Advies mtb

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
JarideKoning
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 juli 2015, 16:46

Aller eerst zal ik mij zelf even voorstellen.
Ik ben Jari de Koning 18 jaar oud en doe aan verschillende sporten. (hardlopen, scheidsrechter voetbal)

Na een aantal keer een mountainbike gehuurd te hebben wil ik er een gaan aanschaffen. Net als vele andere beginners loop ik vast bij het maken van de keuze. Omdat er simpelweg 'te veel' keuze is.

Ik wil de mountainbike gebruiken in de omgeving Utrechtse Heuvelrug, en ben van plan recreatief te gaan rijden. Omdat ik zelf nog geen ervaring heb met mountainbikes wil ik graag wat meer informatie hebben, daarnaast ben ik ook benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen.

Ik ben op zoek naar een 27.5 inch, met ongeveer een prijsklasse +- 800.
Via internet kwam ik op de volgende modellen uit:

Merida Big Seven 100
http://www.biketotaal.nl/fietsen/30643/ ... rijs-groen" onclick="window.open(this.href);return false;

Cube Attention 27.5
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-atten ... 2015-heren" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben zelf 1.80 lang.

Raden jullie mij deze fietsen aan?

Ik hoor het graag!
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Heel veel verstand heb ik er (nog) niet van maar volgens mij is de cube qua afmontage de beste keus.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Cube is de betere in Dit verhaal. Maar voor dat geld zijn er zat andere leuke en betere bikes te koop
Dennis81
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 17 december 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Canyon nerve 29

*
Laatst gewijzigd door George op wo 22 juli 2015, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Adviestopics zijn om advies te geven, niet om je spullen aan je bieden. Geen handel buiten het verkoopdeel aub.
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Van de fietsen die jij noemt, is de Cube een goede keuze, maar misschien kan je verder kijken en orienteren naar meer merken in die prijs klasse?
'Be like water my friend'
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Wat is voor jou de reden dat je voor 650b gaat?
Een 29er heeft voor beginners onder andere stabiliteit als voordeel.

Van de genoemde 2 is cube de betere keuze in mijn ogen.

Voor een 29er is dit een zeer interessante aanbieding:(€749)
https://www.12gobiking.nl/mountainbikes ... tent_specs" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Wanneer je voor een 650B wil gaan, probeer het gewoon lekker uit en ga op je eigen ervaringen af.
Zelf heb ik goed bedoelde adviezen gehad van meer ervaren mtb ers, onder hen enkele voorstanders van 29 ers, en gaven me ook het advies om voor een 29 er te gaan.
Zelf heb ik een 29 geprobeerd en voelde me net een kabouter op een intercity, en de wendbaarheid van een stoomwals :lol:

Terwijl iemand anders weer wendbaarder dan mij is op een 29 er.

Probeerde een 27,5 of 650B, en dat was een echt een stuk meer in mijn straatje.

Kortom,probeer alles maar doe wat jou het beste past/voelt. :-q
'Be like water my friend'
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Wat me opvalt is dat het heel erg geo afhankelijk is hoe de fiets aanvoelt ik rij ook 29er maar nooit het gevoel van stoomwals of intercity gehad,
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

niels.o schreef:Wat me opvalt is dat het heel erg geo afhankelijk is hoe de fiets aanvoelt ik rij ook 29er maar nooit het gevoel van stoomwals of intercity gehad,
Zou erg goed kunnen, heb enkele Specialized 29 ers geprobeerd weet niet eens welk type,in de shop, en vond het niet iets voor mij, dag erna een Scott Scale 27,5 geprobeerd en zo blij als een kind.

Het lijkt mij persoonlijk sterk dat een 29 er mij lekker speels zou aanvoelen, heb altijd dat gevoel gehad op een mega grote fiets te zitten, zelfs voetje aan de grond is een drama.Ben 1.71mtr
Ben altijd gewend aan 26" (Trek/Koga) echt gigantisch lekker speels en direct, makkelijk te managen
Heb nog steeds 26"staan en vind het persoonlijk het leukste rijden, maar dat terzijde

Wat voor de een fijn voelt. .

Probeer zo veel mogelijk uit.
'Be like water my friend'
JarideKoning
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 juli 2015, 16:46

Bedankt voor de reacties!

Ik merk dat er veel persoonlijke verschillen zijn.
Ik ga nog maar eens goed informeren vergelijken om daaruit bij de dealer mountainbikes te kunnen testen. Om zo erachter te komen wat goed bij mij past.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

*
Laatst gewijzigd door George op wo 22 juli 2015, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Adviestopics zijn om advies te geven, niet om je spullen aan je bieden. Geen handel buiten het verkoopdeel aub.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Bushwackert schreef:
niels.o schreef:Wat me opvalt is dat het heel erg geo afhankelijk is hoe de fiets aanvoelt ik rij ook 29er maar nooit het gevoel van stoomwals of intercity gehad,
Zou erg goed kunnen, heb enkele Specialized 29 ers geprobeerd weet niet eens welk type,in de shop, en vond het niet iets voor mij, dag erna een Scott Scale 27,5 geprobeerd en zo blij als een kind.

Het lijkt mij persoonlijk sterk dat een 29 er mij lekker speels zou aanvoelen, heb altijd dat gevoel gehad op een mega grote fiets te zitten, zelfs voetje aan de grond is een drama.Ben 1.71mtr
Ben altijd gewend aan 26" (Trek/Koga) echt gigantisch lekker speels en direct, makkelijk te managen
Heb nog steeds 26"staan en vind het persoonlijk het leukste rijden, maar dat terzijde

Wat voor de een fijn voelt. .

Probeer zo veel mogelijk uit.
Om hier even op terug toekomen, gisteren een epic comp carbon 2015 getest in het bos, en inderdaad is dat heel anders rijden dan mijn hardtail, ik durfde niet te rijden zoals ik met mijn HT doe hij voelde lomper aan
JarideKoning
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 juli 2015, 16:46

Ik heb verder gezocht, me laten informeren bij meerdere winkels en tot de conclusie gekomen dat ik voor de 27,5 inch ga.

De modellen die mij aanspreken zijn.

Bulls Coperhead 3 2015
https://www.12gobiking.nl/p/bulls-coppe ... tent_specs" onclick="window.open(this.href);return false;

en de Bulls Coperhead 3 RS 2015
https://www.12gobiking.nl/p/bulls-coppe ... tent_specs" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou er voor mij als beginner verschil zijn tussen de fietsen? Of zal je dit pas merken op langere termijn i.v.m. de kwaliteit van het derailleur etc.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Waar ik me zorgen over maak is het balhoofd van de Bulls copperhead, die zijn euhm Hoe zeg je dat... nogal zwak. Kijk voor dat geld naar een cube ltd pro, ook bij 12go. Dezelfde afmontage met een beter balhoofd.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Wat ik zo zie is dat de afmontage gelijk is tussen de RS en de niet RS.
Het verschil zit in dat bij de RS zowel voor als achter steekassen worden gebruikt en interne bekabeling heeft.
Steekassen hebben als voordeel dat er minder flex is.

Dan komt de vraag is het de €300 verschil in prijs waard.
Ik heb mijn twijfel dat een beginner het verschil in flex echt gaat merken.
Plaats reactie