Nieuw / beginnen met MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Awaken
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 juli 2015, 15:19

Hallo allemaal,

Mijn naam is Rikkert, 35 jaar oud en ben nu 2x/week actief met spinnen en woon in Den Bosch. Nu wil ik graag iets meer uitdaging hebben, en daarnaast ook op zoek naar iets meer buitenlucht :D . Nu wil ik graag gaan MTB-en, maar hoe meer ik lees, hoe meer vragen er bij mij op komen, en bij iedere vraag die ik beantwoord komen er 2 terug. Ik ben dus een beetje zoekende hoe en waar en met wie te beginnen.

Vragen die ik nu heb zijn:

1) Materiaal. Wat is een goede fiets/goede merken? Waar moet ik allemaal rekening mee houden? Ik ben zelf 1.88/90kg. Ik zat zelf te denken aan een XC fiets. Het budget voor een fiets is tussen de €1300-1500 (volledig geleverd/afgemonteerd).

2) Wat heb ik allemaal nodig aan randzaken? (reparatieset, kleding, helm, schoenen etc). Mogelijk dat ik zaken vergeet.

3) Dit is het punt waar ik nu het meest tegen aanloop, en dat is dat ik graag een selecte leuke groep/club of verenging zoek waar je gezellig mee kan MTB, maar waar de sportieve prestatie wel aanwezig is en regelmatig mee kan afspreken. Zondagochtend heeft een voorkeur, maar zaterdagen of avonden zijn ook mogelijk. Ik hoef geen wedstrijden te spelen, maar zoek wel een uitdagende workout met gezelligheid voorop. Veel websites van verenigingen spreken me niet echt aan of zijn niet actueel / goed onderhouden. Dus goede ervaringen met en van mensen over clubs/verenigingen of onderlinge afgesproken groepen zijn meer dan welkom.

Groet

Rikkert
Laatst gewijzigd door Awaken op ma 20 juli 2015, 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Allereerst natuurlijk welkom ;)

Voor puntje 1 kun je hier alvast een klein beetje inlezen:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=29213" onclick="window.open(this.href);return false;
Je budget is prima voor een XC gerichte HT, daar kun je absoluut wat moois voor uitzoeken.

Punt 2 is heel persoonlijk (net hoe ver je zelf wilt gaan), maar een binnenband, bandenlichters, pompje, minitool en een missing link voor je ketting is wel het minimale qua gereedschap.
(en natuurlijk de kennis om deze te gebruiken ;) )
Qua kleding kom je al goed weg met een broek met een zeempje, een sport shirt, fiets schoenen, handschoenen en een helm.

Voor punt 3 is het handig om te weten waar je vandaan komt!
Laatst gewijzigd door MacReal op ma 20 juli 2015, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

In jouw budget zijn alle hardtails dus zonder achtervering. Een prima keus
voor een fully zul je dieper in de buidel moeten.

Verder is een goede broek met degelijke zeem wel een vereiste.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het een en ander hangt ook af van hoe je het onderhoud van de fiets wilt doen.
Als je veel het bos in gaat heeft de fiets ook redelijk veel onderhoud nodig.
Als je het leuk vind om aan de fiets te sleutelen kan je ook via het internet een fiets bestellen.
Maar dan heb je wel het een en ander aan gereedschap nodig.
Wil je dit allemaal niet dan kun je het best terecht bij een lokale lbs (lees fietswinkel/fietsenmaker)
Het kleine onderhoud (schoonmaken/smeren) zul je zelf dienen te doen.

Met jouw budget kun je zonder problemen een mooie hardtail aanschaffen + kleding, helm, schoenen en reparatiesetje.
Ga gewoon eens langs bij 1 of 2 fietswinkels, maak eens een proefrit (of nog beter meerdere op verschillende fietsen).
Geef je bevindingen door en kunnen we aangeven/adviseren of het wat is voor je.

Nu is de tijd aangebroken dat de 2016 modellen zo langzamerhand binnenkomen en dat de winkels de 2015 modellen met hogere korting verkopen. Maak hier gebruik van.
Bij een aantal merken/winkels is een 20% korting wel te krijgen.
Awaken
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 juli 2015, 15:19

@Punt 3: Ik kom uit Den Bosch. Heb de OP ook even ge-update.
Awaken
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 juli 2015, 15:19

Na wat Googlen kwam ik op de volgende fiets uit:

Giant Talon 27,5 Race LTD

http://www.giantstore-denbosch.nl/nl-nl ... 527/75940/" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dat een goede fiets/kwaliteit om mee te beginnen?

Daarnaast zijn er nog mensen uit de omgeving Den Bosch die advies kunnen geven over MTB activiteiten in de omgeving om met mensen af te kunnen spreken?

Groet,

Rikkert
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Wat betreft afmontage is er niets mis met deze fiets.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De Talon Race is een goede fiets om mee te beginnen.
Kijk of je hem via een lbs kunt krijgen, want dan krijg je vermoedelijk wel een korting.
En maak toch even een proefrit.
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Denk ook even na of je 27,5" wil of 29" is wel een verschil.
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Awaken
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 juli 2015, 15:19

Waar zit het verschil in gebruik precies in tussen een 27.5 en 29er?
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

*
Laatst gewijzigd door George op wo 22 juli 2015, 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Adviestopics zijn om advies te geven, niet om je spullen aan je bieden. Geen handel buiten het verkoopdeel aub.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

http://www.atbbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
https://m.facebook.com/AtbClubDeReetjes ... bDeReetjes" onclick="window.open(this.href);return false;
Awaken
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 juli 2015, 15:19

Hoi allemaal,

Een update van mijn kant. Afgelopen week is de fiets eindelijk geleverd. Het is uiteindelijk een CUBE LTD 29 SL 2015 geworden.

http://www.cube.eu/nl/bikes/mtb-hardtai ... line-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;

Goed afgemonteerd met xt componenten. Hij rijdt voortreffelijk.

Gisteren mijn eerste ronde Loonse Drunense Duinen gereden en dat ging eigenlijk vrij goed. Conditie kan nog beter, MTB is toch andere koek dan spinnen; met name in mijn rug en mijn armen voelde ik het goed. Benen gingen wel goed. Uiteindelijk kon ik het wel redelijk vol houden, al verspil ik nog teveel energie doordat de techniek niet optimaal is. Met name in de bochten, en juist schakelen valt zeker veel te halen.

Tijdens het rijden merkte ik dat er bijna geen tijd is om de bidon goed te pakken, dus dat gaat een Camelbak worden.

Mbt de SPD pedaaltes ben ik slechts 2x gevallen, en dat was beide keer in de korte stukjes mul zand. In SPD pedaaltjes klikken fijn in en uit, alleen in mul zand ben ik dan net te laat met uitklikken. Gelukkig val je zacht in de zandbak :).

De klimmetjes, dalen, en de obstakels gingen allemaal redelijk gezien de eerste keer, en ik ben nergens stil gevallen. Bochtentechniek is nog beetje angstig, dus daaraan ga ik zeker werken, daar dit veel energie kost bij remmen om weer op te moeten trekken tot snelheid.

Volgende week een MTB workshop ingepland...wordt vervolgd.

Als er meer beginners zijn die rondje LDD doen, en die samen een keer willen afspreken dan hoor ik het graag. Met zijn 2-en of meer is toch iets veiliger en fijner rijden.

Groet,

Awaken
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Rug en armen kun je wat aan doen. Door middel van de fiets afstellen zoals je stuur aanpassen hoger of lager, Dichterbij of verder af. De rug is voornamelijk actiever zitten en staan, ofwel die billen van dat zadel om harde klappen te ontwijken
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Erg mooi fietsje!

Zo'n clinic / workshop is een uitstekend idee. Kun je aan de basiselementen werken, en evt nog wat uitbreiden.
Camelbak: :-q Heb er ook 1, en is ideaal.
Plaats reactie