Ketting springt van cassette af - lijkt het

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
JvZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 22:02

sinds enkele weken ben ik ook de trotse bezitter van een eigen mountainbike en erg blij mee!
fietst heerlijk, schakelt lekker, niks mis mee, totdat ik een echt mtb parcours afga.

Als ik over een boomstronk of obstakel ga heb ik het idee dat mijn ketting afspringt van de cassette. Naja ik zie het niet, maar zo klinkt en voelt het wel! alsof mijn ketting even los komt en dan op een ander tandwiel neerkomt en ik weer moet schakelen om hem op de juiste stand te zetten en je dus even in het luchtledige trapt.

komt dit omdat ik dan in de verkeerde versnelling "scheef" rij? dus voor op zn zwaarst en achter op zn lichtst (per ongeluk)? Is de ketting te lang, is het niet goed afgesteld of is dit normaal? :) het is best vervelend als je naar beneden gaat en bij een obstakel springt je ketting alle kanten op!

ik heb de fiets nieuw bij een LBS gekocht (Cube ltd pro) en kan altijd daar vragen hoe of wat of voor een beurt langsgaan, maar wil toch eerst kijken of ik er zelf iets aan kan doen! zo leer je nog eens iets :)

alvast bedankt!
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Oefen eerst een tijdje de juiste manier van schakelen en kijk dan of het fenomeen verdwijnt voordat iedereen hier zijn grijze cellen in de strijd gooit.
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Er vanuit gegaan dat je jouw versnellingen correct gebruikt; het zou mogelijk kunnen zijn dat jouw derailleurbinnenkabel te strak of juist iets te los zit afgesteld.
In beide gevallen is het mogelijk dat jouw ketting onverwacht en ongewenst naar een ander tandwiel overspringt zonder dat je schakelt.
Op Youtube zijn filmpjes te vinden over hoe je een derailleurkabel kunt afstellen.
Je kunt ook naar jouw lbs gaan en vragen of je mee mag kijken hoe hij dat doet.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Als de mtb net een paar weken oud is, kan de derailleur opnieuw afgesteld moeten worden. Ben even kwijt waardoor dit precies is, stukje initiele kabelrek ofzo. Hoeft dus niet elke paar weken, maar alleen bij nieuwe kabel.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Het kan zijn dat je bij de sprong, per ongeluk wat achteruit trapt, waardoor de ketting naar een kleiner kransje achter kan lopen. Zeker bij groot voor, groot achter.
En daar kunnen je derailleurs niets tegen doen. Let er eens op en kijk of dat misschien gebeurt.
JvZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 22:02

bedankt allemaal voor de snelle antwoorden!

volgens mij doe ik niet heel veel mis met schakelen en zal er komend weekend nog eens goed op letten. als het zo blijft dan gaan we langs de LBS :)
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ketting moet je niet helemaal scheef rijden. (uitgezonderd 1*x setup) Meeste shifters hebben indicators als je die combinatie in de gaten houd moet het goed gaan. a.k.a. kleinste blad voor is rechter vakje. Midden blad, middelste vakje. Grote blad, linkervakje. (bij 3*x setup) Er is wat overlap, maar grote blad voor en achter, of kleine blad voor en achter gaat niet goed werken.
◼︎ Go round the outside.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ik dacht hetzelfde te hebben alleen moest ik heel erg wennen aan de shifter per ongeluk te ver doordrukken wat resulteert in terugvallen van ketting
JvZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 22:02

hmm het lijkt er op dat het toch aan mijn schakelskills lag :)) ff wat gegoogled over de do's en donts van het schakelen, het zelfde rondje nog een paar keer gedaan en heb er nog zelden last van gehad

bedankt allemaal
Plaats reactie