De eerste keer!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Mooi dat de eerste echte rit goed is bevallen. Dat motiveert.
Toen ik zelf begon met het mtb'en had ik totaal geen conditie. Nu nog niet genoeg om een rondje voluit te gaan maar dat hoeft voor mij ook niet.
Toen we na een paar keer korte stukjes gefietst te hebben zijn begonnen aan een langere tocht (37,5 km. Was voor ons best wel veel ) toen deden we daar in totaal 3:15 uur over en echt gefietste tijd was 2:45 uur. We hebben diverse keren moeten bijkomen. Datzelfde stuk en iets extra's i.v.m. aangepaste route (40 km) fiets ik een jaar later binnen de 2 uur. Alleen dat gaat niet ineens.
De enige overeenkomst met toen en nu is dat je nog steeds uitgeput thuiskomt en voldaan.
Marcog3
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 7 december 2014, 23:55
Mijn mountainbike: Scott scale 750 650B

Heel herkenbaar ik wist een half jaar terug tijdens mn eerste rit na 5/10 km. Al niet meer hoe ik het had,
In inmiddels half jaartje later en een nieuwe fiets fiets ik meestal toertochten van 60km
En op een verdwaalde dag in de vakantie een rondje van 100km door t bos gedaan,
Ik kom ook uit de buurt en heb zeist nog nooit gedaa. Dus wie weet ga ik met de volgende "Lets ride"
Ook even mee :wink:

Alvast succes met conditie opbouwen vooral aan het begin gaat het lekker snel,
1 tip niet roken gaat t nog sneller. (Is mij nog steeds niet gelukt :oops: )
Laatst gewijzigd door Marcog3 op ma 9 februari 2015, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenwijs is ook wijs!
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

Mooizo
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Brochet schreef:Nu ik inmiddels alweer uitgerust ben en een douche heb gepakt, voel ik mij heerlijk voldaan.

Hier mijn eerste en onnozele bevindingen over mountainbiken :lol: !

1.
Mountainbiken en fietsen op de verharde weg: twee totaal verschillende werelden!

2.
Op een sporadische sarcastische opmerking na van een passant zijn mountainbikers vriendelijk en hulpvaardig. Sommige opmerkingen zijn overigens best grappig! Over mijn rugzak (denk ik): hee, ga je naar het Henschoter meer :winkie: !

3.
Gang is belangrijk! Als je langzamer fiets, wordt alles nog zwaarder. Klimmen, modder, maar ook telkens de berm induiken als je gepasseerd wordt.

4.
Goed en tijdig schakelen is een vereiste. Het overkwam mij een paar keer dat ik tijdens een klimmetje niet schakelde of de verkeerde kant op (en stil sta je :roll: ).
Of te vroeg terugschakelen. 50 meter voor een klim in een lage versnelling. Die 50 meter duurt erg lang en je trapt je het ongans! Vervolgens heb je geen snelheid meer als de klim begint :oops:

5.
Mountainbiken is leuk!

1. niet helemaal waar, een mtb kan ook over asfalt rollen en ook nog harder dan de gemiddelde reetfietser, gewoon trappen. :lol:

2. mtb-ers zijn inderdaad prettig gestoord.

5. Mountainbiken is leuk!
over een tijdje ga je ook ervaren dat pijn fijn is.
Op je toppen rijden, max vermogen, lijf schreeuwt stoppen!
Maar je blijft gaan compleet verslaafd aan de endorfine.
Mountainbiken is niet leuk, maar fantastisch.
Gebruik dat lijf waarvoor je het kreeg op de mooiste uitvinding door onze god Gary.
Pedal damn it!
:-q
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Mooi verhaal! Je leest niet vaak over dat prille begin. Veel waar je tegenaanloopt wordt vanzelf routine.
kermit schreef:Lekker blijven mtb-en en over een jaar denk je nog eens terug aan vandaag en verbaas je jezelf over hoe moeilijk je het die eerste rit had ;-)
Dit dus. Ik weet nog goed hoe complex ik rotondes vond tijdens het lessen voor rijbewijs. Voertuigcontrole en goed kijken tegelijk? Aaaahhh! Nu zie ik ze liever dan verkeerslichten.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

hansdegebruiker schreef: Gebruik dat lijf waarvoor je het kreeg op de mooiste uitvinding door onze god Gary.
Pedal damn it!
:-q
Uitvinding van Gary?
Onze god?

:~
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Top samengevat :-q
En voor een ieder heel herkenbaar denk ik.
Na een x of 4 ga je al merkbaar grote stappen vooruit maken
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Herkenbaar verhaal van de TS ;)

Hier al veel weg- en spinervaring (en zwemmen, roeien etc.), en op de MTB veel onverharde (al dan niet hellende) bospaden (maar geen routes) gereden.

Beginnerscursus gedaan, en met die groep daarna in een (te) rustig tempo LDD gedaan. Ging allemaal prima.

Afgelopen zaterdag voor het eerst naar Dorst. Probleempje is dat ik "binair" rij, dus ik ging er lekker vol in (uiteraard in mijn tempo ;)). Tjonge dat was afzien, vooral de klimmetjes achter elkaar op ongeveer 1/4 van de route... die gingen maar door. Ik was blij dat daarna ff een vlak stuk kwam zodat ik ff kon recupereren. Ik was echt stuk op dat moment, kon niet ophouden met hijgen.
Gelukkig kwam daarna het rondje Cadettenkamp dus ik kon ff bijkomen, waarna de rest van Dorst prima ging (behalve de laatste klim, die ik net niet haalde).

Tweede rondje ging ff niet vanwege de tijd, en ik moest toch ook wel ff bijkomen. Rest van de dag nog een schorre keel gehad. Ondanks de vermoeidheid wel enorm genoten!

Volgende keer eerst maar Cadettenkamp of LDD (heeft relaxte tussenstukken) doen en zo de specifieke conditie opbouwen :).
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Uiteraard is het goed je conditie op te bouwen, maar het nog beter om je conditie te kennen. Dat stukje Dorst op 1/4e nodigt je echt uit in het rood te gaan rijden, en dan zit je stuk voordat je het weet. Laat je dus niet gek maken en schakel terug voor de klimmetje. Of eigenlijk, in dat stuk van Dorst kan je nog beter niet opschakelen bij de afdalinkjes, dan ga je alleen maar de volgende klim weer op in een te grote versnelling. Heb ik onbewust ook erg lang gedaan.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Goede tip!

Mooi dat dat stukje Dorst idd herkenbaar is qua afzien ;). Merk ook dat het benodigde schakeltempo er nog niet goed in zit, waardoor ik op zo'n stuk er naast zit (en bij meer onverwacht steile klimmetjes overigens).
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Plaats reactie