Hand/vinger positie bij Shimano versnellingen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Dutch5751
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 1 oktober 2015, 16:24

Ik ben een absolute beginner op mountainbike gebied, maar heb pas geleden mijn eerste mountainbike gekocht en probeer het graag allemaal goed aan te leren.. Dus ben me druk aan het inlezen op fora en diverse youtube filmpjes aan het bekijken over hoe de fiets op de juiste manier in te stellen is..

Ben dus nu bezig om de handremmen en versnellingen goed op mijn stuur te plaatsen zodat de rem in het verlengde van mijn arm staat en ik keurig met alleen mijn wijsvinger kan remmen.. Nu heb ik inmiddels gezien dat je bij SRAM versnellingen zowel omhoog als omlaag schakelt met je duim, maar bij Shimano versnellingen kun je zowel met alleen de duim als ook met duim EN wijsvinger schakelen..

Dat laatste is een lastige als je je wijsvinger ook gebruikt voor het remmen.. Dus vraag ik me af hoe jullie dit in de praktijk doen..
Gebruiken jullie de duim/wijsvinger methode of alleen de duim om omhoog en omlaag te schakelen??

Ik zag een Youtube filmpje waarop iemand uitlegde dat hij met de middelvinger remt (de sterkste vinger) en met de wijsvinger schakelt... da's effe wennen..
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ook weer zo persoonlijk als hoe jij je biefstuk lekker vind. Als je schakelt rem je (meestal) niet dus die vinger is vrij. En je hebt ook nog eens 2 remmen :wink:

Ik rem niet met 1 maar met 2 vingers. Heb 1 vinger remmen geprobeerd maar vind het gewoon fijner met 2.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Met je duim schakelen zorgt er ook voor dat je altijd veilig rijdt, omdat je duim dan onder je stuur doorsteekt en dus nooit uit je hand kan klappen.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

hansdegebruiker schreef:Met je duim schakelen zorgt er ook voor dat je altijd veilig rijdt, omdat je duim dan onder je stuur doorsteekt en dus nooit uit je hand kan klappen.
Type shifter afhankelijk.
Maar de nieuwere types shimano kun je inderdaad alleen met duim bedienen. Ook terugschakelen
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Remmen met mn wijsvinger, schakelen alleen met mn duim.
let ook op de afstand van je rem en shifter t.o.v. je grip. Ik heb er zon 2-3 cm ruimte tussen.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Plaats reactie