Moutainbiken met organisatie.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Solid
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 12 juni 2004, 15:09

Heyz allemaal,

Deze zomervakantie ga ik met Vinea mountainbiken in Tjechië. Je kan het vinden op http://www.vinea.nl en dan beschikbaarheid en dan is het reisnummer 1232. Nou vind ik mountainbiken onwijs leuk, maar ik heb dus nog nooit echt lang door de bossen enzo gecrossed ( ik woon in het westen..). Heeft iemand ervaringen met Vinea? Ik vroeg me namelijk af wat ik zoal aan ga doen. Kan ik op zo'n tocht volstaan met gewoon een korte broek( die uiteraard vuil mag worden :wink: ), of moet ik een echte "broek"( hoe heet dit?:), beetje strakke broek dacht ik, want die heb ik toch nodig?) zeg maar aan. Ik kan denk ik moeilijk twee weken lang dezelfde broek dragen, maar hoe lang kan ik dan zon broekje aan...
En natuurlijk, waar haal ik die zoal? En moet ik nog meer aan? Zijn er nog bepaalde dingen die het fietsen makkelijker maken?? :~

Ik hoop dat ik niet al te onduidelijk ben geweest :tong ,

Groeten Solid
MountainRider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 17:47
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

allereerst Welkom Solid.

'k heb zelf geen ervaring met Vinea, maar 't zal allemaal bestwel goed geörganiseerd worden hoor.
Als je het fijn vind rijden met je gewone korte broek, dan moet je dat doen. Maar de meeste mensen vinden het fijner fietsen met een "strakke" lycra fietsbroek met of zonder bretels en met een goed zeem erin.
Het best kun je ook niet met een broek of fietsbroek een week of 2 rondrijden. maar na een dag of 2 wisselen en misschien wassen. dat is hygiëniser. Er zijn ook fietsbroeken die lijken op een korte broek maar toch een zeem hebben.
Dit zou je bijvoorbeeld bij je fietswinkel in de buurt (afgekort LBS) kunnen kopen.
Verder is het voor zo'n vakantie wel handig als je een fietsrugzak hebt, meestal wel verkrijgbaar bij de outdoor-winkels.
'k weet niet hoeveul geld je te besteden hebt maar dan zou je ook kunnen kijken naar fietsshirtjes en een ondershirt.
En niet te vergeten een butsmuts (helm).

Er ligt ook in de boekhandel een Bike guide 2004 wat misschien wel handig is als beginner!
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=11818

je bent toch nog redelijk duidelijk geweest hoor.

'k hoop dat je met deze info wat kunt.
Live to Ride, Ride to Live, Ride or Die
Marang
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 31 maart 2004, 08:25
Mijn mountainbike: Cannondale

Solid schreef:Kan ik op zo'n tocht volstaan met gewoon een korte broek( die uiteraard vuil mag worden :wink: ), of moet ik een echte "broek"( hoe heet dit?:), beetje strakke broek dacht ik, want die heb ik toch nodig?) zeg maar aan.
Je hebt ook gewone korte broeken met een zeem erin als je zo'n strakke niks vind.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

MountainRider schreef: (...)Het best kun je ook niet met een broek of fietsbroek een week of 2 rondrijden. maar na een dag of 2 wisselen en misschien wassen. dat is hygiëniser. (...)
hmm... doe maar elke dag wassen of minimaal goed uitspoelen...

Anyway: wat die broeken betreft: een zeem is zeker bij zulke lange en meerdaagse tochten toch wel een vereiste. Zonder ga je zonder twijfel last krijgen van schuurplekken in je lies en ander minder prettige plekken.

Gelukkig is het aanbod zeer ruim en kun je het helemaal aanpassen op wat je leuk vindt. Meest simpele oplossing is een simpele maar goede koersbroek (da's zon wielrennersbroek) met eventueel een mooie korte broek erover.

Er zijn ook onderbroeken met een zeem te koop, maar zie zijn meestal nauwelijks goedkoper dan een even goede koersbroek.

En inderdaad: er zijn ook vrijetijdsbroeken te koop met een zeem erin, maar die zijn zo duur dat je - zeker als je al een goede korte broek hebt - beter een koersbroek onder een korte broek kunt aantrekken.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Marang
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 31 maart 2004, 08:25
Mijn mountainbike: Cannondale

jf schreef: En inderdaad: er zijn ook vrijetijdsbroeken te koop met een zeem erin, maar die zijn zo duur dat je - zeker als je al een goede korte broek hebt - beter een koersbroek onder een korte broek kunt aantrekken.
Klopt, reken maar op minimaal 60 a 65 euro.
Solid
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 12 juni 2004, 15:09

Heel erg bedankt allemaal voor jullie tips :-q . Oh ja, hierbij nog de link voor de vakantie:).
http://www.vinea.nl/infotype/webpage/vi ... ectID=1801
Ik ga zeker ff verder rondkijken in de stad of iets dergelijks. Alleen heb ik nog een paar vraagjes:
1. Moet ik ook speciale schoenen kopen? Ik heb nu schoenen met een soort voetbalprofiel. Ik gok zo dat ik wel iets anders nodig heb.Ik zie net op de site dat de fietsen van Vinea ATB pedalen hebben met en zonder toeclips en dat er SPD-click pedalen mee gaan.
2. Verder raden zij inderdaad ook een fietsbroek met zeemleren kruis erin aan. Maar heb ik nog fietshandschoentjes nodig? Is het hard nodig, of overbodig?

M.v.g Solid
Hilde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 31 maart 2004, 18:57

Solid schreef:Heel erg bedankt allemaal voor jullie tips :-q . Oh ja, hierbij nog de link voor de vakantie:).
http://www.vinea.nl/infotype/webpage/vi ... ectID=1801
Ik ga zeker ff verder rondkijken in de stad of iets dergelijks. Alleen heb ik nog een paar vraagjes:
1. Moet ik ook speciale schoenen kopen? Ik heb nu schoenen met een soort voetbalprofiel. Ik gok zo dat ik wel iets anders nodig heb.Ik zie net op de site dat de fietsen van Vinea ATB pedalen hebben met en zonder toeclips en dat er SPD-click pedalen mee gaan.
2. Verder raden zij inderdaad ook een fietsbroek met zeemleren kruis erin aan. Maar heb ik nog fietshandschoentjes nodig? Is het hard nodig, of overbodig?

M.v.g Solid
Fietshandschoenen lijkt me wel handig (erg handig, zeker op zulke lange tochten). :)
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Hilde schreef:Fietshandschoenen lijkt me wel handig (erg handig, zeker op zulke lange tochten). :)
Of voor als je onderuit gaat :)
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4488
Lid geworden op: zo 23 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz VPFree, SRAM X9, Boxxer Ride, Fox DHX5, Truvativ Holzfeller, Hayes El Camino

Onmisbaar IMHO
The freedom to ride where you want, when you want.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

spd's zou ik alleen doen als je ervaring met dit systeem hebt, anders kom je voor akelige verrassingen te staan... niet dat het maanden kost om eraan te wennen, maar een paar dagen oefening zijn zeker wel fijn om op de noodzakelijke momenten uit de pedalen los te kunnen komen.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
mappie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 8 maart 2004, 23:32
Mijn mountainbike: ....Rohloff....

Hoi Solid

heb even de site bekeken en ziet er echt super uit. zorg wel ff voor wat conditie zodat je geen last krijgt van allerlei spieren.

koersbroek krijg je absoluut geen spijt van, in begin is het even wennen maar daarna wil je niets anders. Als het 17 dagen is moet je alleen wel genoeg wasmiddel meenemen :-D . handschoenen geven meer grip en het is rustiger voor je handen. schoenen met noppen zijn wel fijn, glij je minder uit.

lijkt me een geweldige vakantie!! kga zelf ook 10 dagen door de Pyreneeen fietsen :) motto? gewoon een keer doen.

suc6
morgen ga ik fietsen...
Plaats reactie