wat is een goeie bike??

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Mirriej
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 20:52

Hoii,

Ik wil graag gaan beginnen met mountainbiken (gewoon beetje in het bos 'crossen', maar aangezien er in de buurt weinig bos is ook in de polder hard fietsen)

Nu vraag ik mij af wat voor fiets het beste voor mij is.
Ik wil minimaal eens in de twee weken fietsen, wil een goeie
fiets hebben waarmee ik dus in het bos wil kunnen fietsen. Dat
betekend dus dat ik niet een fiets hoef die snel stuk gaat door
slechte vering e.d.

Op de site http://www.matrabike.nl/ zag ik wel errug goedkope fietsen staan, als eerste mijn vraag is dit wel betrouwbaar en zijn het goeie fietsen? Mocht dit zo zijn dan vraag ik me af welke fiets ik het beste kan nemen. Ik wil er het liefst niet meer als 400 euro voor uitgeven en er hoeven geen 10000 versnellingen opzitten. Tis een fiets die niet voor wedstrijden o.i.d gebruikt hoeft te worden maar puur voor 'recreatie' om er ff tussenuit te gaan.

Wie heeft er tips??? Overigens wil ik er bijzetten dat ik 1,65m ben en de fiets dus ook in een wat kleine maat verkrijgbaar moet zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties!:-)

(ps: is het wel slim/aangeraden om iemand die in a'dam-noord woont een mtb aan te schaffen omdat er zeer weinig mtbwegen zijn?)
Ferry
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1104
Lid geworden op: do 22 augustus 2002, 08:52
Mijn mountainbike: roept alweer

Hoeveel geld zou je aan een bike willen uitgeven?
If you can't ride it, BIKE IT ! ! ! !
Mirriej
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 20:52

dat staat er: het liefst niet meer als 400 eurotjes
Laatst gewijzigd door Mirriej op ma 5 juli 2004, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Als je even de zoekfunctie gebruikt had, had je kunnen zien dat deze fiets niet veel waard is. Het bos is niet bepaald zijn speelterrein, meer de oud-ijzerverwerkingsplaats.


Ook had je kunnen lezen dat je voor 400 Euro beter een tweedehands kunt zoeken. Daaronder is het allemaal niet bepaald geschikt voor wat jij wilt.
Trainen is voor mensen zonder talent!
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Eerst antwoord op je laatste vraag.

Ik woon in Groningen en ook daar zijn heel weinig paden. soms dus met de auto of bike eerst een stukje rijden tot ik bij een leuke route ben.
Verhuizen is ook een optie :-D

Nu verder.
Matra bikes zijn niet goed. Wel goedkoop, dat is dan ook echt het enige goed wat ik ervan kan zeggen.
slecht afgemonteerd waardoor ze 3eigenlijk alleen op de weg nog een beetje bruikbaar zijn.
Een stadsfietsdus

Met jouw budget zou ik voor een tweedehands bike gaan met alleen een verende voorvork

Om een idee te krijgen zou je een naar de volgende goedkopere merken kunnen kijken

Cube
Giant
Trek
( er zijn nog vele andere merken te vinden met wat goedkopere fietsen)

Nieuwe fietsen vind je bv op

http://www.bike2build.nl


Bij afmontage moet je eigenlijk minimaal deore nemen ( dat is een schakelgroep van shimano)

Meer info daarover vind je op

http://www.shimano.com

Een voorvork van het merk RST of Suntour zou ik niet snel aanbevelen.
Mirriej
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 20:52

Sven schreef:Als je even de zoekfunctie gebruikt had, had je kunnen zien dat deze fiets niet veel waard is. Het bos is niet bepaald zijn speelterrein, meer de oud-ijzerverwerkingsplaats.

Ook had je kunnen lezen dat je voor 400 Euro beter een tweedehands kunt zoeken. Daaronder is het allemaal niet bepaald geschikt voor wat jij wilt.
waar heb je het over :-? , ik heb geeneens EEN fiets genoemd
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

je noemde Matra en dat is toch echt een fietsmerk

Kijk bv eens hier

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ight=matra

Verder zijn hier inderdaad al heel veel onderwerpen te vinden over fietsen voor beginnende bikers.
Lees de beginnershoek of bikeadvies maar eens goed door ook daar krijg je veel nieuwe ideeën.
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Mirriej schreef:
Sven schreef:Als je even de zoekfunctie gebruikt had, had je kunnen zien dat deze fiets niet veel waard is. Het bos is niet bepaald zijn speelterrein, meer de oud-ijzerverwerkingsplaats.

Ook had je kunnen lezen dat je voor 400 Euro beter een tweedehands kunt zoeken. Daaronder is het allemaal niet bepaald geschikt voor wat jij wilt.
waar heb je het over :-? , ik heb geeneens EEN fiets genoemd
Bij deze bied ik in grote schaamte mijn excuses aan. Ik hoop van harte dat je ze aanvaardt. Ik had veel te snel geoordeeld, maar ik was er dan ook niet vanuit gegaan dat er meer dan 1 model in de collectie zat onder de 400 Euro. Nu ik verder gekeken heb zie ik dat er bijna 40 (!) van zijn. Ik lijk wel iemand die slechts pak em beet 3 posts op mijn naam heeft, zo slecht had ik gezocht. Maar tegen jouw kennis van de reeds besproken onderwerpen kan ik natuurlijk noot op.


Nu even een zijspoor, maar wel serieus bedoeld: Er is gewoon een Matra met XT/XTR afmontage. Als het dan een veel voorkomend standaard Taiwanees frame is, dan is dat nog helemaal geen gekke deal, het kost namelijk maar 1399 Euro.
Trainen is voor mensen zonder talent!
krakkie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 10 maart 2004, 16:49

hey ik heb een fiets bij de halfords gehaald welk merk het is weet ik zo niet best onbekent maar hij is toch egt erg stevig stoep op of af geen probleem en hij was maar 349 eurotjes dus dat valt nog mee en ik personelijk vind het egt een fijne fiets bij al me andere fietsen na 1 week problemen met de versnellingen en deze na 4 weken nog steeds geen last van en hij ziet er nog mooi uit ook nie zoon zwaar lelijk ding dus je kan ff bij halfords kijken meschien staat er ook iets voor jou bij
Laure/\/s
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 11 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: is verkocht :|
Contacteer:

krakkie schreef:hey ik heb een fiets bij de halfords gehaald welk merk het is weet ik zo niet best onbekent maar hij is toch egt erg stevig stoep op of af geen probleem en hij was maar 349 eurotjes dus dat valt nog mee en ik personelijk vind het egt een fijne fiets bij al me andere fietsen na 1 week problemen met de versnellingen en deze na 4 weken nog steeds geen last van en hij ziet er nog mooi uit ook nie zoon zwaar lelijk ding dus je kan ff bij halfords kijken meschien staat er ook iets voor jou bij
Zoooooooooooooo! Een echte Kyoso zeker?
Ik zou toch voor een goede 2ehandse kijken.
Reind
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 4 juli 2004, 00:48
Mijn mountainbike: UMF Hardy 4

Ik heb vroeger ooit is een keer een blauwe maandag op zo'n kyoso gereden en ik wil niet zeggen dat mijn Giant Terrago FS1 brake disc een super pro fiets is maar kyoso en limit wat er bij de halfords staat is echt ......

En ja een stoeprandje op en af lukt me op de fiets van m'n oma nog wel :)
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

ergens anders schreef je dat je er al twee keer op gereden hebt
krakkie schreef:heyhey ik heb pas een nieuwe mtb gekocht hij is egt goed heb er al 2 keer mee gereden en het ging zo makkelijk alleen de remmen zijn beetje raar
Dan kan je er nog weinig van zeggen he.
Heb je de routes bij Arnhem gereden??


Maar even over deze adviesvraag.
doe het niet, geen halfords bike, echt niet, behalve dat ie snel kapot gaat, en je uiteindelijk duurder uit bent, heb je ook nog kans op rugpijn en andere ongemakken als je er alsnog fanatiek mee gaat fietsen.

leuke thread over goedkope fietsen :

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... light=aldi
Plaats reactie