eMTB van Haibike / Bosch vs Yamaha powertrain

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
A3an
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 6 mei 2015, 22:16

Goede avond allemaal!

Ik sta op het punt om de knoop door te hakken m.b.t. mijn volgende MTB: het wordt een fully eMTB van Haibike. :winkie:

Nou gebruiken ze daar bij Haibike (afhankelijk van het model) of een Bosch of een Yamaha motor. Puur op de cijfers af zijn de verschillen tussen die twee niet zo groot (beide zijn 36V motoren met een vermogen van 250Watt die gebruik maken van een 400Wh Li-Io accu). Ik heb begrepen dat de Yamaha motor iets meer koppel ontwikkelt (70Nm t.o.v. de 60Nm van de Bosch motor) :lol: en verder zijn die twee behoorlijk aan elkaar gewaagd. Het enige verschil wat ik nog heb kunnen ontdekken is dat de Bosch computer display iets "gelikter" eruit ziet t.o.v. de japanner (eigen mening). Verder hebben beide computers evenveel functies, ondersteuningsstanden, enz.

Mijn vraag is:
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is er een reden waarvoor ik specifiek zou moeten kiezen voor die één of de ander? Wat zouden jullie adviseren?

Mvg
Adrian
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Mijn mountainbike: Sonder Camino

Ik neem aan dat je deze website zelf al had gevonden https://www.e-bikeshop.co.uk/blog/post/ ... explained/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb geen ervaring met de Yamaha en bij mijn Cube Stereo Hybrid 140 was de bosch ook de enige keuze.
Is het bij de Yamaha mogelijk om de assist-levels te wijzigen?
Bij bosch is het standaard 60, 120, 180, 240 oid maar ik zou dat liever iets anders verdelen maar ik weet niet of dit mogelijk is.

Voor welke motor verwacht je betere service bij jou in de buurt?
Gebruikersavatar
wear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 7 januari 2011, 18:12
Mijn mountainbike: Haibike sduro hardseven RX / sduro AllMtn RX

Hallo , moeilijk te zeggen welke het beste is . ik heb zelf voor de Yamaha versie gekozen omdat deze iets betaalbaarder is en iets krachtigere motor heeft de Haibike met Yamaha motor is ook wat stiller en bij sommige types heb je ook keus uit een dubbel voorblad . Zelf heb ik ondervonden dat je die echt niet nodig heb in het terrein de motor is zo krachtig dat je genoeg heb aan het grote blad .
Ook vind ik dat de Bosch motor opvallend aanwezig is in het frame bij de Yamaha valt hij minder op ( compact) . ik heb zelf voor de sduro hardseven gekozen doordat deze q prijs het beste lag ook gezien de af montage met een fox voor demper en xt onderdelen met voor 203 remschijf en achter 180 .
Als ik naar de accu duur kijk kan ik gemakkelijk 95 km fietsen op de weg en kost een rit door de Drunnense duinen ongeveer een kwart accu dus dat zit ook wel goed . tot nu toe voldoet hij prima aan mijn verwachting en hoop er nog veel lol mee te beleven . ik kan hem echt aanbevelen en hij zal je zeker een grote glimlach bezorgen. Wel moet ik toegeven dat ik hem al in november vorig jaar besteld heb en pas in April geleverd kreeg .. De levertijden zijn bij Haibike gewoonweg een RAMP . Na de vraag waarom kreeg ik te horen dat ze de eerste serie leveren aan hun eigen dealers in Duitsland en daarna pas in de buurlanden en dan ook wie het eerst besteld die krijgt hem ook als eerst geleverd . Daarbij ligt het er ook aan welk model je wil hebben , wil je een gelieft model dan weet je het nooit of hij ook daad werkelijk geleverd krijg omdat deze snel uitverkocht zijn en op =op ... jammer maar zo is het bij Haibike ....
eMTB ....
Gebruikersavatar
wear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 7 januari 2011, 18:12
Mijn mountainbike: Haibike sduro hardseven RX / sduro AllMtn RX

Ook een punt waar je rekening mee moet houden is dat er minder Haibike dealers in Nederland zijn en dat je niet altijd bij andere dealers terecht kunt met je fiets ..
Voor onderdelen is het niet altijd zo maar mogelijk om bij een dealer aan te kloppen omdat Haibike een gesloten dealerschap (winora) is en dat kan wel eens voor problemen zorgen .
eMTB ....
Gebruikersavatar
wear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 7 januari 2011, 18:12
Mijn mountainbike: Haibike sduro hardseven RX / sduro AllMtn RX

djamgils schreef:Ik neem aan dat je deze website zelf al had gevonden https://www.e-bikeshop.co.uk/blog/post/ ... explained/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb geen ervaring met de Yamaha en bij mijn Cube Stereo Hybrid 140 was de bosch ook de enige keuze.
Is het bij de Yamaha mogelijk om de assist-levels te wijzigen?
Bij bosch is het standaard 60, 120, 180, 240 oid maar ik zou dat liever iets anders verdelen maar ik weet niet of dit mogelijk is.

Voor welke motor verwacht je betere service bij jou in de buurt?
Hoi , bij de haibike zijn er 3 levels instelbaar namelijk HIGH STD en ECO .
eMTB ....
Zondaar
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 6 november 2008, 04:13
Mijn mountainbike: Staat naast mijn andere fiets..

Welke onderdelen moet je dan aan denken? Behalve de motor/elektrische deel dan..
Gebruikersavatar
wear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 7 januari 2011, 18:12
Mijn mountainbike: Haibike sduro hardseven RX / sduro AllMtn RX

Alle onderdelen die onder garantie worden vervangen geven meestal problemen bij een NIET dealer van Haibike om deze te claimen .Dat is wat mij verteld is bij mijn fietsenwinkel .. of het zo is geen idee ik hoop het niet mee te maken eigenlijk . Verder moet het geen probleem zijn na de garantie want de meeste onderdelen zijn gewoon van Shimano ..
eMTB ....
Gebruikersavatar
wear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 7 januari 2011, 18:12
Mijn mountainbike: Haibike sduro hardseven RX / sduro AllMtn RX

[imgAfbeelding][/img]
eMTB ....
Gebruikersavatar
wear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 7 januari 2011, 18:12
Mijn mountainbike: Haibike sduro hardseven RX / sduro AllMtn RX

[imgAfbeelding][/img]
eMTB ....
Gebruikersavatar
wear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 7 januari 2011, 18:12
Mijn mountainbike: Haibike sduro hardseven RX / sduro AllMtn RX

[imAfbeeldingg][/img] Haha sorry voor de grote ben niet helemaal bekend ermee !!
eMTB ....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De motor van Bosch is momenteel een van de minder efficiënte op de markt. De Yamaha is een stuk moderner en zal zuiniger omspringen met de stroom. Van de Yamaha weet ik het niet, maar voor de Bosch is geen accu te koop met een grotere capaciteit dan 400 Wh. Van de meeste andere merken wel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Biker 15
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 21 december 2014, 21:41

Ik heb zelf een e-mtb met een Bosch Performance motor 2015 model
Ben blij dat er genoeg Bosch servicepunten zijn in de regio want heb zelf al meerdere problemen ondervonden met pas 800 km op de teller. Bij Bosch motoren komt vaak een tik uit de motor, bij mij al na 200 km en de motor is geheel vervangen, na 450 km ondervond ik een 503 error (sensor fout)
Nu helaas bij 800 km weer een tik in de motor en de fiets gaat van de week weer terug na de Bosch dealer.
Ik ben jammer genoeg ook niet de enige met dit Bosch probleem want op meerdere internet fora lees ik hetzelfde.

Ik heb zelf geen ervaringen met Yamaha, wel dat zoals hierboven ook gezegd is dat er een stuk minder dealers zijn.
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Mijn mountainbike: Sonder Camino

Lars TB schreef:De motor van Bosch is momenteel een van de minder efficiënte op de markt.
Waarop baseer je het dat de bosch minder efficient zou zijn?
Gebruikersavatar
wear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 7 januari 2011, 18:12
Mijn mountainbike: Haibike sduro hardseven RX / sduro AllMtn RX

Biker 15 schreef:Ik heb zelf een e-mtb met een Bosch Performance motor 2015 model
Ben blij dat er genoeg Bosch servicepunten zijn in de regio want heb zelf al meerdere problemen ondervonden met pas 800 km op de teller. Bij Bosch motoren komt vaak een tik uit de motor, bij mij al na 200 km en de motor is geheel vervangen, na 450 km ondervond ik een 503 error (sensor fout)
Nu helaas bij 800 km weer een tik in de motor en de fiets gaat van de week weer terug na de Bosch dealer.
Ik ben jammer genoeg ook niet de enige met dit Bosch probleem want op meerdere internet fora lees ik hetzelfde.

Ik heb zelf geen ervaringen met Yamaha, wel dat zoals hierboven ook gezegd is dat er een stuk minder dealers zijn.
Hallo , ik moet zeggen dat ik ook een tik heb gehad ergens bij de motor , nu ben ik zelf op onderzoek uitgegaan waar het vandaan zou kunnen komen en ik merkte al snel dat het iets te maken had met de ophanging van het motortje zelf . Deze hangt met 3 bouten in het frame na verloop van tijd kunnen deze iets los gaan zitten wat een vreemd gekraak teweeg bracht . telkens als ik de bouten opnieuw aandraaide kreeg ik daar een tik voor terug die ik voelde in mijn pendalen . Opnieuw iets lossen gezet en het verdween weer maar begon het kraken opnieuw . nu heb ik het motortje laten zakken en heb de ophanging ( waar het motortje het frame raakt aan de binnen zijde )
heb ik met koperpaste ingevet .. nu heb ik de 3 bouten hand vast gezet en ik moet zeggen dat ik hem "gelukkig" nog niet gehoord heb .
Nu is het bij Haibike Yamaha ook dat je de 3 bouten met precies 22 nm moet aandraaien .

groetjes .
eMTB ....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

djamgils schreef:
Lars TB schreef:De motor van Bosch is momenteel een van de minder efficiënte op de markt.
Waarop baseer je het dat de bosch minder efficient zou zijn?
Testen, proberen, bereik meten. Genoeg testmogelijkheden en meer dan genoeg praktijkgebruikers. Genoeg e-bike gebruikers die onderling vergelijken en dan blijkt dat veel Bosch gebruikers een stukje minder ver komen dan de eigenaren met de nieuwste motoren met vergelijkbare accu.

Bosch heeft al een nieuwe motor aangekondigd voor modeljaar 2016, zal niet voor niets zijn!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie