De volgende stap in het mountainbiken

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
wvn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 21 augustus 2015, 13:13
Mijn mountainbike: HT: Trek 4500 - 2006 FS: Scott Spark Twenty 2012

Het wordt voor mij tijd om een volgende stap te nemen. Maar ik zal me eerst even kort voorstellen aangezien ik hier nieuw ben.

34 jarige man uit Apeldoorn. Zo'n 2 jaar geleden begonnen met mountainbiken om mijn conditie op peil te houden omdat ik mij meer concentreerde op een andere tak van sport. Destijds een mooie Trek gekocht (Trek 3700 Disc) voor een flink bedrag, helaas vond de persoon die ongewild in ons huis was ook dat deze fiets een behoorlijke waarde had, dus weg fiets. Sinds een jaar ben ik nu in het bezit van een 2e hands Trek 4500 uit 2006.

Ik ben 1.73cm, 69 kilo en tijdens eerdere metingen kwam ik uit op een fiets rond de 17,5". Momenteel rij ik met een 16" fiets en ik moet zeggen, dat bevalt me ook prima. Alleen ik mis wat…

Afgelopen vakantie ben ik in Zwitserland geweest. Een fiets gehuurd en de bergen in geweest. Voor het eerst gereden op een full suspension. De tochten waren fantastisch en dan vooral bergaf. Maar vooral de fully heeft mij prettig verrast.

Nu zit ik in dubio, zal ik mijn huidige fiets gaan upgraden (daar is die wel aan toe) , zal ik een betere hardtail gaan kopen of zal ik meteen gaan voor een fully?

Mijn vraag aan jullie: stel ik kies voor een fully, geeft dat mij voldoende voldoening wanneer ik het grootste deel van mijn rondjes in NL rijd? Of kan ik beter kiezen voor een HT met betere onderdelen? Wat zijn nou eigenschappen van een fully diemij kunnen overtuigen om daarvoor te gaan?

Ik heb met mijzelf afgesproken dat het budget €800,- is … :wink:

Benieuwd naar de reacties!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Aangezien je budget valt een nieuwe fully af.
Een nieuwe HT voor €800 is te doen, en met name nu kun je goed gebruik maken van de uitverkoop van de 2015 modellen.
Tweedehands zijn er natuurlijk wel mogelijkheden voor een fully.
Wat mij voornamelijk heeft doen besluiten om voor een HT te gaan:
-een fully tov een HT met dezelfde niveau afmontage is beduidend duurder
-een fully heeft meer onderhoud nodig en is ook duurder in onderhoud

Een fully heeft ook positieve kanten en die heb je zelf ook al mogen ervaren. Comfort.
wvn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 21 augustus 2015, 13:13
Mijn mountainbike: HT: Trek 4500 - 2006 FS: Scott Spark Twenty 2012

Ik vraag me af of het comfort dan opweegt tegen de investering, vooral bij tochten in NL.

Je geeft aan 'duurder in onderhoud' heb je toevallig ook een indicatie?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Een extra demper en lagers wat onderhoud nodig heeft. Of het de investering waard is dat kan alleen jij bepalen en bedenk ook dat je door een actieve rijstijl en bandenspanning/keuze ook veel comfort kan halen. Echt comfortabel wordt het pas als je niets investeerd en thuis op de bank gaat hangen. :wink:
wvn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 21 augustus 2015, 13:13
Mijn mountainbike: HT: Trek 4500 - 2006 FS: Scott Spark Twenty 2012

Het gaat me niet perse om het comfort. Mijn huidige mountainbike is wel aan een upgrade toe en ik vraag me af of een fully mij een extra uitdaging kan geven.
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Als je budget €800,- is, vergeet dan een fully.
Dan kun je het beste een mooie HT kopen met een leuke lucht geveerde vork.
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Denk dat een fully niet echt nodig is in dit vlakke land.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7392
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

wvn schreef:Afgelopen vakantie ben ik in Zwitserland geweest. Een fiets gehuurd en de bergen in geweest. Voor het eerst gereden op een full suspension. De tochten waren fantastisch en dan vooral bergaf. Maar vooral de fully heeft mij prettig verrast.
Misschien dat het toch handig is iets specifieker in te gaan op wat voor fiets precies en wat voor tochten.
wvn schreef:Ik heb met mijzelf afgesproken dat het budget €800,- is … :wink:
Dan moet je met fullies geduld en geluk hebben om een leuke 2e hands op de kop te tikken...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Uitdaging door een fully te kopen?

Denk eerder dat het parcours een uitdaging moet geven, niet de fiets.

Gebruik mn fully alleen in NL en dan is het puur een comfort verhaal.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 11:16
Mijn mountainbike: Cannondale, Scalpel, FSI, Scalpel HT.
Contacteer:

Een fully kopen in het hogere segment kan een uitdaging zijn met een 800,- budget. Zijn je eisen niet te hoog en doet een 26" het goed genoeg linkje Of dit iets voor jou of jouw budget is moet je zelf bepalen aan de hand van je gebruik en eisen.

Ps er stond/staat hier op de site ook nog een mooie HT te koop, linkje
Make it idiot proof and someone will make a better idiot........... I don't necessarily agree with everything I say.
Gebruikersavatar
DirtAss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 1 september 2014, 00:13
Mijn mountainbike: Cannondale prophet sl, cannondale scalpel
Contacteer:

jacobsentertainment schreef:Een fully kopen in het hogere segment kan een uitdaging zijn met een 800,- budget. Zijn je eisen niet te hoog en doet een 26" het goed genoeg linkje Of dit iets voor jou of jouw budget is moet je zelf bepalen aan de hand van je gebruik en eisen.

Ps er stond/staat hier op de site ook nog een mooie HT te koop, linkje
En met een lockout...voor het vlakke NL
I hope you're thirsty.
why!?
Cause you're thumb and ugly and I can do something about thirsty.

http://www.epping-art.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Boscrosser81
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 18 oktober 2013, 19:45

Zelf heb ik ook voor een dergelijke keuze gestaan. Ik neem even aan dan je nu op 26" rijdt. Dan zou ik gaan voor een goed afgemonteerde 29" HT. Die rolt overal ook net iets makkelijker overheen en met een wat lagere bandenspanning heb je ook wat meer comfort. Mocht je dan een keer aan een downhill avontuur denken kan je altijd een fiets huren, zoals je zelf al aangeeft heb je nu ook een goede fiets kunnen huren.
succes met je keuze!
wvn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 21 augustus 2015, 13:13
Mijn mountainbike: HT: Trek 4500 - 2006 FS: Scott Spark Twenty 2012

Dank voor jullie reacties. Afgelopen week heb ik toch maar de knoop doorgehakt, een 2e handse Scott Spark (en nog binnen mijn budget :)) Ik ben benieuwd ...
wvn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 21 augustus 2015, 13:13
Mijn mountainbike: HT: Trek 4500 - 2006 FS: Scott Spark Twenty 2012

Afgelopen zondag, gisteren dus.. mijn eerste ronde gemaakt op mijn 'nieuwe' fiets. Ik moet zeggen, wat een plezier heb ik er aan beleefd om op een fully in de bossen te rijden.

Enige minpunt is dat ik een paaltje over het hoofd zag en mijn achter derailleur bijna aan gort heb gereden :-? Resultaat, een kromme ophanging... Weet iemand toevallig of er in de buurt van Apeldoorn een goede Scott dealer zit? Of wordt het dan toch maar op de gok via internet bestellen?
Gebruikersavatar
jacobsentertainment
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 11:16
Mijn mountainbike: Cannondale, Scalpel, FSI, Scalpel HT.
Contacteer:

wvn schreef:Afgelopen zondag, gisteren dus.. mijn eerste ronde gemaakt op mijn 'nieuwe' fiets. Ik moet zeggen, wat een plezier heb ik er aan beleefd om op een fully in de bossen te rijden.

Enige minpunt is dat ik een paaltje over het hoofd zag en mijn achter derailleur bijna aan gort heb gereden :-? Resultaat, een kromme ophanging... Weet iemand toevallig of er in de buurt van Apeldoorn een goede Scott dealer zit? Of wordt het dan toch maar op de gok via internet bestellen?
Bij de betere LBS kun je vaak meerdere types bestellen/kopen, en een goeie LBS kan/zal je ook de juiste richting op helpen. Ik ben in Apeldoorn niet bekend met goeie shops, maar er is vast iets te vinden hier op het forum.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot........... I don't necessarily agree with everything I say.
Plaats reactie