2e hands mountainbike: Waarop moet je letten?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
wppvos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 20:21

of de berijder heet De Hulk.
nee, groen was ie zeker niet.
wat bedoel je, dat je geen lichte tandwielratio kan zetten bij de huidige configuratie?

48-38-28 vs 44-32-22, lijkt mij niet zo schokkend (maarja, wat weet ik ervan)
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

wppvos schreef:
of de berijder heet De Hulk.
nee, groen was ie zeker niet.
wat bedoel je, dat je geen lichte tandwielratio kan zetten bij de huidige configuratie?

48-38-28 vs 44-32-22, lijkt mij niet zo schokkend (maarja, wat weet ik ervan)
Tandwielen vervangen moet kunnen.
Mijn "nieuwe" XTR crank heeft twee tanden per blad meer, dat voel je al!
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Ja ik zou het ook zeker bij 44 max houden voor het grootste blad voor. 22-32-44 is mijns inziens ideaal. Ik heb ook al es gereden met 24-34-42 maar dit kwam toch net iets minder lekker uit. Op zich stampte ik het ook rond, maar daar zit meteen in wat niet de bedoeling is. Je moet soepel kunnen blijven fietsen. Met 48 wordt het helemaal roeren met de benen, en dat is niet de bedoeling.

Maja, waar op letten: Weten welke framemaat je moet hebben.
De tandwielen bekijken: kijk of ze niet spits zijn, meestal loopt het wel nog lekker maar dan is het vervangen ook niet ver weg meer.

Slagen in de wielen: of ze zitten er in omdat ze er niet meer uit te krijgen zijn, of hij heeft er geen verstand van en wil er echt geen geld aan uitgeven.

Lakschade boeit in feite niet zoveel, roest zou wel minder zijn lijkt me.

Het hangt er ook een beetje van hoeveel je uit wilt geven, als je een goed framepje op de kop kunt tikken, dan maakt het niet zoveel uit als een onderdeeltje ofzo vervangen moet worden.

Een vriend van me had ook een bike gekocht, inmiddels is al een shifter kapot gegaan, en blijken de cassette en de tandwielen ook ver versleten, dus dat wordt ook weer een 100 euro uitgave minimaal.
wppvos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 20:21

hmm, ik snap het nog niet helemaal denk ik.
Als 48 te zwaar is, schakel ik voor toch naar 38?

Verder is de fiets volgens mij prima in orde. Alleen de achterschakelaar heeft 8 standen, terwijl er maar 7 op de cassette zitten
wppvos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 20:21

Ok... maar kan ik met 48-38-28 het bos mee doorkomen,
of zeggen jullie dat ik er een 22 ipv de 28 op moet zetten?

Het zijn voor volgens mij shimano SG's.
wat kost zo'n tandwieltje?
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

In nederland ga je met een 28-38 blaadje voor het zeker wel redden.
Die 48 zul je weinig gebruiken denk ik, alleen op verharde paden of afdalingen. een 22 ipv een 28 erop zetten gaat niet werken, dat kan je derailleur niet aan.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Allemaal lekker interessant aan t lullen over een cassette :roll:

Hmm, als je een fiets koopt moet je vooral letten op de staat van bouten, moeren, imbussen en alles waar je gereedschap in of op steekt. Daar kijk ik altijd naar, ook bij andere dingen als mtb's. Als die al klote zijn dan weet je genoeg over de eigenaar (of heel misschien zijn lbs). Een fiets met dolgedraaid spul is *(&^&*. Scheurtjes e.d. moet je natuurlijk wel op letten maar volgens mij kom je die niet zo vaak tegen op de markt. De leeftijd van je fiets is belangrijk, niet alleen omdat ouder spul steeds minder waard wordt maar ook omdat spullen minder goed verkrijgbaar zijn, denk aan 7 speed spullen enzo. Mijn tip is vooral bij veel mensen te gaan kijken omdat je dan kan refereren aan andere prijzen en fietsen. Ik weet niet of chainsuck al genoemd is trouwens...? Succes.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
wppvos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 20:21

Chainsuck?!

:-?
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

hey

ja chainsuck

chainsuck is als de ketting op de voorbladen blijft hangen en tegen je achterbrug aan komt. dat levert nog behoorlijk wat lelijke sporen op en kan, als je t echt vaak flikt, dodend zijn voor je frame.

zo ziet chainsuck er van onder je fiets uit :

Afbeelding

de ketting blijft door een braam of door veel troep aan je ketting met je voorblad mee naar boven lopen waar hij eigenlijk naar je achterderailleur had moeten gaan
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
wppvos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 20:21

Chainsuck looks bad... maar dat heeft ie niet gehad volgens mij.
Die 48 zul je weinig gebruiken denk ik, alleen op verharde paden of afdalingen. een 22 ipv een 28 erop zetten gaat niet werken, dat kan je derailleur niet aan.
Hmm, hoe los je dit dan (goedkoop) op?
Kan ik met een 28 ook in de ardennen fietsen?
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Ik was afgelopen weekend in de Ardennen best blij met mijn 22-ertje...
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
wppvos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 20:21

Dat snap ik, maar was je ook blij geweest met een 28(ertje)? :-?
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Niet echt denk ik. Ik had het erg zwaar en heb veel op mijn kleine blaadje gefietst. Jouw combi is denk ik niet geschikt om in de Ardennen te fietsen.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
wppvos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 20:21

Well, the question still stands:

Hoe los je dit dan op? Moet ik dan voor alle tandwielen vervangen?
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

T ligt eraan, probeer t eerst maar eens. Ik fiets eigenlijk bar weinig in t eerste blad en ik fiets ook in Oostenrijk, de Ardennen en de Pyreneeen. Maar als je start met biken met die vertanding ga je t zwaar krijgen denk ik. Soms zou ik wel liever een iets kleiner blad hebben. Ik zou eerder klikpedalen aanschafen dan je hele crank met bladen vervangen, daar schiet je veel meer mee op denk ik.

Of ie chainsuck heeft gehad? Check gewoon de achterbrug achter je kettingbladen op krassen al dan niet groeven.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
Plaats reactie