EHBO Setje

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Aan de ene kant: inderdaad, aangezien de omgeving waarin de meeste mensen mountainbiken niet zo prettig is voor een wond, zou het verstandig zijn ontsmettings- en verbandmiddelen bij je te hebben. Aan de andere kant heb ik in het verleden toch best wat verwondingen opgelopen tijdens het mountainbiken, maar heeft goed schoonspoelen met water (eventueel zo nu en dan herhalen) en goede verzorging van de wond bij thuiskomst altijd goed geholpen.

Kom je in het ernstiger wonden- cq andere kwalenbereik, dan helpt een EHBO kit meestal niet zo erg meer. Improviseren tot professionele hulpverlening arriveert is dan de boodschap.

Komt er op neer dat ik altijd een mobieltje bij me heb. En het verstandig zou vinden als er minstens 1 EHBO-er per groepje fietsers aanwezig is, alhoewel ik zelf geen EHBO-diploma meer heb.

Tenslotte: ik fiets meestal alleen, dus ik probeer maar niet te denken over hoe en wat als me werkelijk wat ergs overkomt. Ik vertrouw dan vooral op het feit dat m'n vriendin als ik erg lang weg blijf wel achterdochtig wordt én ongeveer weet waar ik uithang.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Pizzaboy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 7 mei 2003, 12:51
Mijn mountainbike: = een 9.6 Bear longboard

Je zal het misschien niet van mij verwachten.... maar ik heb een hele grote verbanddoos in mijn auto liggen.
Ben gediplomeerd hoofd BedrijfsHulpVerlener.
Het belangrijkste is dat je in geval van een ongeval cool blijft en logisch na denkt.
Goed luisteren naar wat de gewonde zegt is een must.
Bloedingen stelpen of tegen gaan kun je zelf doen en hier heb je geen verbandtrommel voor nodig (een T-Shirt of bij slagaderlijke bloeding een riem is voldoende).

Belangrijker om bij je te hebben is een mobieltje om 112 te bellen en om de melding zo correct mogelijk door te geven.
Vooral wanneer je in bosrijk gebied zit is het verstandig om 1 iemand bij het slachtoffer te laten en 1 iemand naar de dichtsbijzijnde plek te sturen waar de ambulance bij kan.
In Bergschenhoek zie ik het te vaak dat mensen aangeven dat ze op een heuvel op een mountainbikeparcours liggen. Dit levert vervelende zoektochten op.

Oja en dat van die stabiele zijligging ed is verleden tijd. Laat het slachtoffer zoveel mogelijk liggen, tenzij de omgeving gevaar op levert

Greetz,
Jeroen
Yeah baby yeah
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Weet iemand een situatie waarin je zo'n kitje echt nodig hebt?? Waarin je niets improviseren kunt met stukken kleren, ducttape en stokken?
Tja, wat is echt nodig hebben??! Gaat meer om het gemak dan dat het een kwestie van leven of dood is. Maar als je bijv. geperforeerd wordt door een tak, vind ik een stukje verband toch wel iets prettiger dan een stuk spandex oid. Al die MTB kleding is al duur genoeg...om die dan ook nog eens aan stukken te scheuren ;)

Een ander (hypothetisch) voorbeeld: een hondebeet! Ik heb wel eens iemand door een loslopende hond gegrepen zien worden. Ok, je moet dan zowieso toch nog naar de dokter voor een tetanus prik, maar ontsmetting en een verbandje is dan geen overbodige luxe.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
datadutch
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 5 januari 2004, 15:08

jerry's kid schreef:
Weet iemand een situatie waarin je zo'n kitje echt nodig hebt?? Waarin je niets improviseren kunt met stukken kleren, ducttape en stokken?
Een ander (hypothetisch) voorbeeld: een hondebeet! Ik heb wel eens iemand door een loslopende hond gegrepen zien worden. Ok, je moet dan zowieso toch nog naar de dokter voor een tetanus prik, maar ontsmetting en een verbandje is dan geen overbodige luxe.
Ach, m'n tetanusspuiten heb ik vorig jaar nog gehad; dus tenzij ik een nier perforeer met vallen; ben ik veilig.. :-q dat klote stuur ook altijd... ;-)
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

kijk nou? nog meer EHBO
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Gideon schreef:kijk nou? nog meer EHBO
Hoe hou je een forumbiker bezig...
Justin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 30 april 2004, 16:12
Mijn mountainbike: Orbea Alma Race Carbon 2009 / Cube LTD4 2004
Contacteer:

Gideon schreef:kijk nou? nog meer EHBO
Iets verkeerd aan misschien ? :o
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

Justin schreef:
Gideon schreef:kijk nou? nog meer EHBO
Iets verkeerd aan misschien ? :o
Nee.

Wil je niets aan het toeval overlaten, dan is dit het neusje van de zalm.
Justin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 30 april 2004, 16:12
Mijn mountainbike: Orbea Alma Race Carbon 2009 / Cube LTD4 2004
Contacteer:

Gideon schreef:
Justin schreef: Iets verkeerd aan misschien ? :o
Nee.

Wil je niets aan het toeval overlaten, dan is dit het neusje van de zalm.
Dat is inderdaad het neusje van de zalm.
Ik denk zelfs dat ik nog niet zo lang geleden een reportage gezien heb over zulk soort ambulance-fietsen (ik weet natuurlijk niet of het juist dat model is waarvan sprake in dat artikel). Het zag er wel indrukwekkend uit.

Is dat onlangs niet in "Man bijt hond" - Nederlandse versie - geweest ?
Plaats reactie