Hoe schakelen met Shimano Deore SL-M610 Rapidfire shifters

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
TheoTM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 12 augustus 2015, 08:07

Hoi,

Een half jaar geleden heb ik na veel oriënteren mijn eerste mtb gekocht: Een Cube Attention SL 29. Ik fiets twee/drie keer per week en ben er erg tevreden mee.

Afgelopen weekend heb ik de cockpit bijgesteld, naar aanleiding dat ik met drie vingers moest remmen omdat de handremmen te ver langs de grip liepen. Daarom heb ik de remmen en shifters een stukje naar binnen geplaatst. Ik kan nu met twee vingers remmen. Met alleen de wijsvinger gaat niet omdat dan de shifters te ver ver weg staan, maar dat vind ik (nog) geen probleem.

Waar het om gaat is dat ik er nu achtergekomen ben dat de Rapidfire shifters op twee manieren te bedienen zijn: 1) Naar een kleiner tandwiel met de wijsvinger en naar een groter tandwiel met de duim OF 2) zowel groter als kleiner met de duim. De exacte plaatsing van de shifters lijkt wat afhankelijk van de methode die je gebruikt; om met de duim groter en kleiner te kunnen schakelen moet je de shifter wat verdraaien omdat je anders met de duim wat lastig kleiner kunt schakelen.

Welke schakelmethode is aan te bevelen bij dit soort shifters?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Methode 1 gebruik ik. M'n vingers zitten als vanzelf op die plek.

Maar je schrijft dat je je shifters ook heb verplaatst. Heb je i-Spec of zitten shifter en rem beiden met hun eigen klemband aan je stuur vast? Indien het laatste, kun je overwegen om shifter en rem om te draaien (als je dat nog niet gedaan had).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Dit systeem heet 2-Way-Release.
Persoonlijk gebruik ik ook methode 1.
De aan te bevelen schakelmethode voor jou kun je eigenlijk alleen jezelf bepalen.
Het is persoonlijke voorkeur, enigszins ook waar je aan gewend bent.
Het schakelen alleen met de duim heeft als voordeel dat je vingers vrij hebt voor de rem.
Sommigen remmen zelfs alleen met de middelvinger, mede omdat dit de sterkste vinger is.
Gewoon een aantal zaken uit proberen en degene gebruiken welke voor jou het beste werkt.
TheoTM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 12 augustus 2015, 08:07

Kapitein Iglo schreef:Maar je schrijft dat je je shifters ook heb verplaatst. Heb je i-Spec of zitten shifter en rem beiden met hun eigen klemband aan je stuur vast? Indien het laatste, kun je overwegen om shifter en rem om te draaien (als je dat nog niet gedaan had).
Rem en shifters hebben idd. hun eigen klemband. Heb ze even omgedraaid, maar dan is er een minimale afstand van ca. 1 cm tussen de shifters en de rem. De handles van de shifter zitten dan te ver onder de grip, dus dat schakelt voor mij niet lekker.
Als ik volledig met de duim schakel (methode 2) moeten de shifters ook verder naar binnen, behalve dat ze wat gedraaid moeten zijn.
TheoTM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 12 augustus 2015, 08:07

massen schreef:Dit systeem heet 2-Way-Release.
Persoonlijk gebruik ik ook methode 1.
De aan te bevelen schakelmethode voor jou kun je eigenlijk alleen jezelf bepalen.
Het is persoonlijke voorkeur, enigszins ook waar je aan gewend bent.
Het schakelen alleen met de duim heeft als voordeel dat je vingers vrij hebt voor de rem.
Sommigen remmen zelfs alleen met de middelvinger, mede omdat dit de sterkste vinger is.
Gewoon een aantal zaken uit proberen en degene gebruiken welke voor jou het beste werkt.
Methode 1 in combinatie met de middelvinger trekt mij inderdaad ook aan. De wijsvinger wordt in ieder geval niet geplet als je de rem inknijpt :tong
Plaats reactie