Aankoop advies MTB beginner

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
SimoneP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 19 februari 2015, 23:19
Mijn mountainbike: Xtrail Save 6.0

Hoi,

Ik heb vorig jaar een aantal keer kunnen mountainbiken via school en dit is me toen goed bevallen, nu ben ik van plan om zelf een mountainbike aan te schaffen maar weet ik niet precies waar ik op moet letten, en wat wel of niet een goede mountainbike is.
Ik ben zelf vrouw, 166 cm, 52 kg. Ik weet niet in hoeverre het nodig is om voor een vrouwen mountainbike te kiezen. Ik ben van plan om een paar keren per week te fietsen, ik woon in Zuid-Limburg dus hier in de buurt zijn wel een paar leuke mountainbike routes.
Ik heb helaas niet een heel groot budget, maar een budget van rond de 450 euro voor de fiets, verder zal ik ook nog helm, kleding en eventueel schoenen moeten aankopen, ik weet niet of daar nog speciale vereisten aan zijn.

Ik heb al wat rondgekeken op internet en mijn oog is op een paar fietsen gevallen:
Deze bulls van 300 euro:
http://www.izibike.nl/bulls-pulsar" onclick="window.open(this.href);return false;
Bulls van 400 euro:
http://www.izibike.nl/bulls-nova-team-26" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze vrouwen cube fiets van 400 euro:
http://www.12gobiking.nl/p/cube-access-wls-26-2015" onclick="window.open(this.href);return false;
En deze Cube die wel net iets boven mijn budget zou liggen:
http://www.12gobiking.nl/p/cube-access- ... oCYDzw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet niet in hoeverre het uitmaakt of je een 26 inch of 29 inch wiel kiest.

Ik hoop dat iemand me hier wat advies zou kunnen geven en zou kunnen zeggen of bovenstaande fietsen degelijk zijn voor een beginnende mountainbiker. Het lijkt me dat het wellicht niet heel verstandig is om zo'n fiets via het internet te bestellen dus ik ben nog van plan om bij een paar fietsenwinkels hier in de buurt te gaan kijken en ook te zien of ze een van deze modellen daar hebben.

Alvast bedankt.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Simone, met jouw lengte zou ik voor een 26inch MTB gaan.
De fietsen die je uitgezocht hebt, zijn eigelijk meer "camping" fietsjes en niet heel geschikt om regelmatig mountainbike routes mee te rijden.

Hieronder een link naar een MTB van fietssportief. Je moet wel de kleinste maat (44cm) nemen.
Deze fiets is technisch absoluut geschikt om mee te beginnen. Je hoeft niet via internet te bsetellen, want ze hebben een winkel in Maashees. Verstandig om de fiets wel eerst te passen, want de afstand zadel-stuur is eigenlijk belangrijker dan de framehoogte.

http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... 13-14/1064

Helm kun je voor zo'n 40 Euro al een heel redelijke kopen en voor shirt en fietsbroek moet je de folder van Aldi eens in de gaten houden.
Vergeet ook niet om handshoenen te kopen. Bij voorkeur met vingers, want je zult ongetwijfeld een keer vallen en dan is het wel prettig als je handen beschermd zijn.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
In m'n nopje
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 20 januari 2010, 14:43
Mijn mountainbike: Merida 96 HFS 1000D

Ik heb bij Belga fietsen in Harkstede (Groningen) een combi gekocht; helm en bril van BBB voor €49,00 in de aanbieding. Het loont zeker om op koopjes te jagen. En inderdaad zoals Pollekes aangeeft heeft de Aldi vaak tegen de zomer aan weer kleding voor allerlei disciplines waaronder ook fietsen. Wil je voor die tijd fietskleding kopen dan zou je eens bij diverse online winkels kunnen kijken, en dat zijn er nogal wat.

Die Xtrail is een goede beginnersfiets. Wel even passen en fietsen en dan weet je of het goed zit. Kleinste maat passen.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Dat van die Xtrail vind ik een goed idee, ook die bril helm combi zal wel prima zijn. Maar wat betreft die kleding van de aldi niet. Zomer handschoenen gingen bij mij direct kapot, dat is ook niet echt erg voor dat geld maar wel irritant.
De kleding heeft in ieder geval niet mijn model (186 -80kg) het is voor mij veel te ruim t.o.v. de lengte en als het dezelfde kwaliteit heeft als de handschoenen Heb je er
ook niets aan. Ga gewoon naar een winkel en kijk naar de aanbiedingen, pas het even, dan ben je misschien een paar tientjes meer kwijt maar dat zit het wel lekker.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb ook wel kleding van de lidl in mijn kast hangen en ben er eigenlijk best tevreden over. Handschoenen idem dito.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:Ik heb ook wel kleding van de lidl in mijn kast hangen en ben er eigenlijk best tevreden over. Handschoenen idem dito.
Fietsbroek ook? Ik heb nooit een pashokje gezien bij de aldi/ lidl, misschien heb jij daar betere contacten. :wink:
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Maar de fiets is wel het belangrijkste dat die past en de helm.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

van Tuyl schreef:
Dice Oldskool schreef:Ik heb ook wel kleding van de lidl in mijn kast hangen en ben er eigenlijk best tevreden over. Handschoenen idem dito.
Fietsbroek ook? Ik heb nooit een pashokje gezien bij de aldi/ lidl, misschien heb jij daar betere contacten. :wink:
Ik heb alleen een winterbroek en softshell jas en die voldoen prima. Thermo ondershirtjes koop ik daar ook. Pashokjes hebben ze hier ook niet maar dat kan prima thuis. :wink:
SimoneP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 19 februari 2015, 23:19
Mijn mountainbike: Xtrail Save 6.0

Bedankt voor het advies.
Zit er echt zo'n groot verschil tussen die fietsen, het lijkt me toch dat je met die dames cube toch best door het bos zou moeten kunnen fietsen en wat simpele mountainbiketracks zou moeten kunnen volgen. Ik snap dat het geen goede fiets voor een professionele mountainbiker zal zijn maar voor een beginner zou het moeten werken toch? Want ik twijfel of het niet toch verstandiger is om voor een vrouwenfiets te gaan ipv mannenfiets, en hoorde dat Cube een goed merk schijnt te zijn. Daarbij zal ik die X-trail alleen via internet kunnen bestellen en voor die andere fietsen hier in de buurt moeten kijken. Als je zo'n fiets op internet bestelt zul je hem natuurlijk nog zelf moeten afstellen etc., waarvoor ik dus weer naar een fietsenmaker zal moeten. Overigens is de maat 44 niet meer beschikbaar bij die X-trail fiets, en als ik mijn lengte vergelijk in zo'n tabel zou ik hooguit maat 41 in frame hoogte moeten hebben.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Een prof fiets is 25 x duurder. Er zitten nogal wat fietsen tussen de cube en een proffiets.
De cube is niet eens deore afgemonteerd wat ik wel adviseer. Minder afgemonteerd zou ik niet het bos mee in nemen. In de buurt zijn anders toch wel fietszaken die misschien een overjarig model hebben staan of een goede tweedehands 26er voor een mooie prijs.
Maashees lijkt mij inderdaad wat ver voor je vanuit zuid Limburg.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

SimoneP schreef:Bedankt voor het advies.
Zit er echt zo'n groot verschil tussen die fietsen, het lijkt me toch dat je met die dames cube toch best door het bos zou moeten kunnen fietsen en wat simpele mountainbiketracks zou moeten kunnen volgen. Ik snap dat het geen goede fiets voor een professionele mountainbiker zal zijn maar voor een beginner zou het moeten werken toch? Want ik twijfel of het niet toch verstandiger is om voor een vrouwenfiets te gaan ipv mannenfiets, en hoorde dat Cube een goed merk schijnt te zijn. Daarbij zal ik die X-trail alleen via internet kunnen bestellen en voor die andere fietsen hier in de buurt moeten kijken. Als je zo'n fiets op internet bestelt zul je hem natuurlijk nog zelf moeten afstellen etc., waarvoor ik dus weer naar een fietsenmaker zal moeten. Overigens is de maat 44 niet meer beschikbaar bij die X-trail fiets, en als ik mijn lengte vergelijk in zo'n tabel zou ik hooguit maat 41 in frame hoogte moeten hebben.
Zoals in mijn eerdere response en zoals ook door van Tuyl bevestigd, is de dames Cube, niet echt afgemonteerd om het bos in te gaan.
Een betrouwbare, goed functionerende fiets is al de helft van het plezier. Staar je er niet blind op, dat de Cube een damesmodel is, want soms verschilt de geometrie tussen een heren- of damesmodel, niets of minimaal. Bovendien zijn ook niet alle dames gelijk van geometrie, dus het feit dat het een damesmodel is, is geen garantie dat het jou goed past.

Ook al eerder geschreven, dat de framehoogte niet bepalend is voor het passen van een fiets, je kunt het zadel namelijk over een behoorlijk groot bereik verstellen.
De verstellingmogelijkheden in lengte van een fiets zijn veel beperkter en daardoor eigenlijk belangrijker.

De X-trail kun je gewoon passen (mits op voorraad) in Maashees, wat een uur rijden is vanaf b.v. Heerlen.
Voor een goede, passende fiets, waar je toch ruim 400 Euro voor uitgeeft, zou ik dat graag over hebben.

Er zijn trouwens binnen jouw budget ook hele mooie gebruikte fietsen te koop, maar kleine framematen zijn niet dik gezaaid en ook daarvoor zul je je moeten verplaatsen om te kijken en passen. Ik zal vanavond al ik tijd heb eens voor je gaan zoeken op Marktplaats. Daar heb ik in de loop der tijd, voor mijn dochter ook verschillende goede fietsen gevonden.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Basi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 13:27
Mijn mountainbike: Merida 29er

...
Laatst gewijzigd door George op vr 20 februari 2015, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen handel buiten het verkoopdeel aub.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Heerlen, Maashees is A73 op en af. Is de wereld niet uit.
En ik denk dat het een goede deal is, is de maat er niet meer effe bellen misschien staat er in de winkel wel een.
Kleding hebben ze ook, en moet er iets aangepast worden dan kan dat ter plaatse worden gedaan.

De X-trail ten opzichte van de Cube, de X-trail is een instap mountainbike, een goed basis frame met doere afmontage en XT derrialleurs, en de Cube is een soort van citybike met een vrouwelijk kleurtje erop om de fiets aantrekkelijk te maken voor vrouwen. Met een versnellingssysteem dat niet geschikt is om te mountainbiken.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

In jouw geval niet twijfelen en voor de X-Trail gaan. Veel meer fiets voor je geld.
dhunter
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 14 februari 2014, 11:21

Die cube en bulls fietsen zijn niet geschikt om te mountainbiken. Je enige keuzes zijn die xtrail (prima beginnersfiets) of een tweedehands ergens. :wink:
Plaats reactie