Mountainbike kopen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Elphie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 16:20

Hallo allemaal :)

Ik ben 21, doe eigenlijk vrij weinig aan sport, maar wil toch meer gaan bewegen. Nu ben ik niet het type om uren in een sportschool rond te hangen, maar lijkt het me leuker om een goede fiets aan te schaffen en lekker te gaan fietsen. Op zich heb ik best een prima fiets maar is ie best zwaar, inclusief zware krat voorop. Dit is handig voor korte afstanden, maar ik wil graag een lichtere fiets voor langere afstanden. Om het wat sportiever te maken wil ik iets van een mountainbike kopen in plaats van een goedkoop opoefietsje, maar ik heb totaal geen verstand van mountainbikes. De bedoeling is niet dat ik echt de bossen in ga, maar onverharde boerenweggetjes zijn natuurlijk altijd leuk ;)

Nu ben ik niet van plan om 500 euro uit te geven aan een fiets, dus ben ik goedkoper gaan zoeken. Nu kwam ik deze tegen bij de decathlon:
MOUNTAINBIKE ROCKRIDER 340 CHROME ORANJE ZWART
€199,95
Ontworpen voor: recreatief mountainbiken op onverharde wegen en paden.

1
Frame
Een MTB-frame in verstevigd 6061 T4T6 aluminium, met exclusieve geometrie voor allroundgebruik.
Het frame is lichter (in aluminium) en veel comfortabeler dankzij de drie verschillende maten en de uniseks sloping-geometrie (voor heren en dames)
De drie laklagen vormen een duurzame beschermlaag voor het frame. De prints zijn gelakt.
2
Vork/ Vering
B'TWIN XCT MTB-vork by Suntour, 80 mm veerweg.
De vering kan je bijregelen met het draaiwieltje.
Technologie met elastomeerveer voor meer betrouwbaarheid en een minimaal onderhoud.
3
Accessoires/uitrusting
Derailleurbescherming
4
Transmissie
MTB-gripshifters SRAM MRX 21 versnellingen.
De doordachte indeling en de markering van de versnellingen op de grips zorgen ervoor dat je elk obstakel moeiteloos overwint.
Voorderailleur Shimano TZ30, MTB-achterderailleur van Shimano, ketting KMC Z51.
5
Crankstel / cassette
Crankstel met kettingbladen 24x34x42. 21 versnellingen Het stalen crankstel met plastic bescherming is stevig en betrouwbaar.
6
Remmen
MTB-remgrepen voor 2 vingers, V-brake remmen met spiraalveer
7
Stuur / stuurpen / balhoofdstel
Nieuw B'TWIN MTB-stuur, half verhoogd en breder voor meer wendbaarheid en comfort (staal HL 153 580);
Stuurpen in HL 215 staal
8
Wielen
Enkelwandig zwart MTB-voorwiel om het sportieve karakter van de fiets te versterken, snelsluiting vooraan om onderhoud, transport en opslag te vergemakkelijken.
9
Banden
De nieuwe B'TWIN MTB-banden zorgen voor een uitzonderlijke grip en wendbaarheid op onverharde weg, maar ook voor een uitstekend rendement op asfalt (allroundgebruik).
10
Zadel / zadelpen
MTB-zadelpen in HL SP200 staal.
B'TWIN MTB-zadel met een optimale verhouding tussen comfort en efficiëntie.
11
Pedalen
Platte MTB-pedalen met lagers
12
Gewicht
14,02 kg in maat XS zonder pedalen

Is dit een leuk fietsje om wat sportief mee rond te rijden, of moet ik er echt meer geld tegenaan gooien?
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Wat vind jij lange afstanden?
Hoeveel x week?

Imo is de machine die jij hierboven post waardeloos.
Heb een vergelijkbare bike jaren geleden geleend van mijn broer op een vakantie in Frankrijk.
Binnen 40km berg op en af waren er 3 tanden van het grootste blad voor afgebroken, frame net boven BB gescheurd, 3 slagen in het achterwiel, 1 spaak in het voorwiel gebroken en de kettng doormidden.
Bernadictus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 18 maart 2014, 16:45
Mijn mountainbike: 2017 Giant Trance, 2014 Giant Defy

Ik deel hier deels de mening van Hans. De 340 is een leuke campingfiets, enigzins in de richting van recreatief mtb'en kom je pas met de 500 (299 eur). De 500 is het instapmodel met onderdelen van SRAM (X4 groep, S650 cranks, Truvativ BB, Hayes MX5 remmen).

Zoals hans zelf al zegt heeft hij jaren geleden op 1 gefietst. Decathlon heeft ondertussen ook wel geleerd dat echte rommel keihard afgestraft wordt tegenwoordig en is imho bezig met een flinke kwalitatieve inhaalslag.
Elphie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 16:20

Langere afstanden zullen in mijn geval niet veel langer zijn dan ca 25 km in het weekend en misschien doordeweeks nog kortere stukjes, maar zeker niet vaker dan 3 keer per week.

299 euro is wel ineens wat meer geld maar daarvoor zal ik wel een goede fiets kunnen kopen? En heb je misschien goede voorbeelden? :)

Alvast bedankt voor de moeite in ieder geval!
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Je kan ook ff doorsparen voor een betere MTB of op marktplaats kijken voor een tweedehands er zijn veel 26 inch fietsen te koop!!!
jeffreyh1984
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: za 17 januari 2015, 19:35
Mijn mountainbike: Cube Acid 29" 2015 blue/red.

Ik mag het hier misschien niet zeggen.. Maar als je zelf al aangeeft dat je de bossen niet in zult gaan, dan is een cross-hybride misschien een nog betere keuze. Dan heb je het comfort op de weg van een normale fiets en kun je af en toe dat bospaadje nog even pakken. Een 26" inch op de openbare weg zou ik sowieso niet doen..
Op zoek naar een mooie hardtail? http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=122378" onclick="window.open(this.href);return false;
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Je kan beter een 2de hands 26" mtb bij een fietsenzaak zoeken,
Bv. Een cube of bulls,

Ik lees net dat je niet echt gaat mtben, een crosshybride is idd een betere keus dan.
Staan wel leuke op MP rond je budget
One life, ride it!
Plaats reactie