Wel of geen E-mtb kopen..........

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Voor de mensen die graag wat meer details over de ondersteuning willen:

Je kunt bij de Bosch vier ondersteunings niveau's instellen, Eco, Tour, Sport en Boost.
Bij elke stap wordt de ondersteuning vergroot en dus evenredig het bereik verkleint.

In de Eco stand krijg je het gevoel of iemand je een zetje in de rug geeft voor wat de ondersteuning betreft.
Het is belangrijk om redelijk in de juiste versnelling te staan anders merk je van die ondersteuning eigenlijk weinig meer en pas bij een hogere omwentelingssnelheid van je trappers ga je dan de ondersteuning weer merken.
De overgang van wel ondersteuning onder de 25km/h naar geen ondersteuning bij ongeveer 26km/h is vrij geleidelijk. Fiets je onder de 25km/h en schakel je de ondersteuning uit dan is het gevoel verglijkbaar met de overgang van een verhardeweg naar en bospad, je moet ineens wat harder trappen om dezelfde snelheid aan te houden.
Bij vertrekken of versnellen is een hele lichte zoem van de motor hoorbaar, bij een constante snelheid is de motor eigenlijk niet te horen.
In deze stand kun je je snelheid met wat tegenwind of een lichte helling goed vasthouden

De Bosch unit heet ook een schakelherkenning, als je van versnelling veranderd stopt tijdens het schakelen
de ondersteuning om daarna een soort extra zetje te geven om weer op de vorige omwentelsnelheid van je trappers, van voor het schakelen, terug te komen. In praktijk vind ik dit gewoon erg fijn werken.

In de Tour mode heb je wat meer ondersteuning.
Je merkt echt goed dat de ondersteuning meewerkt het is vergelijkbaar met stevige zet in je rug.
De ondersteuning gaat iets verder door en schakeld bij ongeveer 27 km/h helemaal uit.
Tijdens de overgang van 25-27km/h wordt de ondersteuning geleidelijk minder maar je merkt echt wel dat die ondersteunig weg valt en je zult een stuk zwaarder moeten trappen om dan 27 km/h, of meer, te blijven rijden.
Bij vertrekken of versnellen uit een bocht merk je goed dat de ondersteuning inschakeld, ook is dan een lichte zoem hoorbaar van de motor.
In deze stand is het ook merkbaar wat de motor doet bij bv loszand of modder, als je met je gewicht op een been staat en vervolgens de trapper met je andere been ronddraaid zal de ondersteuning inschakelen en al snel je band doorlaten slippen. De druk op je trapper valt weg en de motorondersteuning zal het wiel nog ongeveer een kwartslag laten doordraaien voordat de ondersteuning wegvalt.
In een situatie met heel weinig grip zal ook het achterwiel eerder slippen door de extra ondersteuning die je nu hebt maar meestal gaat het eigenlijk vanzelf goed zonder bij na te hoeven denken.
In deze stand kun je je snelheid goed vasthouden als je tegenwind hebt of een helling, bv brug of viaduct, op moet.
Ook kun je in deze stand goed je snelheid vasthouden als je door los zand moet.

In de laatse twee standen, Sport en Boost heb je echt een flinke ondersteuning.
Op onverharde stukken kun je nu je achterwiel al snel laten doordraaien (slippen).
Bij een echt steile helling is deze ondersteuning geweldig en kun je eigenlijk zonder al te veel moeite boven komen.
De ondersteuning is dan echter zo groot dat je al snel je fiets achterover trekt.
En ik zet de fiets in die gevallen vaak niet op het grootste blad maar een of zelfs twee standen lager.
De ondersteuning is dan wat minder extreem en je hebt meteen een iets hogere snelheid wat bij sommige technische passages weer een heel groot voordeel is.
Maximale ondersteuning op het grootste blad gebruik ik eigenlijk nooit omdat het achter wiel dan te snel doordraaid. Je hebt dan ook al snel een 'schokkerig' gedrag, je vetrekt met maximale ondersteuning, schiet weg en daardoor stop je met trappen, je ondersteuning valt helemaal weg enz.
In een mtb park zijn die maximale ondersteuningsstanden wel erg fijn om relatief snel weer boven te komen zonder buiten adem te zijn en meteen weer een afdaling te doen.
Als je langere klimmen moet doen dan kan ik me ook voorstellen dat dat heerlijk zal zijn al zal het wel snel je accu leeg slurpen als je omhoog wilt vliegen :)
In deze standen hoor me de motor goed zoemen.
Het uitschakelen van deze ondersteuning is redelijk drastisch te noemen, het is alsof je van een verharde weg ineens in los zand komt.
In deze standen is het ook niet meer zo heel belangrijk om in de juiste versnelling te staan, als je in een te zware versnelling staat dan is de ondersteuning krachtig genoeg om je nog steeds een redelijke hulp te bieden, die wordt natuurlijk wel beter zodra de omwentelingssnelheid van je pedalen het optimale gebied bereikt.

Dit is natuurlijk allemaal een subjectieve beschrijving/beleving.
Ik zou iedereen adviseren je fiets ergens te gaan proberenzodat je weet wat de te verwachten ondersteuning is.
Ikzelf heb de gok genomen en ging ervan uit dat de huidige top modellen voldoende ondersteuning bieden met een redelijk bereik en dat is me dan ook niet tegen gevallen.
Het bereik zal voorlopig de beperkende factor blijven.
Al vind ik 100 km bereik met de laagste ondersteuning niet slecht (mtb tocht van zo'n drie uur), het liefste zou je natuurlijk en hele dag in de alpen willen rijden zonder je accu leeg te rijden.
Ga je nu met maximale ondersteuning echt klimmen dan is het met 1 a 2 uur al snel gedaan met je accu, ik schat dat je zo'n 1000 a 2000 hoogte meters kan klimmen.
Het blijft natuurlijk leuk dat je dan nog redelijk fris boven komt.
En met een tweede accu in je rugzak zou je dit verdubbelen en dan wordt eea toch redelijk serieus..
Met een oplaadtijd van vier uur zou je dan in de nacht de twee accus kunnen laden en zo kun je dan wel hele mooie dagtochten maken.
Momenteel is het een redelijk dure grap, losse accu is snel 700 euro, maar stel dat we over een paar jaar deze capaciteit van twee accu's standaard in 1 accu hebt dan is er denk nog maar weinig te wensen over?
Al zal lichter en goedkoper wel altijd op het lijstje blijven staan denk ik..
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Omdat ik eigenlijk weinig kon vertellen over de hoogste ondersteuningsstanden heb ik vandaag een van mijn mtb routes gedaan op de Sport stand ( met de opmerking dat ik de begrenzer, die zorgt dat normaal de ondersteuning bij zo'n 25km/h stopt, heb uitgezet en nu dus ook ondersteuning heb boven de 25km/h)

Deze route is zo'n 21 km waarvan 75% offroad.
Totale stijging 170 meter en omdat het een rondje is dus ook 170 meter omlaag.
Het offroad gaat van redelijk harde bospaden tot stukken met los zand waar de meesten door zwabberen of afstappen/vastlopen. Er zitten eigenlijk geen technische of steile stukken in, het losse zand is het lastigste, wat stukken met boomwortels en een 6 tal houten overbruggingen van elk zo'n vier meter lang en een op en afstap van 15 cm de meest technische, een bult van zo'n 7 meter hoog een van de weinige stukken waar je echt even in de grotere bladen moet terug schakelen, dus gewoon een route waar iedereen overheen kan.

In de Sport stand ga je dus gewoon enorm veel sneller over de route.
Waar ik normaal zonder ondersteuning 25 a 26 ga rij ik nu 40 km/h.
Deze snelheid haal ik nu dus op een redelijk zandpad.
Daarna ben je zelf cq de route de beperkende factor.
Met 30 km per uur over single tracks is best leuk maar je bent echt enkel met het fietsen bezig.
Als je de route niet goed kent dan zul je die snelheden vaak niet halen.

Met deze snelheden fietsen is toch echt iets anders.
De bultjes die je normaal nauwelijks opmerkt zijn nu jumps geworden waar je met beide wielen los komt.
Bochten die je nomaal zonder afremmen kunt nemen zijn nu ineens bochten waar je stevig voor in de remmen moet.
De dennenappels waar je anders gewoon overheen fietst zijn nu een glijbaan geworden, ik weet niet eens hoe ik zo snel uit mijn klikpedaal ben gekomen anders was de nu spectaculaire drift een plaatselijk bodemonderzoek geworden.
De korte stukken met loszand zijn een questie van, gewicht naar achter, fiets naar voren duwen, geworden, je vliegt erover waarbij je enkel wat snelheid verliest.
De langere stukken begin je hetzelfde om dan vervolgens naar mate dat je snelheid verliest omhoog te schakelen in een poging je snelheid zo goed en lang mogelijk te behouden om zo over het losse zand te blijven 'zweven' op hoge snelheid.
Door de grote ondersteuning zijn de meeste heuveltjes te nemen door even flink aan te zetten, pas bij de zwaardere of langere stukken hoef je terug te schakelen.
De bochten worden een soort ritme, inschatten of je twee of drie bladen moet terugschakelen, trappers goed zetten, afremmen, bocht nemen en zodra de hoek het weer toelaat aanzetten en weer opschakelen. Dat is een van de leuke dingen: je zit door de extra ondersteuning weer in no time op je cruise snelheid.

Ja ik heb me vermaakt....

Maar ik zal dit zeker niet elke keer zo gaan doen en ik denk dat het ook niet verstandig was geweest dit veel eerder te doen voordat ik de nu ruim 600km op deze fiets had gedaan.

Het voelt alsof je aan het racen bent, soms best eens leuk voor de kick maar ook erg beperkt.
Op sommige stukken had waarschijnlijk een mooie vrouw poedelnaakt kunnen staan en dan had ik haar niet echt opgemerkt.
Niet echt leuk voor die dame en ook ik wil dat soort dingen liever niet missen :)

De motor is dan ook redelijk zwaar aan het werk geweest met een gemiddelde van 32,nog wat km/h.
De accu is meer dan 2/5 leeggereden in die 40 minuten....
De top van 52 op een van de leuke stukken omlaag, ja bospad, was toch wel erg gaaf...

Deze rijstijl moet je toch wel met verstand doen.
Al was het geen mooi weer, wel perfect om lekker door te trappen met zo'n 17 graden, er waren een paar voetgangers. Deze kun je volgens mij niet met goed fatsoen met 30-40 km/h voorbij stuiven.
Dus je laat dan rustig je fiets wat uitrijden tot een wat beschaafdere snelheid van 20-25 km/h.
Ik heb ook nog een graafmachine moeten inhalen die door het bos reed.
Verder was het de perfecte rit, door de regenbui voordat ik vertrok waren de stukken met loszand best compact en kon ik die op een hogere snelheid nemen dan normaal.

Ik heb nu wel wat meer respect gekregen voor de pro's die deze snelheden zonder hulp halen op de wedstijden.
Dat moet toch ook wel erg leuk zijn om die snelheden zelf te kunnen halen..
Laatst gewijzigd door Cube-e-bike op wo 10 augustus 2016, 20:17, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hmmm dat klinkt wel alsof jij je goed hebt vermaakt... Maar ja idd, die blote vrouw moet je wel kunnen waarnemen tenminste als ze de moeite waard is om naar te kijken... :lol: :lol: :lol:
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Haha, ik had het dan ook bewust over een " mooie vrouw" 8)

Ja, om zo af en toe eens een mooie route op snelheid doen is best gaaf :-q

De volgende keer zal ik mijn voorband denk 0.1-0.2 bar harder oppompen.
Bij deze snelheden voelde ik de voorband merkbaar meer om de wortels heen bijten dan normaal, omdat mijn banden met 2.35 best dik zijn is de velg niet geraakt maar ik had voor mijn gevoel af en toe niet heel veel meer 'over'.

mud mate schreef:Hmmm dat klinkt wel alsof jij je goed hebt vermaakt... Maar ja idd, die blote vrouw moet je wel kunnen waarnemen tenminste als ze de moeite waard is om naar te kijken... :lol: :lol: :lol:
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

52 km/h lijkt me nou niet een snelheid waarop fouten geoorloofd zijn. Is het (ook met 600km) verstandig om dit te doen? Niet denkende dat je onbekwaam bent hoor!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je was niet toevallig in Zeist op volle snelheid aan het knallen afgelopen zondag? Ik werd daar in ieder geval bijna door een malloot op een e-bike het bos in geduwd. Ikzelf reed tegen de 30 en dan verwacht je niet dat er ineens iemand je met dik 40 in een bocht probeert in te halen.... (de wandelaars die hij daarna op haar na miste waarschijnlijk ook niet, kon ze geen ongelijk geven dat ze ons mtbers vervloekten)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Cube-e-bike schreef:Omdat ik eigenlijk weinig kon vertellen over de hoogste ondersteuningsstanden heb ik vandaag een van mijn mtb routes gedaan op de Sport stand ( met de opmerking dat ik de begrenzer, die zorgt dat normaal de ondersteuning bij zo'n 25km/h stopt, heb uitgezet en nu dus ook ondersteuning heb boven de 25km/h)
Dit is de reden dat in sommige bike-parks (USA) het gebruik van e-bikes op voorhand al geheel werd verboden, omdat de verwachting was dat die begrenzing vroeg of laat zou worden gekraakt en verwijderd.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik heb in principe niets tegen e-bikes maar ik ben hier ook al van die kerels tegengekomen die +40 km/h 'fietsten', soms zonder helm. Ronduit gevaarlijk als je het mij vraagt zowel voor de berijder als andere mensen, snelheidsverschil t.o.v. andere 'zachte' weg- en bosgebruikers is te groot. Tunen van e-bikes naar hoge snelheden is tegenwoordig makkelijk en niet duur, kan ik moeilijk een positieve evolutie noemen.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

mmm, oppassen dus , jammer dat het zo moet dan, ik heb het niet zo op met e-bike riders, geen helm maar wel doortrappen , ook op de weg is het schrikken als de grijze brigade je voorbij komt als je vogeltjes kijkt :bier:

vind eigenlijk dat er een apart iets voor bedacht moet worden of gewoon niet .
misschien een leeftijdsgrens of als iemand anders echt niet kan fietsen , maar niet voor de gewone gezonde hollandse jongen die op 27 versnellingen al aardig de beest uit kan hangen . (da's gewoon een zelfmoord bike dan )
groetjes Marcel
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Tja, ik kan geen onverantwoord gedrag goed praten maar ik geloof niet dat het iets met een e-mtb te maken heeft?
Inhalen doe je met een gepaste snelheid, zeker voetgangers of joggers die kunnen enorm schrikken van een mtb ook als dat een gewone is die met 25 km/h een voetganger voorbij komt zetten van achter.
En datzelfde gaat dus ook op voor een e-bike die een gewone fietser/mtb'er inhaald met een groot snelheidsverschil.

Wat een veilige snelheid is is niet te definieren, ik heb toen ik begon met mountainbiken afdalingen gedaan in onze buurlanden op een mtb met suffe remmen ( vind ik nu, toen vond ik dat ik super remmen had), zonder helm enz en toen haalde ik ook snelheden van 70 km/h.
Betere fietsen waren er niet en een helm voor mtb'en was er ook niet dus je kon kiezen een zware motorhelm of niks, de racefiets helmpjes uit die tijd haalde ook niet veel uit...
Dus reed iedereen zonder helm, mischien dat er wedstrijdrijders waren met helm maar dat weet ik niet eens.

Ik heb ook jaren op de ski's gestaan zonder helm net als 99% van de rest in die tijd, nu is het normaal dat je helm ophebt.

Zonder hulp rij ik net wat harder dan 40 km/h op het stuk waar ik met hulp 52 km/h ga, dus of dat nou het verschil zal uit maken?
Ik zou op dat stuk als het vrij is, geen andere mensen op het pad, zonder problemen nog veel harder rijden als ik zou kunnen, ik zie er niet veel meer risico in als een afdaling op de verharde weg waar ik me ook 'veilig' voel met snelheden van 70 km/h (op rechte overzichtelijke stukken waar geen zijwegen zijn en ik vrij zicht heb zonder andere weggebruikers).
En al draag ik nu een helm als je met die snelheden een boom vol raakt zal ook de helm niet heel veel uitmaken.

Het is logisch dat de discussie gevoerd wordt, fietsers hebben ook een eigen plek in het verkeer gekregen omdat voetgangers en fietsers vaak niet goed samengaan.
Brommers hebben ook weer hun regels enz.
Dus nu heeft de e-fiets en zijn snelle uitvoeringen ook weer tijd nodig om hun plek te krijgen.

Ik denk dat met goed verstand en wat tolerantie eea best samen kan.
In het bos hoeft een voetganger geen last te hebben van een mtb als beide zich willen aanpassen indien nodig en wat respect voor elkaar hebben.
Ik denk zelf dat ook een e-mtb daar goed kan inpassen, maar besef me dat ik niet de standaard ben.

Ik heb ook weinig probleem met een offroad in het bos als die me normaal voorbij komt, ik maak daar ook zonder problemen even ruimte voor als dat nodig is, mischien omdat ik zelf ook begonnen ben op een brommer toen ik 13 was en op mijn 17e op een crossmotor rond reed.
Het is denk ik meer de manier waarop eea gebeurt wat ik belangrijker vind.

Helaas is het waarschijnlijk weer een kleine groep die het beeld voor de grote groep gaan bepalen.

Ik vermaak me geweldig en probeer zo weinig mensen als mogelijk tot last te zijn.
Als we met elkaar wat rekening houden zie ik weinig reden tot problemen.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

Cube-e-bike schreef:
Helaas is het waarschijnlijk weer een kleine groep die het beeld voor de grote groep gaan bepalen.
meestal wel , en goede reclame gaat nu eenmaal niet zo snel als slechte reclame .
groetjes Marcel
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Recentelijk twee maal een rondje drunense duinen gedaan, wat een mooie route !

De eerste keer had ik de begrenzing er op staan, dus geen ondersteuning boven de 25km/h.
Omdat ik met een groepje was enkel bij de steile klimmetjes en de lossezand stukken de ondersteuning op de laagste stand aangezet. Het blijkt dat mijn conditie niet de beste is en op de snellere stukken gaat de snelheid naar de 26 soms 30 km per uur. Hier heb ik het zwaar en moet afhaken, de snellere mannen lopen uit maar niet buiten gezichtsveld, mijn excuus is natuurlijk dat ik een extra zware fiets heb ( tje je moet wat)....

De tweede keer had ik de begrenzing er niet op staan en had ik dus ook ondersteuning boven de 25km/h.
Het gevolg is dat ik regelmatig erg hard in de remmen moet omdat het traject gewoon niet zo snel genomen kan worden. Het is ook niet een route die je snel van buiten kan leren omdat er zo enorm veel bochten in zitten die erg op elkaar lijken.
De snelle stukken zijn nu wel echt snel en die rij ik dan al snel op 35 km/h of wat meer.

Ik vind het niet fijn om mensen op te jagen dus heb verder geen fietsers ingehaald zou dat denk zelf ook niet fijn vinden als zo'n e-biker me zat op te jagen.

Op deze route heeft de hulpaandrijving het meeste effect op de af te leggen afstand.
Ik zou zonder hukp na een rondje op zijn, met hulp kan ik wel twee rondjes rijden.
Deze route is dan zwaarder voor mijn armen en handen dan voor mijn benen.

Op de stukken met de vele bochten heeft de motor nauwelijks zin, veel harder dan 25km/h kun je toch niet en dat haal ik ook zonder hulp. Op de steile klimmetjes is het natuurlijk wel fijn.
Op de stukken met echt diep en los zand kom ik net iets verder puur omdat ik met een iets hogere snelheid de zandbak inga.
Het leukste vond ikzelf dat ik heel snel kan accelereren en dus de paar kleine 'jumps' nu beter kon gebruiken door de hogere snelheid en dan echt goed los kwam.
Maar dit kan zeker niet op alle plekken en ik heb een paar keer flink in de ankers gemoeten om de snelhied weer op tijd eruit te krijgen.

Het zou me niet verbazen als ik net zo veel fietsplezier had op deze route met een fiets zonder hulpaandrijving en dan dus ook 10kg minder dan dat ik nu heb.
Al zou ik dan met die 26 km met mijn huidige conditie en fietstempo wel aardig op het tandvlees aankomen.
Dit is gewoon een route waar je beperkt nut hebt van je hulpaandrijving en best veel stukken hebt waar je blij zou zijn met 10kg minder en je toch niet harder kunt gaan omdat het traject het niet toelaat.
fe203
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: di 22 september 2009, 21:27

Wat een mooie uitgebreide en duidelijke beschrijving van je e-bike "cube-e-bike"

Ik heb zelf ook sinds een paar maanden een cube e-bike fully, en ben het helemaal met je eens.

Enige wat ik nog toe te voegen heb is dat je een optie kan kopen voor ca 6 euro waarmee je de ondersteunings-sterkte kan regelen. Als ik met mtb'ers ga fietsen die geen ondersteuning hebben vind ik de laagste ondersteuning te veel van het goede en zonder ondersteuning trapt hij net iets te zwaar. Deze functie maakt het mogelijk om je fiets zo in te stellen dat hij nagenoeg hetzelfde trapt als een standaard mtb. Het leuke is ook dat als je een maatje hebt die sneller fietst dan jij, je hem ook bij kan houden.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

het zou leuk zijn als die e-bikes zowiezo niet zo belachelijk hard konden .

:tong
groetjes Marcel
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

ff ter aanvulling , ik vind een E bike , welke variant dan ook een goed concept voor mensen die het lichamelijk niet meer kunnen maar nog wel willen .
dan is het top .

maar als de trend nu doorgaat , kunnen de brommers en snor brommers wel weer op het fietspad terug met al die scholieren en mensen die het niet nodig hebben om op zo'n ding te zitten .

het is dan ook jammer dat deze trend zich ook doorzet in de mtb wereld, waardoor ik mij niet meer veilig zou voelen als er een iemand met een ebike mij inhaalt op een singletrack met een noodgang .
(het gebeurd regelmatig dat er bikers zijn die alleen maar aan hun ronde snelheid denken en de inhaal regels aan hun laars lappen , erg jammer , het gaat gelukkig meestal nog wel goed en vriendelijk )
ik wil liever niet ondersteboven worden gereden .

maar als je niet meer op een gewone kan rijden , dan is het top .

ik zie het een beetje als een rolstoel , daar ga je ook niet in zitten als het niet nodig is , is een beetje de goden verzoeken .
groetjes Marcel
Plaats reactie