pedalen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
butengeweun
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 07:23

Na wat rondjes zonder klickers en er een keer af-gestuiterd te zijn ivm voeten niet op de pedalen kunnen houden ben ik op een speurtocht naar:

* niet te dure combi (schoenen, klickers, plaatje)
* makkelijk in en uitklikken
* er ook met een gewone schoen op kunnen fietsen (zo niet graag makkelijk wisselbaar ivm fiets ook veel gebruikt wordt voor stadsvervoer)

Ik ben er al achter dat ik naar het spd systeem moet kijken maar welke merken zijn goed.

Ik hoop dat jullie mij een stukje wegwijs kunnen maken.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Oei er zijn veel verschillende soorten, shimano heeft wel een mooi combi pedaal de pd-a530
butengeweun
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 07:23

Dat is ook mijn probleem ik zie pedalen tussen de 20 en 200 euro dan vraag ik me af wat is het verschil, is goedkoop dan echt troep of gewoon goed maar zal misschien na 2 jaar op zijn en die van 40 na 3/4 jaar of zit daar geen verschil in?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

butengeweun schreef:... en er een keer af-gestuiterd te zijn ivm voeten niet op de pedalen kunnen houden
Symptoombestrijding...

1) Op de Shimano pedalen is niet echt veel aan te merken. Wanneer je bedenkt dat pedalen met cleats geleverd worden die je bij de duurdere ook moet vervangen, kun je redelijk wat goedkope setjes verslijten...
2) Schoenen worden door tig fabrikanten gemaakt, niet alle met dezelfde pasvorm. Wat goed is en wat niet goed is, is gebruiks- en voorkeursafhankelijk. Een set stijve XC schoenen met gesps zijn echt totaal anders dan SPD gympen met veters en ik zou niet een van beide per definitie beter willen noemen.
3) "Combi" pedalen is een keuze, persoonlijk vond ik het op een spinning bike al *** te moeten 'zoeken' naar de juiste kant.
4) Zolang je geen combinaties kiest waarbij de schoen vastloopt op een kooi, is in- en uitklikken gewoon af te stellen middels de veerspanning. Eventueel zijn er nog multi-release plaatjes om het nog makkelijker te maken (met trade-off).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

Mijn fiets had bij aflevering ook combi pedalen omdat ik dacht lekker makkelijk voor alle situaties. Maar het was toch te vaak zoeken naar de juiste kant als je weer wilt inklikken, dus heb ik ze alsnog vervangen door een paar XT pedalen. Klikt altijd goed in zonder bij na te hoeven denken.
Naast mijn Specialized schoentjes met carbon zool, waar amper op te lopen valt, heb ik ook een paar Mavic Alpine MTB schoenen met veters en klittenband erover. Daar kun je nog best aardig mee lopen (plaatje hoor je wel wat tikken op bestrating), maar ik vind ze vooral ook prima fietsen. Voor mij een fijne combi-schoen en niet al te duur.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Reed zelf jaren lang op alle spd varianten, maar vind nu dat Crankbrothers ook leuke pedalen maakt.
Qua looks vind ik ze beter bij mijn beleving passen.
Prijzen van 39 tot 329 euro

Time ATAC is ook een eigen systeem
van 49 tot 110 euro

Mavic heeft ook een eigen systeem.
Beperkte keuze.

Er zijn ook andere merken die pedalen maken voor het Shimano Pedaling Dynamics (SPD) systeem.
Ritchey is er 1 die (vind ik) hele mooie maakt.
http://www.bikester.nl/398189.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als je Shimano SPD wil, zet er een setje PD-M520 op. (zijn iets van €30,- bij de webshops) Voor de Nederlandse omstandigheden perfecte pedalen. De andere modellen werken vaak niet als je schoen vol zit met zand of modder. Het zijn de beste onder XT. En eerlijk gezegd merk ik nagenoeg geen verschil met de XT pedalen op mijn fully.

Zo'n combi ding zou ik niet doen. Als je één keer SPD gewent bent wil je toch niet meer los rijden. In plaats daarvan zou ik gewoon "goedkope" toerschoenen er bij nemen. Op die dingen is prima de hele dag te lopen, trappen best goed, en valt niet direct op als "fietsschoenen" Zelf heb ik net de Shimano MT34 er bij genomen voor als we aan de route werken. Prima schoentjes!
Ik ga er gezien je vraag even van uit dat je nog een beginnende biker bent. Als je straks de smaak goed te pakken hebt neem je er gewoon voor het echte werk een paar serieuze MTB schoenen bij. (Zeer stijve carbon zool waardoor er geen energie verloren gaat aan het doorbuigen van de zool)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik rij met de Crankbrothers Mallet 2 i.c.m. Shimano M088 mtb schoen dat bevalt goed, af en toe nog een omval momentje :oops: omdat ik niet snel genoeg uitklik. maar geen gezoek meer naar de juiste positie op de trapper.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En waarom niet gewoon goede flat pedalen. Hoef je helemaal niet te klikken en met goede schoenen zit je nagenoeg net zo "vast".

vb. http://nextbikeparts.nl/mountainbike/aa ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false; of de duurdere neutron of protron.

schoenen vb. http://nextbikeparts.nl/bescherming/sch ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;

discussie flats of klik: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ilit=flats" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik mag toch hopen dat het niet 4 maanden duurt om een beslissing te nemen over een paar pedalen...

(vr 24 juli 2015)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

:lol: :lol: :lol: heb ik niet eens naar gekeken... :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Daar zeg je wat. Tijd voor een automatisch slotje? (Maand geen reactie? Slotje)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De schuld van Hans. :lol:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Tijgerhaai schreef:Daar zeg je wat. Tijd voor een automatisch slotje? (Maand geen reactie? Slotje)
Dat zal bij veel topics niet handig zijn. Wel vind ik het ook irritant dat er nooit een afsluitende post gepost wordt door een TS. Wel altijd een vraag stellen, probleem voorleggen maar de uitkomst wordt bijna nooit gedeeld.
Plaats reactie