Waar op letten?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Pasqualino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 2 augustus 2016, 12:32

Per toeval kon ik via via aan een goedkope mountainbike komen. Daar heb ik nu een aantal keer mee gefietst door Lunteren, maar ik vroeg mij af of hij niet te klein was. Ik ben vanmiddag naar een fietsenzaak gegaan en daar vertelde ze mij inderdaad dat deze fiets te klein is en lieten mij andere fietsen zien, maar 600 euro wil ik er echt niet voor gaan neerleggen.

Ik vond het toch wel erg leuk, dus ik ga kijken voor een andere fiets. Ik heb niet zo veel wensen. Ik wil samen met mijn herder 1a2x per week zo'n 10km door de veluwe kunnen fietsen. En dan niet zozeer op de nette fietspaden. Nieuw hoeft hij zeker niet te zijn en mag gewoon een simpele fiets zijn, maar wel geschikt voor wat ik in gedachten heb.

Ik ben een vrouw van 1.78. Welke maat moet ik hebben en waar moet ik op letten als ik op marktplaats ga rondneuzen? Welke merken en types zou ik naar moeten kijken?
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

Ik ben zelf ook 1.78 en heb een 19 inch frame. Er zijn op internet wel verschillende sites hierover te vinden bijv: http://mountainbikewinkel.com/matentabel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hierbij kan je ook jezelf laten opmeten, zodat je zeker weet dat het goed is, maar dat kost ook wat en als ik je zo hoor is dat niet nodig. Ik denk dat een 29'er MTB met 29 inch wielen een goed instapmodel is

Wanneer je trouwens niet direct lange tochten gaat maken en hem enkel recreatief gebruikt met de hond is een fiets van 600 euro wellicht een beetje te duur. Ik denk dat je voor de helft van het geld (en zeker een tweedehandsje) wel goed uit de voeten kunt. Marktplaats zou ik echter niet te veel vertrouwen, omdat je de pech kan hebben dat je een volledig afgeragde fiets krijgt welke je dan voor €150,- moet laten repareren.

Tot €450,- heb je nieuw de volgende fietsen welke naar mijn idee aansluiten op wat je wil
https://www.fietsenwinkel.nl/sportieve- ... e-349-451/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pasqualino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 2 augustus 2016, 12:32

TedH schreef:Ik ben zelf ook 1.78 en heb een 19 inch frame. Er zijn op internet wel verschillende sites hierover te vinden bijv: http://mountainbikewinkel.com/matentabel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hierbij kan je ook jezelf laten opmeten, zodat je zeker weet dat het goed is, maar dat kost ook wat en als ik je zo hoor is dat niet nodig. Ik denk dat een 29'er MTB met 29 inch wielen een goed instapmodel is

Wanneer je trouwens niet direct lange tochten gaat maken en hem enkel recreatief gebruikt met de hond is een fiets van 600 euro wellicht een beetje te duur. Ik denk dat je voor de helft van het geld (en zeker een tweedehandsje) wel goed uit de voeten kunt. Marktplaats zou ik echter niet te veel vertrouwen, omdat je de pech kan hebben dat je een volledig afgeragde fiets krijgt welke je dan voor €150,- moet laten repareren.

Tot €450,- heb je nieuw de volgende fietsen welke naar mijn idee aansluiten op wat je wil
https://www.fietsenwinkel.nl/sportieve- ... e-349-451/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor je reactie en voor de link!

Als ik kijk bij die fietsen is er slechts 1 een 29'er. Zou dat dan ook de enige zijn die voor mij zou passen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zeker voor jouw gebruik zou ik de wielmaat niet als criterium gebruiken. Als ik het goed begrijp wil je vooral met je hond wat bospaden kunnen fietsen en niet zozeer "echt" gaan mountainbiken?

Dan is elke fiets met (niet al te smalle) noppenbanden eigenlijk al geschikt. Op Marktplaats vind je vanalles, van afgeragde rommel tot perfect onderhouden fietsen. Het probleem is om in te kunnen schatten hoe een fiets eraan toe is... zeker als beginner is dat lastig.
Een verende voorvork is misschien ook niet van veel meerwaarde voor jou, terwijl dat wel een duur en onderhoudsintensief onderdeel is. Een servicebeurt voor een fatsoenlijke vork zit al snel op een kleine honderd euro... (een eenvoudige vork is geen betaalde servicebeurt waard, want voor hetzelfde geld koop je een nieuwe ;-)).

Ik zou zeker de te koop sectie van dit forum af en toe eens checken en misschien ook een "gezocht" plaatsen, met je gebruiksdoel cq wensen duidelijk omschreven.
Met 1.78m kom je rond een 18" frame uit, maar voor de pasvorm is de lengte van een fiets (bovenbuis) eigenlijk belangrijker dan de hoogte van de zitbuis (die als maataanduiding gebruikt wordt).

Omdat de aloude 26" wielmaat incourant geworden is kun je daar vaak wel interessanter geprijsde fietsen in vinden, evenals specifieke onderdelen voor die maat (26" banden worden soms zelfs gratis weggegeven...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

Heb je niemand in jou familie of kennissenkring die er een beetje kijk op heeft?
Ik zou toch voor een 2e hands gaan .
Ik weet niet waar je woont in NL , want in Belgie (2e hands.be en kapaza.be) liggen de prijzen 2e hands een stuk lager als bij ons.
En in Duitsland heb je enorm veel keus (bikemark.mtb-news.de)
Want ik denk dat je ook nog een setje kleding en een helm nodig hebt?
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

kermit schreef:Zeker voor jouw gebruik zou ik de wielmaat niet als criterium gebruiken. Als ik het goed begrijp wil je vooral met je hond wat bospaden kunnen fietsen en niet zozeer "echt" gaan mountainbiken?

Dan is elke fiets met (niet al te smalle) noppenbanden eigenlijk al geschikt. Op Marktplaats vind je vanalles, van afgeragde rommel tot perfect onderhouden fietsen. Het probleem is om in te kunnen schatten hoe een fiets eraan toe is... zeker als beginner is dat lastig.
Een verende voorvork is misschien ook niet van veel meerwaarde voor jou, terwijl dat wel een duur en onderhoudsintensief onderdeel is. Een servicebeurt voor een fatsoenlijke vork zit al snel op een kleine honderd euro... (een eenvoudige vork is geen betaalde servicebeurt waard, want voor hetzelfde geld koop je een nieuwe ;-)).

Ik zou zeker de te koop sectie van dit forum af en toe eens checken en misschien ook een "gezocht" plaatsen, met je gebruiksdoel cq wensen duidelijk omschreven.
Met 1.78m kom je rond een 18" frame uit, maar voor de pasvorm is de lengte van een fiets (bovenbuis) eigenlijk belangrijker dan de hoogte van de zitbuis (die als maataanduiding gebruikt wordt).

Omdat de aloude 26" wielmaat incourant geworden is kun je daar vaak wel interessanter geprijsde fietsen in vinden, evenals specifieke onderdelen voor die maat (26" banden worden soms zelfs gratis weggegeven...).
Bedankt voor de aanvulling! Ik dacht een 29'er is misschien makkelijker mee te fietsen, maar voor dit specifieke doel is elke fiets opzich wel goed inderdaad. Een 26'er is wellicht vele malen goedkoper!
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Wat is " te klein" dan? Zolang je niet met je knieën tegen je stuur aankomt zou ik zeggen: niks kopen. Dit gezien je ermee wilt gaan doen
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Pasqualino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 2 augustus 2016, 12:32

Het is wel mijn bedoeling om echt te gaan mountainbiken. Gisteren 10km dwars door bos met steile heuveltjes en obstakels. Dat vond ik erg leuk en wil ik zeker meer gaan doen. Ik wil daarom wel gaan kijken voor een 29'er maar dan zo goedkoop mogelijk. Het zou fijner zijn als de fiets wat groter zou zijn dan wat ik nu heb, dat fietst gewoon fijner.
Ik moet er wel goed 20km mee kunnen mountainbiken, maar het hoeft absoluut geen dure prof fiets te zijn en het liefst een beetje onderhoudsvriendelijk.

Wat zijn een beetje goede merken die jullie aan kunnen raden?
Heel erg bedankt voor jullie adviezen in ieder geval.
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

Als je over onderhoudt praat is hrt van belang dat je de ketting goed blijft smeren en soepel laat lopen. Verder zijn de meeste fietsen van zichzelf redelijk onderhoudsvriendelijk. Wel moet je opletten dat je de ketting niet smeert met bijv. WD 40, maar met "dry lubes".
Als je het dan hebt over goedkopere merken kom je toch uit bij cube. Afmontage op veel van deze fietsen zit goed in elkaar. Omdat ze niet gigantisch veel tijd en geld steken in het frame van de goedkopere merken, is er ruimte voor betere onderdelen.

Kijk dan dus vooral op veel verschillende sites, waarbij cube het enige merk is wat ik zo snel kan opnoemen. Het is trouwens ook geen gek idee om langs je lokale fietsenmaker te gaan om daar te vragen of daar een tweedehands MTB staat. Moet je echter wel even goed bespreken over het rijklaar maken etc.

Als ik een cube zie die naar mijn idee goed is voor jou gebruik (ook al is het niet gigantisch veel km). Dan kom ik uit op https://www.12gobiking.nl/cube-analog-29-2015" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze fiets is nog nieuw. Misschien kun je die dus ook nog ergens goedkoper vinden als tweedehandsje.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

TedH schreef:Als ik een cube zie die naar mijn idee goed is voor jou gebruik (ook al is het niet gigantisch veel km). Dan kom ik uit op https://www.12gobiking.nl/cube-analog-29-2015" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze fiets is nog nieuw. Misschien kun je die dus ook nog ergens goedkoper vinden als tweedehandsje.
Kijk aub uit met deze fiets op de 12go site. De specificaties die bij deze fiets vermeld staan kloppen voor geen meter.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Hier zit een rockshox xc28tk in
Plaats reactie