op de zaak :wink:

Thanx!
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Ik zou zowieso voor de afmontage gaan; mooi frame kan altijd nog, maar slechte derailleurs enzo leveren imho veel meer ergernis op.
Tibor
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: do 16 januari 2003, 20:57
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

ZELF OPBOUWEN, haal bij s-tec of de winter de spullen en je hebt een betere fiets vaak voor minder geld...... bijkomend voordeel is dat je afmontage nu veel evenwichtiger is zodat de je neit veel te snel al geld kwijt bent door gebrekkige ketting en cassette die vaak standaard worden gemonteerd... er zijn zat mensen die een fiets voor je kunnen opbouwen
Whoops
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 30 juni 2004, 22:34

Ik kies toch voor het frame hoor, ik ben gisteren naar m'n fietsenboer geweest en hij verkoopt zowel CUBE als Garry Fisher, hij gaf zelf toe dat de frames bij CUBE van 800 tot 1500 euro allemaal dezelfde zijn, de LTD serie dus, als ik dan voor 1000 euro een Garry Fisher Big Sur kan krijgen twijfel ik niet hoor, LEVENSLANGE garantie, denk niet dat je dit bij CUBE vindt. Ik zeg niet dat CUBE slechte fietsen bouwt ,helemaal niet hoor. Het is maar wat je wilt . Ik vind het leuk om vanuit een prachtframe langzaam iets op te bouwen, door de jaren heen.
Kortom, ik ga voor het frame + service van een goede fietsenmaker, ik koop dus ook niet in supergrootte winkels want daar ben je een nummer.
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

Whoops schreef:Ik kies toch voor het frame hoor, ik ben gisteren naar m'n fietsenboer geweest en hij verkoopt zowel CUBE als Garry Fisher, hij gaf zelf toe dat de frames bij CUBE van 800 tot 1500 euro allemaal dezelfde zijn,
Ik zou zeggen, zoek een goede fietsenboer met verstand van zaken.
<3
Tibor
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: do 16 januari 2003, 20:57
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

en ga naar s-tec en haal giant!
Whoops
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 30 juni 2004, 22:34

Volgens mij hebben de LTD series toch allemaal hetzelfde frame hoor.

Daarna komt de Reaction (maar die is dan ook al veel duurder) met een beter frame,die had hij ook staan.
Plaats reactie