Nieuwe hybride fiets, maar welke? Edit: oh nee, toch een MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Klopt alleen het testen van een canyon is wat lastig
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Zowel de Cube LTD pro in 27,5" als 29" zijn qua prijs/afmontage verhouding zeer goed. (Mede doordat ze beide een Reba voorvork hebben)
Dan komen in volgorde:
Merida Big nine 600
Trek X-Caliber 9
Trek SF 5
Zijn allemaal goede fietsen. Maar in mijn ogen net iets minder dan de Cube.
Probeer een proefrit te regelen op zowel de 27,5" als 29" Cube om het gevoel te krijgen.
We zitten nu op het moment dat de 2015 modellen niet meer gemaakt worden en zo langzamerhand de 2016 modellen in de winkels komen.
De 2015 modellen gaan nu hogere kortingen krijgen, maak hier gebruik van zou ik zeggen.
Ik heb zelf net ook een 2015 model aangeschaft, ik heb zelfs 32% korting in de wacht gesleept.
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

Vandaag een middagje rondgekeken voor orientatie. Eerst naar een lokale fietsenmaker, die hadden de Cube LTD Pro 2015 op de website staan. Daar aangekomen, geen Cube LTD Pro 2015. Helaasch. Verder wel goed geholpen, werd me een 27,5 aangeraden ivm de wendbaarheid. Ze hadden ook wel wat Ridley's staan maar niks wat me echt kon bekoren.

Toen maar even de andere kant opgereden naar 12GO Biking. Ik had al wel wat gelezen natuurlijk maar mijn god :o , lijkt wel een supermarkt, en druk! Anyway, daar stond wel de Cube en ook de Merida die op mijn lijstje staat. Hier werd me door de verkoper trouwens een 29 aangeraden omdat ik er ook een beetje mee op de weg ga rijden en een 29 het daar fijner doet. En hij kwam met een alternatief, de Focus Black Forest 29R LTD2015, voor €899, dus nog €100 goedkoper dan de Cube en de Merida. Toen ik tussen neus en lippen zei, dat die 2015 modellen misschien nog wel wat goedkoper werden zei hij resoluut:"Nee bij Cube maken ze niet te veel, dus is er niet veel meer als de nieuwe modellen uit komen." :roll: Nu is 12GO natuurlijk al één van de goedkoopste aanbieders maar ik vond het wel een leuke :wink:.

Ook opvallend, bij beide winkels werd er gesteld dat de verschillen tussen de merken en hun geometrie eigenlijk niet zo relevant is omdat ze (nadat je voldoende koopsignalen hebt gegeven :lol: ) je toch helemaal opgemeten en de fiets afgesteld wordt tot je lekker op de fiets zit.

Maar goed, de Merida is afgevallen, de Focus erbij gekomen als kandidaat, dat lijkt toch vrij veel fiets voor het geld. Betere voorvork o.a.? https://www.12gobiking.nl/p/focus-black ... tent_specs" onclick="window.open(this.href);return false;.

En ik kijk met een schuin oog ook nog naar de internet aanbieders Canyon en Radon. Toch ook erg interessant.

Tot besluit nog een curieuze vraag. Bij wielrenfietsen zie je meestal de kabels door het frame gaan, bij veel MTB's lopen ze gewoon nog buitenlangs. Ik vind in het frame mooier, maar wat is daar eigenlijk de reden voor dat je dat bij MTB's veel minder ziet?

Tot zover mijn avonturen op zoek naar een MTB.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Hoe verklaart de verkoper dan dat er nog steeds 2014 Cube's verkocht worden bij hun:
https://www.12gobiking.nl/mountainbikes ... td-29-2014" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben niet zo'n geometrie expert en heb ook niet gekeken naar de verschillen in geo van deze modellen.
Maar lijkt mij dat de geometrie en het afstellen wel 2 verschillende zaken zijn.
Er zit natuurlijk wel een relatie in.

De Cube LTD Pro heeft interne bekabeling, denk wel alleen de schakel kabels en niet de remkabels.
Ik denk dat de grootste reden kosten is.
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

Geometrie en afstellen zijn natuurlijk twee verschillende zaken, maar het kwam er volgens hen op neer dat de verschillen in geometrie ook weer niet zo groot zijn tussen de diverse merken, zodat er dmv de afstelling altijd wel de juiste positie in te stellen is. Tenminste, dat is wat ik er van begrijp.

Maar wat vind je van de Focus? Goeie aanbieding of niet?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het verschil tussen de Cube's en de Focus is de voorvork.
Een fox evo tegenover Reba.
Hier kun je denk ik veel discussie over vinden op dit forum.
De een wil perse een fox en de ander een RS (Reba in dit geval).
Imo is het wel een goede aanbieding.

Bij een heleboel fietszaken is de afstelling van het zadel de enige.
Je kunt ook het een en ander doen met stuur, stuurpen en spacers, maar dan verander je tevens de geometrie en ook in bepaalde mate het gedrag van de fiets.
Maar hier kunnen andere mensen op dit forum je beter over informeren dan mij.
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

frank1977 schreef:
Maar wat vind je van de Focus? Goeie aanbieding of niet?
Op zich wel, maar afmontage loopt uiteen. Achterderrie xt, voorderrie slx en shifters deore. Ik denk dat er voor 900 EUR minstens een geheel slx afgemonteerde fiets kunt vinden.
Het is natuurlijk ook belangrijk dat een fiets goed zit en aanvoelt..

P.s. En als je 100 eur nog bij legt hebt je een bulls met geheel xt :roll:
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Michel__ schreef:
frank1977 schreef:
Maar wat vind je van de Focus? Goeie aanbieding of niet?

P.s. En als je 100 eur nog bij legt hebt je een bulls met geheel xt :roll:
en een slecht balhoofd op de koop toe
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ik denk dat het veelal te maken heeft met het terrein, de interne kabelloop, immers hebben de kabels bij een mtb meer te verduren en zullen ze gauwer aan vervanging toe,Door ze extern te laten lopen is dit klusje makkelijker te doen
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

Gevoelsmatig neig ik nog steeds iets meer naar de Cube. Volgende stap zal dan wel meten, passen, zitten en mogelijk proefrijden worden.
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

Vandaag naar Roelofarendsveen gereden om te kijken bij Bike-Zone naar een mooie Cube. Als eerste, wat een prettige winkel zeg, goede uitleg, kennis van zaken, prettig geholpen, even rijden geen probleem, zonder de druk van meteen te moeten kopen. Dus ik heb daar maar meteen gekocht :winkie:

Het is alleen niet de LTD Pro geworden, maar de Acid 29. De zit was prima, stuur erg breed, dat wordt nog iets ingekort. Nu eerst op vakantie en na de vakantie ophalen :-q
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Bij 12go zit ook Mantel in de buurt.
Ook zo'n supermarkt met een mooie webshop.
Klein beetje geld erbij dan heb je bv zo'n prachtmachine.
http://www.mantel.com/trek-superfly-7-2 ... RhcnQxOQ==" onclick="window.open(this.href);return false;
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

12Go zit in Moordrecht (Gouda), Mantel in Arnhem, hoezo in de buurt? :roll:

En €1.250 is ruim 33% meer dan de Acid die ik nu gekocht heb hoezo maar een klein beetje geld erbij? :wink:

Ik heb hier op het forum eens gelezen van iemand, dat die spulletjes vaak te goedkoop verkoopt omdat hij daar een goed gevoel van krijgt, ik heb net zoiets, alleen dan met aankopen, als ik goed geholpen wordt en er een goed geval van krijg voert de gunfactor de boventoon :D
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Dacht dat 12go in de buurt van Mantel zat.
Mijn fout.
Voor de rest snap ik je verhaal niet zo, maar dat zal wel aan mij liggen.
De samenhang van verschillende zaken in je laatste alinea ontgaat mij even helemaal.
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

Geeft niks.
Plaats reactie