MTB app

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
janblunt
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 29 oktober 2015, 23:45

Wie kan mij adviseren welke MTB app ik het beste kan gebruiken. Zelf dacht ik aan strava of runtastic pro.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Uitproberen en zien wat het beste bevalt.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Pietje vind, dit, Jantje vind dat, Keesje vind zus en Koosje vind zo. Iedereen heeft zo wel zijn eigen favotriet. Strava loopt denk ik wel op kop qua populariteit en gebruikers. Ik ben ooit jaren geleden begonnen met hardlopen monitoren via Endomondo en doe dat nu nog steeds maar nu op de mtb.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Deze Pietje en Jantje heeft ook een mening;

Strava gebruik ik alleen voor de woon-werk ritjes op mijn commuter.
Op de MTB alleen als ik de rit naar huis combineer met een bosrondje.
Door Strava laat ik me teveel opnaaien :o om gevaarlijke dingen te doen in het bos :roll: .
Strava legt ongenuanceerd bloot hoe belabberd mijn MTB prestaties zijn :cry: : , op de weg kan ik aardig meekomen.
Vandaar dus geen Strava tijdens mijn MTB activiteiten :D .
Sterke punten van Strava vind ik de leuke opties die je al beschikbaar hebt in de gratis versie; uitgebreide overzichten, flyby is ook heel leuk.
Groot nadeel vind ik het, imho, veel te opfokkende karakter waardoor er bijna een soort cultuuromslag lijkt te ontstaan bij sporters.
Ook al ben je, zoals ik van mijzelf vind, bij het biken niet zo gericht op prestaties; Strava maakt zelfs bij mij die prestatiedrift los. Hoe vreemd ook, dat wil ik niet (meer).
Elke doodgewone trip of gezellige toertocht krijgt voor veel gebruikers dan ook meteen een wedstrijdkarakter met de risico's en conflictsituaties die dat met zich meebrengt.
Het gaat allemaal veel te veel om die rondetijden draaien terwijl het zo gezellig had kunnen zijn op het parcours (althans, dit is mijn visie).
Ander nadeel vind ik dat je in de gratis versie je huidige snelheid niet kunt zien.

Om trips te plannen, als navigatie of te tochten loggen gebruik ik OsmAnd.
Heel uitgebreid, gratis pakket met aparte instellingen voor gebruik als auto-, fiets- of wandelnavigatie.
Door de eindeloze mogelijkheden lijk je vooral in het begin te belanden in een oerwoud van instellingen waar je soms best diep moet graven om te vinden wat je zoekt.
Elke update wordt wel duidelijk gebruiksvriendelijker.

Kan in mijn geval bij Android 4 en 5 ook samenwerken met Strava.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Ik, als beginneling, gebruik Strava om achteraf te kunnen bekijken hoe hard/zacht ik gefietst heb op bepaalde stukken. Strava bevalt prima, maar ik heb nog geen andere app's geprobeerd dus ik kan niet vergelijken met andere app's.

Ik kan enigszins bevestigen wat Jan Willem zegt over het altijd willen presteren, maar ik fiets altijd alleen en push mezelf wel maar niet dat ik echt gekke dingen ga doen. Het is wel leuk om achteraf te zien dan je niet/wel zo belabberd hebt gepresteerd. Gisteren dacht ik bijvoorbeeld dat ik echt niet vooruit kwam, maar achteraf bleek ik juist grote delen sneller dan ooit gefietst te hebben. Dat is toch een leuke opsteker als je maanden niet echt hebt kunnen fietsen door een blessure! Het bevestigt ook het gevoel dat ik de bochten soepeler/zekerder neem.

Uiteindelijk fiets ik omdat ik het leuk vind én om conditie te trainen, met Strava heb ik psychologisch iets meer een stok achter de deur om net wat meer van mezelf te vragen. Ik kan me wel voorstellen dat het tijdens toertochten en op drukke routes tot vervelende situaties kan leiden zoals Jan Willem zegt, maar daar heb ik nog geen ervaring mee en je kunt natuurlijk altijd de app niet opstarten.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Kan me helemaal vinden in de woorden van Jan Willem.

Als janblunt al ervaring heeft met een app, wellicht vanuit een andere sport, dan is dat een goede optie. Runtastic heeft diverse apps voor specifieke onderdelen. Ook voor MTB, waar hun app Runtastic MountainBike heel goed werkt met mooie en handige extra features.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
pearle86
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 30 maart 2015, 23:05
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT 2017

ik gebruik strava... vind ik super handig.. vooral als je met andere rijdt die ook strava hebben die connect dan meteen met de andere mede rijders..
en je kan andere in de gaten houden wat hun doen vindt ik een erg leuke feature.. :-D
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets..
Strava: Cornee Aschman..
Gebruikersavatar
Bike2Sport
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 20 oktober 2014, 15:57
Mijn mountainbike: Stevens M8 Race, Merida TFS 900, Cube LTD SL 29 2014
Contacteer:

pearle86 schreef:ik gebruik strava... vind ik super handig.. vooral als je met andere rijdt die ook strava hebben die connect dan meteen met de andere mede rijders..
en je kan andere in de gaten houden wat hun doen vindt ik een erg leuke feature.. :-D
Sluit ik me bij aan!
http://www.Bike2Sport.nl
Online Mountainbike winkel voor Fietskleding, Accessoires, Onderdelen, Onderhoudsmiddelen en Gereedschap

http://www.facebook.com/bikesport
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik laat strava meedraaien in de rugzak op een oud fietsmobieltje. Op het stuur de Bryton en je laten opnaaien doe je toch zelf. Ik rij op een fatbike en zal nergens een KOMmetje pakken. Ik rij voor mezelf.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
DirtAss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 1 september 2014, 00:13
Mijn mountainbike: Cannondale prophet sl, cannondale scalpel
Contacteer:

Tijdens mijn ritten gebruik ik runtastic pro, en bij thuiskomst ga ik het bestand uploaded op strava. Strava heeft leuke opties, maar ik heb altijd met runtastic gereden, en de statistieken verschillen tussen de twee apps, dus vandaar dat ik ook bij runtastic wil blijven.
I hope you're thirsty.
why!?
Cause you're thumb and ugly and I can do something about thirsty.

http://www.epping-art.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik gebruik de app Road Bike

Veel bijzonders is het niet maar het is prima om je snelheid,gem snelheid,caloriënverbruik,afstand en totale afstand te meten. Het werkt prima maar ik ben toch op zoek naar een gps fietscomputertje voor aan het stuur. Ik vergeet vaak om de app te starten als ik de telefoon in mijn broekzak heb. Met een fietscomputertje op het stuur zal ik het niet vergeten om hem aan te zetten.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Voor hardlopen ooit begonnen met Runkeeper, gebruik deze ook voor de MTB.

Snelheid, map, calorie onzin, alles zit erin en je kan verschillende disciplines kiezen: wandelen, fietsen, mtb, skieën, zwemmen er zit van alles in. Zo heb ik mooi als multidisciplinaire sporter mooi alle activiteiten op een accountje. Werkt allemaal prima.

Wat de beste is moet je zelf proberen denk ik. Ik ben ooit begonnen met Runkeeper omdat dit destijds de bekendste/enige app was. Gebruik deze app nu vier a vijf jaar.
kontroll
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: do 5 november 2015, 20:03
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 (2016)

Tijdens het rijden gebruik ik OruxMaps als navigatie (via een oude smartphone zonder dataverbinding op het stuur).
Doet uitstekend zijn werk, kan offline kaarten bevatten, je kan er gemakkelijk gpx-tracks in opladen en je kan er je route mee tracken & achteraf terug exporteren.
Daarnaast naar hartelust te personaliseren (welke info op je navigatiescherm, bvb.)

Bovendien gratis.
Ikzelf heb na enige tijd de 'donate' versie aangeschaft, maar dat doe je enkel uit sympathie naar de maker, want de gratis versie is identiek & eveneens reclame-loos.

De geëxporteerde tracks upload ik naar Strava.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Hier ook strava, upload via mijn tomtom multisport horloge. In onderstaand artikel kan menig strava gebruiker vast wel wat herkenning halen ;-)
http://www.nu.nl/sport/3502016/met-stra ... ielen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

OruxMaps is inderdaad een veelzijdige app. Verder vind ik Wahoo Fitness een to-the-point app voor de statistieken. Achter Strava zit wel meer met de website e.d.
Plaats reactie