noob vraag wiel veilig vastmaken steekas

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
itsmario
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 20 maart 2015, 18:32

MTB fans,

Ik heb een noob vraag voor het vastmaken van mijn voorwiel met steekas. Het gaat er dan om dat ik de sluiting veilig op de juiste plaats vastmaak

Zoals je op de foto 1 kan zien wijst de sluiting nu gevaarlijk naar voren, heb de steekas nu 10x los en vastgemaakt maar hij komt telkens op dit punt uit. ik laad mijn fiets ook altijd in de kofferbak dus voorwiel gaat er vaak vanaf

Lijkt erop dat ik op foto 2 iets kan afstellen er staan allemaal 'standen'. moet ik het onderste gedeelte los maken (zit allemaal smeervet in van de fietsenmaker) of het bovenste schroevetje

ben bang dat ik hier het verkeerde losdraai (omdat het de voorvork is) en met ellende zit :roll:
de rode dop is voor de demping van de voorvork, deze heb ik al afgesteld :lol:

Afbeelding

Afbeelding
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Dat is te verhelpen. Uit mijn hoofd weet ik niet, maar het stond in de handleiding van mijn Fox vork.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

http://www.ridefox.com/fox_tech_center/ ... R32mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
itsmario
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 20 maart 2015, 18:32

thx! blijkbaar toch het bovenste schroefje open draaien en de stand afstellen

goede handleiding trouwens .. die heb ik opgeslagen, heb ik niet gekregen bij mijn nieuwe fiets
itsmario
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 20 maart 2015, 18:32

job done, sluiting sluit nu wel netjes aan aan de juiste kant.

heb de afstelling op standje 2 van de 15 staan nu
heb verschillende standen geprobeerd voordat hij op standje 2 juist sluit

wat ik niet begrijp is dat men het in de handleiding over de kracht (tension) heeft waarmee de sluiting dicht gaat .. uhm ik heb niets qua kracht verschil gemerkt om de sluiting dicht te maken .. enkel de positie is anders

mijn voorwiel zal er nu toch niet vanaf vliegen na een beetje jump lol


Turn the axle nut clockwise to a higher number to increase the 15QR lever cam tension when the 15QR lever is closed, or counter-clockwise to a lower number to decrease the 15QR lever cam tension when the 15QR lever is closed.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je de hendel in dezelfde stand als eerst vastklemt zul je wel een verschil voelen in de kracht die je moet gebruiken ;-)

Die moer stel je één keer af voor de combinatie van jouw wiel & vork zodat de hendel de goede kant op wijst. Die verstelmogelijkheid zit erop om kleine toleranties in de maatvoering van de naafbreedte e.d. op te kunnen vangen. Het kan dus zijn dat als je een ander wiel monteert je de moer een standje moet verdraaien om de snelspanner weer op de juiste stand te krijgen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
itsmario
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 20 maart 2015, 18:32

aha ok thx! duidelijk zo
dan is het in orde :)
Plaats reactie